۰
مدير مسئول پايگاه خبري تفتان ما:

بايد جايگاه خبرنگاران در جامعه تبيين شود/ سايت تفتان ما، زبان گویای شهروندان و پل ارتباطی بین مردم و مسئولین است

مدير مسئول پايگاه خبري تحليلي تفتان ما گفت: جایگاه خبرنگاران در جامعه به خوبی تبیین نشده و ضرورت احترام به جایگاه رفیع اطلاع رسانی و فعالان این عرصه باید مدنظر مسئولان قرار گیرد.
بايد جايگاه خبرنگاران در جامعه تبيين شود/ سايت تفتان ما، زبان گویای شهروندان و پل ارتباطی بین مردم و مسئولین است
علیرضا هاشمی فر در گفت و گو با خبرنگار سرويس فرهنگي تفتان ما اظهار كرد: قريب به 8 سال در حرفه خبرنگاري، نويسندگي و گزارش نويسي و كار رسانه اي مشغول به فعاليت هستم.
 
وي بيان كرد: فعالیت رسانه ای خودم را از خبرگزاري فارس و سپس تسنيم، مهر و نسيم و غيره و روزنامه هاي ايران، زاهدان و همشهري و غيره شروع کردم.
 
هاشمي فر تصريح كرد: از آنجایی که به این حرفه علاقه داشتم و عشق می ورزيدم راه رسیدن به اهداف خودم را در راه اندازي پايگاه خبري تحليلي تفتان ما(www.taftanema.ir) ديدم و لذا بعنوان مديرمسئول اقدام به ايجاد اين سايت به آدرس www.taftanema.ir و مجوز فعاليت اين سايت را بعنوان نخستين سايت اطلاع رساني شهرستان خاش اخذ كردم و اين سايت همواره با اخباري به روز از سراسر استان در خدمت مخاطبان گرامي است.
 
وي با بيان اينكه در حال حاضر نيز كتابي را در دست تحرير دارم كه به زودي مراحل نهايي آن انجام و به چاپ خواهد رسيد، گفت: خبرنگار؛ نگار به / خبر / رویداد نزدیک به موضوع و به صمیمیتی که دیدگاهها و نگرشهای ابتدایی او را تایید کند، نیاز دارد.
 
اين خبرنگار و مدير سايت خبري تفتان ما بيان كرد: خبرنگاری به معنای توصیف نگارش خبر و تلاش برای انتقال اخبار به مردم است و خبرنگاري را نمي شود يك شغل دانست بلكه يك حرفه و عشق و علاقه است چرا كه ساعت و زمان ندارد و گاهي اوقات نصف شب نيز بايد  خبر را بنويسيم و به اطلاع مردم برسانيم و اين عشق و علاقه در حقيقت جستجوی عمقی و تلاش عاشقانه جهت تهیه کردن یك خبرصادق و تقدیم کردن به مردم است و اين فرد بدون هیچ چشم داشتی بايد درد دل مردم به گوش مسئولین برساند و خبرنگار در واقع شخصي كنجكاو و پيگير با انگيزه اي بسيار قوي جهت يافتن علل و عوامل وقوع رويدادها و اخبار است.
 
وي ادامه داد: خبرنگار به سادگي از از کنار رویدادها و حوادث نمي گذرد بلكه با نگاهي تيزبين و علاقه ای به دانستن علت وقوع آن ها نشان مي دهد كه قادر به یافتن سوژه های جالب و نو است و خبرنگاری عشق است و یک خبرنگار  عاشق بهترین و زیباترین خبر را تنظیم می كند.
 
هاشمي فر با بيان اينكه اصحاب رسانه به عنوان پل ارتباطی بین مردم ومسئولین شناخته می شوند، افزود: خبرنگار چشم بینا و گوش شنوای مردم و مسئولان هستند و وظیفه خبر رسانی به مردم را عهده دار هستند.
 
وي گفت: قبل اینکه افراد بخواهند وارد شغل و يا حرفه اي شود باید در وهله اول عاشق آن شغل باشد تا اینکه بخواهد برای کسب اقتصادی وارد آن شغل شود و اصحاب رسانه بايد به فكر حل مشكلات و مطالبات مردمي باشند چرا كه اين مهمترين رسالت و وظيفه هر خبرنگاري است و بايد از جناح و احذاب مختلف دوري كند و خط قرمز را رهبري و حل مشكلات مردمي قرار دهد و براي شخص يا گروهي قلم نزند و در يك كلام خبرنگار نبايد قلم خود را با ماديات و مسائل حزبي و جناحي معامله كند و تنها به فكر پيگيري مشكلات مردمي و دعاي خير آن ها باشد در اين صورت است كه يك خبرنگار نمونه خواهد شد و وظيفه خود به نحو احسنت انجام مي دهد.
 
اين خبرنگار با بيان اينكه دوست دارم پل ارتباطی بين مردم ومسئولان باشم، افزود: مي خواهم بهتر بتوانم خواسته ها و مشكلات مردم را به گوش مسئولان برسانم و سعی ميكنم بهترین خبر، صادق ترین خبر، دقیق ترین خبر را در اختیار مردم قرار دهم و تنها براي من در اين كار رضايت خداوند متعال و مردم مهم است و ما در كار خبرنگاري با هيچ مسئولي عهد اخوت نبسته ايم چرا كه معتقد هستم اگر خبرنگار از مسئول جانب داري كند به هيچ وجه نمي تواند مشكلات مردمي را پيگيري و حل كند.
 
وي با بيان اينكه یک خبرنگارخوب باید جسور، شجاع، دلسوز و به روز و همواره دنبال مشکلات مردم باشد، خاطرنشان كرد: خبرنگار بايد بتواندآن مشكلات را پيگيري و حل کند و به گوش مسئولان برساند و باید دارای روابط عمومي بالا بوده و به دور از تکبر و ریا باشد.
 
وي بيان كرد: یک خبرنگار باید محبوب و مردمی باشد تا مردم بتوانند به او اعتماد کنند و مهمتراز هر چیز باید دارای اطلاعات عمومی قوی بوده و از کسب تجربه و یادگیری هرگز سرباز نزند. همچنین باید دارای سلامت جسمی و روحی باشد چرا که خبرنگاری پر است از جنب و جوش و تنش.
 
هاشمي فر خاطرنشان كرد: خبرنگاری شغلی است به ظاهرلذت بخش و شیرین اما در باطن انبوهی از رنج ها و مشکلات طاقت فرسایی را به دنبال دارد که سختي کار خبرنگاري را دو چندان مي کند و خبرنگارگاهی حتی خانواده اش را فراموش می کند اما زماني كه بتوانم به مردم خدمت کنم خیلی شغل شیرینی هست.
 

 
وي افزود: در حقيقت بايد گفت شغل خبرنگاري از برون دل مي برد و از درون دل مي ترکاند. بسيار اتفاق افتاده است که خبرنگاران انجام وظيفه خويش که همانا خبررساني فوري و به موقع است را بر اعضاي خانواده و حتي کسب منفعت هاي اقتصادي ترجيح داده اند و در يك جمله بايد گفت سختي كار خبرنگاري جمع آوري اخبار و اطلاعات است كه گاهاً خبرنگار بايد مسافت هاي بسيار طولاني را طي كند تا خبري را تهيه و يا افراد بسياري را راضي كند تا بتواند يك خبر را به دست بياورد اما شيريني آن زماني است كه بتوانيم مشكلات مردمي را حل كينم و احساس کنیم وجودمان مثمر ثمر بوده است.
 
وي با اشاره به جايگاه خبرنگار در جامعه، ادامه داد: جایگاه خبرنگاران و اطلاع رسانی هنوز در جامعه به خوبی تبیین نشده است و ضرورت احترام به جایگاه رفیع اطلاع رسانی و فعالان این عرصه باید مد نظر مسئولان قرار گیرد چرا كه خبرنگاران چشم و گوش جامعه و پل ارتباطی بین مسئولان و امانت ‌داران صادق در جامعه هستند.
 
اين خبرنگار بيان كرد: کسی که این شغل را انتخاب می کند باید فردی سراسر از عشق و استعداد باشد و به كارهايش جهت كاوشگري علاقه بسياري داشته باشد و در صورت ورود به این شغل، صداقت، سرعت و دقت لازمه كار است و همانطور که گفتم علاقه و پشتکار از رازهای ماندگاری در این حرفه است و به نظرم جوانان باید با این ذهنیت وارد کار خبر شوند که در این کار با همه ی اقشار و فرهنگ ها رویا رو هستند و همچنین اگر دقت کنید می بینید که قریب به یقین خبرنگاران در بازه ی سنی پایین فعالیت می کنند و این به این معنی است که اوج فعالیت و شکوفایی یک خبرنگار و زمینه ساز آینده ی یک خبرنگار دوران جوانی است. پس باید از آن نهایت بهره را ببرند.
 
وي بيان كرد: خبرنگار نبايد قلم خودش را بفروشد زيرا خبرنگاری که قلم خود را می فروشد نباید انتظار موفقیت داشته باشد.
 
وي ادامه داد: رسانه ها و مطبوعات پل ارتباطی بین مردم و مسئولین است پس باید حقیقت را بنویسند و حرمت قلم را نگه دارند فکر می کنم بیت "هرچه بگندد نمکش می زنند/ وای به روزی که بگندد نمک" مصداق این موضوع باشد و  همان قدر که انتظار داریم مسئولن نقد پذیر باشند خود خبرنگاران نیز نقد پذیر باشند.
 
هاشمي فر خطاب به مسئولين، گفت: مسئولین نباید در کار خود فقط شعاردهند و حمایت خود را فقط در روزخبرنگار اعلام کنند بلکه با پاسخگویی خود به سوالات خبرنگار باید آنها را حمایت کنند و به خبرنگاران احترام بگذارند.
 
وي اذعان كرد: متأسفانه طی سالهای اخير مسئولان وزارت ارشاد با ارسال فرم هایی همواره وعده حمایت، بیمه و احداث مسکن برای خبرنگاران را داده اند که به رغم پر کردن فرمها و ارسال مدارک خواسته شده، هنوز هیچ اقدامی برای هیج یک از خبرنگاران این استانها نشده است.امیدواریم هدایای رئیس جمهور شامل حال خبرنگاران استان ما و به خصوص خبرنگاران شهرستان خاش نیز بشود.
 
اين خبرنگار اظهار كرد: خبرنگاری ویترینی زیبا دارد اما وقتی وارد آن میشوی در میابی که چقدر سخت،پیجیده و حساس است به همین دلایل است که میگویند خبرنگار ی اصل چهارم دمکراسی است.تشکر از همکارانم در سايت كانون زنان بلوچ و یک خبرنگار موفق یه نیکی در یاد ها می ماند و خبرنگاری که درگیر باندها و جناح ها شود به بدی و تلخی در یاد ها می ماند.
 
انتهاي پيام/
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب: 440699
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *