۰

حق جوان کردستانی نیست که بیکار باشد/ باید به حق و حقوق قوم کُرد در عمل توجه شود/ قوم کُرد و اهل سنت حق دارند در مدیریت کلان کشوری نقش داشته باشند

آیت‌الله رئیسی کاندیدای داوزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اذعان داشت: این حق جوان کردستان نیست که بیکار باشد و حق حداقلی آنا این است که از کار و اشتغال برخوردار باشند.
حق جوان کردستانی نیست که بیکار باشد/ باید به حق و حقوق قوم کُرد در عمل توجه شود/ قوم کُرد و اهل سنت حق دارند در مدیریت کلان کشوری نقش داشته باشند
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما،آیت‌الله رئیسی کاندیدای داوزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اذعان داشت: این حق جوان کردستان نیست که بیکار باشد و حق حداقلی آنا این است که از کار و اشتغال برخوردار باشند. به نقل از کُردتودی، آیت‌الله ابراهیم رئیسی عصر دیروز در سفر انتخاباتی به استان کردستان در جمع مردم سنندج اظهار داشت: کردستان یک استان فرهنگی و تمدن‌ساز است و این تمدن و فرهنگ مربوط به امروز و دیروز نیست و ریشه در تاریخ قوم کرد دارد.
 
وی با بیان اینکه تمامی اندیشمندان به فرهنگی بودن کردستان واقف هستند، افزود: آثار هنرمندان و شاعران کردستان آمیخته با فرهنگ، حکمت و تمدن است و نگاه به هنر در کردستان خردمندانه و حکیمانه است.
 
آیت‌الله رئیسی کاندیدای داوزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما هیچگاه مجاهدت‌های خاموش مردم کردستان را فراموش نخواهیم کرد و هر قدم این خطه خونرنگ نشان از ایثار و رشادت دارد.
 
*نباید به مردم پرتلاشی مانند کردستان بی‌توجهی شود
 
وی با تأکید بر اینکه نباید این رشادت‌ها را از یاد برد، گفت: با وجود مردمی پرتلاش و مجاهد در استان کردستان مسؤولیت مسؤولان را افزون‌تر می‌کند و باید بیشتر به این استان رسیدگی شود.
 
رئیسی گفت: استان کردستان علاوه بر نیروی انسانی کارآمد از طبیعت زیبا، آب و خاک فراوان، هوای سالم و منابع غنی برخوردار است و این مزایا زمینه را برای کشاورزی و صنعت مهیا می‌کند تا بتوان برای استان تولید ثروت کرد.
 
*دولت موظف است از حقوق قوم کرد پاسداری کند/ مردم کردستان حق دارند به زبان کردی نگارش کنند
 
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه باید به حق و حقوق قوم کرد توجه شود، خاطرنشان کرد: این حق و حقوق اعطایی نیست بلکه خداوند آن را وضع کرده و دولت موظف است که از آن پاسداری کند.
 
وی تأکید کرد: باید در کردستان به حقوقی مانند زبان، گویش و نگارش به زبان محلی و انجام مراودات اجتماعی بر اساس رسوم، فرهتگ و مدنیت محلی توجه شده و به صورت قانونمند باید اجرا شود.
 
*حق جوان کردستان نیست که بیکار باشد
 
آیت‌الله رئیسی کاندیدای داوزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اذعان داشت: این حق جوان کردستانی نیست که بیکار باشد و حق حداقلی او این است که از کار و اشتغال برخوردار باشد.
 
وی افزود: جوان کردستانی می‌خواهد کار داشته باشد، کرامت داشته باشد و ما در ایران چیزی به نام شهروند درجه یک و دو نداریم.
 
*کولبران قاچاقچی نیستند و از سرنیاز مجبور به این کار می‌شوند
 
آیت‌الله رئیسی با اشاره به وضعیت کولبران در مناطق کردنشین، گفت: یک کولبر از سر نیاز و ناچاری مجبور به کولبری می‌شود و متأسفانه او را قاچاقچی هم خطاب می‌کنند. کولبران قاچاقچی نیستند کسانی که به صورت کانتینر کالا وارد کشور می‌کنند و یک ریال مالیات هم نمی‌دهند قاچاقچی هستند.
 
وی تصریح کرد: امروز در بسیاری از استان‌ها از جمله کردستان واحدهای تولید و صنعتی با تعطیلی روبه رو هستند و اشتباهاً اعلام می‌کنند علت این تعطیلی نبود نقدینگی است اما آیا واقعا اینگونه است؟ قطعاً این یک بهانه بوده و مشکل در مدیریت است.
 
*سالانه یک میلیون شغل ایجاد می‌کنیم
 
آیت‌الله رئیسی کاندیدای داوزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: وقتی هم ما می‌گوییم سالانه یک میلیون شغل ایجاد می‌کنیم عده‌ای می گویند این کار غیرممکن است، کسی که این را غیرممکن می‌داند نباید خود را در معرض رأی مردم قرار دهد، دولت باید بتواند در سال یک میلیون شغل ایجاد کند و این منت نیست و باید انجام شود.
 
وی عنوان کرد: اگر نیمی از نقدینگی کشور به کارگرفته شود می‌توان به آسانی مشکل بیکاری را حل کرد اما این کار را انجام نمی‌دهند!
 
*مشکل و درد مردم را می‌فهمم
 
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه خانواده‌هایی هستند که زندگیشان با همین یارانه‌های نقدی اداره می‌شود، ابراز داشت: من از کودکی طعم فقر، بیکاری و یتیمی را چشیده‌ام، درد مردم را می‌فهم و درک می‌کنم مشکل یعنی چه.
 
وی گفت: کسانی که در میان مردم نیستند نتیجتاً از وضع آنها هم خبر ندارند. من در متن زندگی مردم حضور دارم و می‌دانم چه اوضاع فلاکت‌باری دارند.
 
آیت‌الله رئیسی کاندیدای داوزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: معتقدم می‌توان بدون نگاه به دست بیگانگان روی پای خود بایستیم و با وجود این همه نیروی انسانی توانمند چرا باید به خارج وابسته باشیم.
 
رئیسی با اشاره به گلایه‌های مردم در خصوص مسکن مهر، گفت: مسکن مهر یک طرح خوبی از دولت گذشته بود و اگر ایراداتی داشت باید این دولت آن را رفع می‌کرد نه اینکه مردم را چهار سال معطل مسکن بگذارد و هنوز چشم انتظار باشند.
 
وی با اشاره به فقدان مدیریت در دولت کنونی، اذعان کرد: مشکل بسیاری از استان‌های کشور از جمله کردستان کمبود آب نیست مشکل در مدیریت آب و منابع است و با همین منابع می‌توان به صورت میلیونی شغل ایجاد کرد، مسکن ساخت و مسبب ازدواج شد.
 
*اگر برای جوانان شغل و مسکن ایجاد شود ازدواج خواهند کرد
 
آیت‌الله رئیس اظهار داشت: در حال حاضر 11 میلیون جوان آماده ازدواج در کشور وجود دارد، آیا نمی‌شود برای آنان شغل و مسکن ایجاد کرد تا بتوانند ازدواج کنند در حقیقت اگر ریخت و پاش‌ها کنار گذاشته شود می‌توان تمام مشکلات را حل کرد.
 
*صرف شعار گرامی داشتن روز کارگر و معلم چه دردی از آنان دوا خواهد کرد؟
 
وی در ادامه با اشاره به روز کارگر و روز معلم و گرامی داشت این دو روز، گفت: صرف شعار گرامی‌داشتن چه دردی از کارگر و معلم دوا می‌کند؟ باید به وضع معیشت آنها رسیدگی شود.
 
آیت‌الله رئیسی کاندیدای داوزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: می‌توان بحران بیکاری را از چهره کشور زدود، این توان وجود دارد و ما به حول و قوه الهی این بحران را از چهره کشور خواهیم زدود.
 
وی با اشاره به فراگیرشدن فساد و رانت در کشور، افزود: به شرایطی رسیده‌ایم که هر روز یک روزنامه تیتری در مورد فساد و رانت می‌زند، فساد در کشور فراجناحی شده و برچیده شدن آن نیاز به عزمی راسخ و اراده‌ای قوی دارد.
 
آیت‌الله رئیسی کاندیدای داوزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: باید نسبت به فساد در نظام اداری حساس بود و شخص رئیس جمهور باید در رأس این حساسیت باشد.
 
وی با بیان اینکه پنهان‌کاری و محرمانگی موجب فساد می‌شود، گفت: با طراحی یک نرم افزار و پیاده‌سازی آن در ادارات به راحتی می‌توان از فساد اداری و مالی جلوگیری کرد اما نمی‌دانم چرا عده‌ای نمی‌خواهند از فساد جلوگیری شود.
 
آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: برای رفع مشکل بیکاری و اشتغال در کردستان با کمترین هزینه می‌توان بزرگترین اقدامات را انجام داد، کردستان نیاز به صنایع تبدیلی و جلوگیری از خام فروشی دارد و اگر این دوکار در استان انجام شود می توان ایجاد اشتغال و ارزش افزوده کرد.
 
آیت‌الله رئیسی کاندیدای داوزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: همه این وضعیت‌ها قابل تغییر است و ان‌شاءالله به حول و قوه الهی این وضعیت را تغییر خواهیم داد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در هر مجموعه‌ای که پارتی بازی، رشوه‌دهی و رشوه‌گیری باشد آن مجموعه زائد و ظالم است.
 
*قوم کرد و اهل سنت حق دارند در مدیریت‌های کلان کشوری نقش داشته باشند
 
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه در ایران چیزی به نام شهروند درجه یک و دو نداریم، افزود: اهل سنت و قوم کرد مانند سایر مذاهب و قومیت‌های دیگر باید در مدیریت‌های کلان کشوری نقش داشته باشند و این حق مسلم آنان بوده و در قانون نیز تعریف شده است.
 
وی با بیان اینکه حقوق شهروندی در اقدام و عمل است و نه رونمایی کردن، ادامه داد: جوان بیکاری که خجلت زده به خانه برمی‌گردد آیا این حق شهروندی او ضایع نشده؟ کسی که در سیستم اداری با رشوه‌دهی مواجه می‌شود آیا حق شهروندی او ضایع نشده؟ و بسیاری از موارد دیگر که حقوق شهروندی را در عمل زیر سوال می‌برند.
 
آیت‌الله رئیسی با تأکید براینکه ما در برخورد با فساد هیچ خط قرمزی نخواهیم داشت، گفت: تا در مدیریت اجرایی کشور ضعف وجود داشته باشد اوضاع به همین روال خواهد بود.
 
وی در پایان با بیان اینکه با این منابع غنی و این نیروی جوان فعال می‌توان تمام مشکلات کشور را حل کرد، گفت: کردستان قطب کشاورزی و معدن کشور است و اگر صحیح مدیریت شود نباید حتی یک بیکار هم داشته باشد.
 
انتهای پیام/فارس
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب: 438176
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *