۰
بخشدار مرکزی خاش:

بهره برادری غیراصولی از گیاهان دارویی در خاش سبب انقراض آن ها شده است/ ضرورت راه اندازی کارگاه بهره برداری و بسته بندی گیاهان دارویی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی

بخشدار مرکزی خاش گفت: در این شهرستان ده ها گونه گیاهی و دارویی وجود دارد که متاسفانه ناشناخته مانده و برخی از افراد نیز با استفاده غیر اصولی از آن ها سبب انقراض این ظرفیت بزرگ شده اند.
بهره برادری غیراصولی از گیاهان دارویی در خاش سبب انقراض آن ها شده است/ ضرورت راه اندازی کارگاه بهره برداری و بسته بندی گیاهان دارویی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی
مجتبی شجاعی در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با تاکید بر ضرورت توجه به منابع طبیعی و زیست محیطی، اظهار کرد: رونق گرفتن فعالیتها در عرصه کشت و تولید گیاهان دارویی می تواند نقش مهمی در تامین معیشت و درآمدزایی مردم و تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا کند.
 
وی افزود: کشت و تولید گیاهان دارویی به منظور ایجاد اشتغال و رونق تولید وجلوگیری از بیکاری جوانان بایستی در میان مردم، فرهنگ سازی شود.
 
شجاعی با بیان اینکه دهها گونه گیاهی و دارویی در شهرخاش وجود دارد، تصریح کرد: تاکنون گیاهان دارویی این شهرستان ناشناخته ماندن و در صورت بهره برداری از آنها زمینه ایجاد اشتغال وکسب درامد برای ساکنان مناطق روستایی فراهم می گردد.
 
وی بیان کرد: پرورش گیاهان دارویی از جمله بومادران، موره، رازیانه، شیرین بیان، گل گاوزبان، آویشن، پونه، درمنه سیاه و سفید، گلدر، ریواس و دهها گیاه دارویی در کنار رشد انواع قارچها و سبزی های کوهی تنها یک گوشه از قابلیت های فراوان این منطقه در زمینه تولید گیاهان دارویی محسوب می شود.
 
بخشدار مرکزی خاش خاطرنشان کرد: توجه نکردن مسِئولین به گونه های دارویی باعث می شود از این ظرفیت های بسیار مهم و اساسی آن گونه که شایسته است استفاده نشود.
 
وی گفت: با بهره برداری از ظرفیتهای زیست محیطی و  طبیعی به روشهای اصولی و با استفاده از تجربه های روستائیان و عشایر می توان به بحث درآمدزایی برای افراد جامعه کمک کرد.
 
شجاعی بیان کرد: با هدف توسعه اشتغالزائی و رونق تولید و اقتصاد مقاومتی برنامه های جامع و مفیدی به منظور اطلاع رسانی به مردم برای کشت گیاهان دارویی بین دستگاههای اجرائی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری وجود دارد.
 
بخشدار مرکزی خاش ادامه داد: منابع طبیعی و زیست محیطی شهرستان خاش بسیار غنی و پربار بوده که از ظرفیتهای آن عموم مردم خاش و بویژه روستائیان و عشایر می توانند نفع ببرند.
 
شجاعی افزود: بهره مندی از منابع خدادادی در جهت پیش برد رونق اقتصادی باید مورد توجه باشد و در همین راستا نظام با بهره گیری از ظرفیت های این گیاهان دارویی به مسائل ایجاد اشتغال و رونق تولید کمک کند.
 
بخشدار مرکزی خاش گفت: به واسطه آب و هوا وشرایط مناسب و زمینهای بکر و کوه تفتان و ارتفات بیرک و و غیره پوشش گیاهی در شهرستان خاش بی نظیر بوده که در جای جای این منطقه نعمت های ارزشمندخدادای مشاهده می شود.
 
وی درباره مزایای فرآوری گیاهان دارویی، گفت: فرآوری گیاهان دارویی و عرضه آنها به صورت اسانس، عصاره، شربت و قرص موجب اسانی استفاده و استقبال مصرف کنندگان و ارزش افزوده و سود بیشتری برای کشاورز، تولید کننده و نیز بهره بردارن از دامان طبیعت می شود.
 
وی اظهار کرد: استفاده از گیاهان دارویی موجود در طبیعت به صرفه بوده و موجب اشتغال زایی بسیاری از جوانان نیز می شود، اما بهره برداری غیراصولی گیاهان را در معرض انقراض قرار می دهد به همین سبب باید روش های صحیح بهره برداری به بهره برداران آموزش داده شود و کشاورزان و روستاییان نیز زمین های مناسبی برای کشت گیاهان دارویی در نظر گیرند.
 
انتهای پیام/
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب: 441593
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *