۰

لزوم به‌کارگیری اپتومتریست‌ها برای تأیید سلامت بینایی رانندگان

رئیس انجمن اپتومتریست‌های ایران با انتقاد از غیرتخصصی بودن تست‌های تایید سلامت رانندگان از لزوم بکارگیری اپتومتریست‌ها در این زمینه سخن گفت.
لزوم به‌کارگیری اپتومتریست‌ها برای تأیید سلامت بینایی رانندگان
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما،علی میرزاجانی رئیس انجمن اپتومتریست‌های ایران  در خصوص معاینات چشمی رانندگان، اظهار داشت: در زمینه تأیید سلامت رانندگان سلامت عمومی فرد توسط یک پزشک عمومی و تأیید سلامت بینایی باید توسط یک اپتومتریست انجام شود.
وی افزود: از آنجا که اپتومتریست‌ها با انجام تست‌های تخصصی سلامت بینایی افراد را لحاظ می‌کنند باید این تست‌ها به یک متخصص اپتومتریست سپرده شود اما متأسفانه در حال حاضر شاهد هستیم پزشکانی که از تخصص‌های گوناگون مانند گوش، حلق و بینی یا زنان و زایمان برخوردار هستند به دلیل برخی شرایط با امضای قراردادی اقدام به تأیید سلامت چشم رانندگان می‌کنند.
رئیس انجمن اپتومتریست‌های ایران گفت: سلامت عمومی افراد می‌تواند توسط پزشک عمومی انجام شود اما باید توجه داشت که طبق استانداردهای جهانی تأیید سلامت چشم باید بر عهده اپتومتریست قرار گیرد که لازم است سازمان راهنمایی و رانندگی به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.
میرزاجانی ادامه داد: زمانی که نگاه تخصصی نیست امکان بروز خطا افزایش می‌یابد، برخی افراد ممکن است از تنبلی چشم برخوردار باشند که با انجام تست‌ها با تابلوهای علامت نمی‌توان بیماری‌شان را تشخیص داد.
وی با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی تصادفات اختلالات بینایی افراد است، گفت: این اختلالات موجب عدم توجه به جلو می‌شود شاید فردی با تستی که توسط تابلو انجام می‌شود از دید کامل برخودار باشد اما با انجام تست‌های تخصصی می‌بینیم که وی نیازمند عینک است. 
رئیس انجمن اپتومتریست‌های ایران تصریح کرد: به طور مثال افرادی که به آستیگماتیسم مبتلا هستند ممکن است بتوانند تابلو را به طور موقت ببینند و علایم را تشخیص دهند اما همین افراد پس از نشستن پشت فرمان خودرو بعد از گذشت نیم ساعت تمرکز بینایی‌شان کم می‌شود و با خواب‌آلودگی و خستگی چشم‌ها مواجه می‌شوند. در صورتی که اگر همین افراد در زمان رانندگی عینک بزنند می‌توانند دو ساعت بدون هیچ مشکلی رانندگی کنند. 
میرزاجانی در پایان گفت: اپتومتریست‌ها با در نظر گرفتن تمام این فاکتورها اقدام به تأیید سلامت بینایی رانندگان می‌کنند که لازم است این موضوع مورد توجه ویژه راهنمایی و رانندگی قرار گیرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، درحالی تست‌های تایید سلامت بینایی رانندگان توسط سایر پزشکان انجام می‌شود که بینایی افراد می‌تواند نقش بسزایی در کاهش آمار تصادفات جاده‌ای ایفا کند.
انتهای پیام/ 
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب: 451377
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *