۰
گزارش تفتان ما از دود و دم قلیان‌ها به جان جوانه‌ها؛

رشد قارچ گونه قلیان سراها و در مقابل كاهش امكان ورزشي در جنوب شرق كشور/ قلیان؛ همراه با وای فای رایگان بفرماييد!

این روزها افزايش قارچ گونه قليان سراها و در مقابل كاهش اماكن ورزشي در جنوب شرق كشور سبب گرایش هرچه بيشتر جوانان به قليان شده است كه باید فرهنگ‌‌سازی در راستای مقابله با این امر صورت گیرد.
رشد قارچ گونه قلیان سراها و در مقابل كاهش امكان ورزشي در جنوب شرق كشور/ قلیان؛ همراه با وای فای رایگان بفرماييد!
به گزارش تفتان ما، امروزه مصرف قلیان جنبه های نگران کننده فراوانی دارد چرا که سابقا در کشورهایی مثل پاکستان و هند توسط افراد پیر و سالخورده در روستاها استعمال می شد اما اخیرا در کشور ایران نیز به شکل همه گیر مورد استفاده می گیرد و حتی در برخی از رستوران ها شهری به عنوان کلاس کار برای مشتریان سرو می شود.

در این بین استفاده از دخانیات از جمله قلیان معطر دیگر در بین دختران و پسران هیچ گونه قبحی ندارد و با این مروج مرگ با طعم توت فرهنگی، سیب و موز کنار آمده اند و آن را در گوشه کنار قهوه خانه ها و پارک ها استعمال می کنند.

شاید این گونه از افراد فکر می کنند آب موجود در قلیان سبب تصفیه و ایجاد محافظت در مقابل دود ناشی از تنباکو می شود اما این یک خیال باطل است چرا که رطوبت باعث چسبندگی و جذب ریوی آن می شود.

آنچه که در این میان بیشتر جای تاسف دارد این است که استعمال قلیان با عنوان تنباکوهای میوه ای برای نشان دادن میزان صمیمیت بین افراد خانواده، دست به دست بین تمامی اعضای خانواده و فامیل می چرخد و غافل از آن هستند که عطر و اسانس موجود در این نوع تنباکوها  نه تنها بی ضرر نیستند بلکه عوارضی به مراتب بیشتر نسبت به تنباکوهای ساده را دارند چرا که مواد آروماتیک موجود در آنها بر اثر حرارت زیاد خاصیت سم زدایی دارد و چه ساده خانواده ها جان عزیزانشان را به خطر می اندازند.
 

 
دانشمندان در تحقیقات اخیر نشان داده اند که پس از 45 دقیقه استفاده از دود قلیان نیکوتین پلاسما و ضربان قلب به شدت بالا می رود.

علي اي حال استفاده از قلیان در کنار سرطان ریه با افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهان و مثانه نیز همراه است و جای بسی تامل است که در سال های اخیر نیز اکثر تنباکوها یی که پای به عرصه بازار می گذارند به اسانس هایی اضافه اضافه می شوند که این اسانس ها علاوه بر تحریک دستگاه تنفس با عث آلرژی نیز می شود.

در جامعه امروزه افزایش امکان تفریحی یکی ازشاخص های شهر های ایده آل به حساب می آید که در این میان شهرستان خاش با جمعیتی 180 هزار نفري از داشتن بسیاری از مراکز ورزشی و فرهنگی محروم بوده و جوانان اوقات فراغت خود را در چایخانه ها و قهوه ها خانه ها می گذرانند و کشیدن تنباکو برای خود را نوعی سرگرمی فرض می کنند.

تفريحي قليان ميكشم!
یکی از شهروندان خاشي كه همراه با دوستانش در يكي از قليان سراهاي اين شهر در حال استعمال بود به خبرنگار تفتان ما گفته است كه من و دوستانم تفريحي قليان مي كشيم و  روزها سرکاريم و شب‌ها برای اینکه خستگی در بياوريم دور همدیگر جمع می‌شویم و کمی خوش می‌گذرانیم.
 

 
"قادر.م" با اشاره به مضرات استفاده از قليان، عنوان كرده است كه ما ضرر و زيان قليان را مي دانيم كه هر پک آن 10 برابر یک نخ سیگار برای بدن آلودگی ایجاد می‌کند اما در شهرستان خاش تفریحی جز این نداریم!

وي با بيان اينكه در قليان سراهاي خاش هزينه استعمال قليان بسيار زياد است، معتقد است كه جوانان به صورت تیمی به قهوه خانه ها مراجعه کرده و ساعاتی را در کنار همدیگر می گذرانند و به ظاهر سخت گیری هایی در این خصوص در خاش صورت گرفته است.

استعمال قليان در بين جوانان روز به روز درحال افزايش است
كارشناس ارشد جامعه شناسي و استاد دانشگاه هاي شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه استعمال قليان در بين جوانان روز به روز درحال افزايش است، گفته است كه برخي ها مي گويند مصرف قليان بي ضرر است اما هر بار استعمال آن برابر با استعمال 100 نخ سیگار است.

مينا محمودزهي  معتقد است كه متاسفانه استعمال قلیان در ايران به یک تفریح مبدل شده است در صورتی که مصرف آن می ‌‏تواند عامل انتقال بیماری ‌‏های خطرناکی نظیر سل و هپاتیت شود.
 

 
وي با بيان اينكه مصرف قلیان در ميان بانوان در برهه های زمانی تاریخ کشور مشاهده می شود،عنوان كرده است كه بعد از شکستن قلیان ها در زمان قاچار توسط زنان دربار، استعمال قلیان در ميان بانوان کاهش پيدا كرد اما در حال حاضر ارزش های اجتماعی بار دیگر تغییر یافته و دختران رغبت بیشتری برای کشیدن قلیان دارند.

به گفته محمودزهي؛ بیش از 37 درصد زنان حداقل یکبار مصرف قلیان را تجربه کرده‌اند؛ که این مورد بیشتر توسط دختران دانشجو که به دور از خانواده مشغول تحصیل هستند به صورت عمده ای درحال توسعه است.

وي معتقد است كه اطلاعات نادرست خانواده ها در خصوص مضرات قلیان نیز یکی از عامل های رغبت جوانان به اين طرف است كه بايد براي فرهنگ سازي و آگاه سازي مردم توسط مسئولين اقدام شود.

اين كارشناس مشکلات تنفسی مزمن و سرطان ها را شایع ترین و مهمترین عوارض ناشی از مصرف دخانیات به خصوص قلیان در افراد برشمرد.
 

 
وي گفته است كه دوران نوجوانی یکی از دوره های بحرانی زندگی  است و لذا  نوجوانان و جوانان برای تخلیه هیجانات دورنی و ابراز عواطف خود به مصرف قلیان روی می آورند.

مرکز بهداشت با همكاري ساير دستگاه هاي متولي قليان ها را جمع آوري كرده است
 مدير شبكه بهداشت و درمان شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما عنوان كرده است كه نظارت بر جمع‌آوری قلیان از اماکن عمومی توسط مرکز بهداشت انجام می‌شود و لذا طرح‌های مشترک نیروی انتظامی، شهرداری و مرکز بهداشت برای جمع‌آوری قلیان با همکاری هم انجام می‌شود.

امان الله رخشاني با بيان اينكه از ابتداي امسال تاكنون قليان هاي بسيار زيادي در سطح شهرستان خاش جمع آوري شده است، معتقد است كه شهرداری در اماکن تفریحی بايد با عرضه قليان برخورد كند.

وي گفته است كه قلیان مسائل و مشکلات خاص فرهنگی را در اين شهرستان ايجاد كرده و جوانان بسياري به اين طرف كشيده شده اند كه عاقبت خوبي ندارند.

به گفته مدير شبكه بهداشت و درمان شهرستان خاش، مصرف قلیان منجر به بروز سرطان ریه و بيماري هاي قلبي مي شود و لذا بايد به اين مسئله توجه ويژه اي شود.
 

 
وي عنوان كرده است كه تعداد قهوه‌ خانه‌های دارای مجوز در شهرستان خاش بسیار اندک است و متاسفانه علاوه بر این تعداد سفره خانه، ده‌ها سفره خانه دیگر هم در اين شهرستان مشاهده شده که در زیر زمین استقرار یافته و بدون مجوز فعالیت دارند.

علي اي حال یکی از موضوعات مهم که منجر به گرایش جوانان و به ويژه بانوان به سمت استعمال قلیان شده، عدم همکاری و در بعضي مواقع شانه خالی کردن مسئولان از مسئولیت‌های خود در جهت فرهنگ‌سازی در جامعه است چرا كه نباید فراموش کرد نخستين اقدام برای پیشبرد اهداف کلان یک جامعه بحث فرهنگی است و پلمب کردن قهوه خانه‌ها تنها راهکارها مقابله با آسیب اجتماعی نیست و لازم است به جای اینکه با این شیوه مالکان آن را به سمت ورشکستگی سوق دهیم و باری دیگر بر دوش کشور و مسئولین اضافه کنیم، با دادن طرح‌های جدید و ارائه تسهیلات مناسب از این اماکن مخرب تفرجگاه‌هایی سالم بسازیم و به مرور زمان با آموزش صحیح فرهنگ حذف قلیان را در ميان جوانان و خانواده‌ها همگانی کنیم تا در آینده‌ای نزدیک با اجرای این طرح‌ها رنگ و بوی ایرانی اسلامی را در بیشتر ببینیم.

انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب: 451474
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *