۰

بسیج امکانات در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

تمامی نیروهای خدمات رسان و امداد رسان جهت کمک به مردم گرفتار در سیلاب بسیج شدند.
بسیج امکانات در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «تفتان ما» باتوجه‌به باران‌های سیل‌آسا که از چند روز اخیر در جنوب سیستان بلوچستان شروع به باریدن کرد باعث وقوع سیلاب در برخی از مناطق شهری و روستایی شد و به بخش‌های مختلف زیرساختی و کشاورزی این استان خسارت‌های را وارد کرد.
 
در این مدت یک هزار و ۹۴۷ روستای سیستان و بلوچستان تحت‌تأثیر سیلاب قرار گرفت و برخی از واحدهای مسکونی بر اثر جاری‌شدن سیلاب آسیب کلی و جزئی دیدند.
 
امدادرسانی و کمک به مردم گرفتار در سیلاب از همان ساعات ابتدای وقوع سیل به‌صورت خودجوش توسط مردم و گروه‌های جهادی آغاز شد و علی‌رغم تمام سیاه‌نمایی‌های مغرضانه که توسط عده‌ای از افراد که قصد ماهی گرفتن از آب گل‌آلود را داشتند، مسئولان لشکری و کشوری نیز از همان ابتدا در کنار مردم و هم پا با سایر گروه‌های خدمات‌رسان با حضور به‌موقع برای امدادرسانی به مردم در صحنه حاضر شدند.
 
محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه در ابتدای وقوع سیلاب با وزیر کشور و استاندار سیستان و بلوچستان، آخرین وضعیت سیل اخیر در این استان را بررسی کرد و بسیج همه‌جانبه امکانات و دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان برای کمک به حادثه‌دیدگان را خواستار شد.
 
۳ هزار و ۲۸۹ آسیب‌دیده از سیل اسکان داده شدند
 
نیروهای امدادرسان که همیشه در تمام بحران‌ها و مشکلات پای‌کار هستند این بار نیز در سیلاب جنوب سیستان و بلوچستان از ابتدای وقوع سیل تا کنون به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان با تلاش امدادگران ۳ هزار و ۲۸۹ نفر در قالب ۸۱۷ خانوار در نقاط مختلف شهرستان‌های جنوبی استان اسکان داده شدند.
 
مهدی سجادی افزود: همچنین در ادامه کمک به مردم آسیب‌دیده از سیلاب نیز ۱۰ هزار سبد غذایی و ۳۰ هزار بطری آب‌معدنی در بین خانواده‌های آسیب‌دیده از سیل توزیع شده است.
 
وی با اشاره به اینکه در برخی از نقاط باتوجه‌به جاری بودن سیلاب امکان امدادرسانی زمینی وجود نداشت، اظهار کرد: تا کنون برای امدادرسانی به این مناطق تعداد ۴۰ سوتی پرواز بالگرد هلال‌احمر در مناطق محاصره در سیل انجام شده است.
 
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان خاطرنشان کرد: علاوه بر نیروهای جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان نیروهای هلال‌احمر پنج استان خراسان شمالی، جنوبی، رضوی، یزد و کرمان برای کمک به حادثه‌دیدگان به منطقه اعزام شده‌اند.
 
سجادی با اشاره به اینکه ۵۲۶ روستا خدمات‌رسانی صورت‌گرفته است، بیان کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۱۸۶ نیروی عملیاتی در قالب ۴۸۰ تیم و با استفاده از ۳۹۷ دستگاه خودرو امدادی در حال خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان هستند.
 
علاوه بر نیروهای امدادی و خدمات‌رسان گروه‌های جهادی بسیج و سپاه نیز که در ساعات اولیه وقوع سیل در منطقه حاضر شدند اقدام به پخت و توزیع غذای گرم، توزیع سبدهای معیشتی، توزیع پتو وسایل گرمایشی و همچنین اعزام ۱۰ دستگاه آمبولانس و تجهیزات بهداشتی و درمانی جهت ارائه خدمات درمانی رایگان به مردن منطقه کردند.
 
نیروی زمینی سپاه در جریان امداد و نجات، پشتیبانی و تدارکات و رساندن اقلام و نیازمندی‌های ضروری، جابه‌جایی سیل‌زدگان، بهداشت و درمان، اسکان موقت در کنار مردم بوده است و علاوه بر این نیز به با ارسال تجهیزات راهداری به منطقه بازگشایی جاده‌های مواصلاتی و ترمیم زیرساخت‌های آسیب‌دیده در مناطق سیل‌زده را با ظرفیت نیروی انسانی و تجهیزات فنی و مهندسی خود در کنار مجموعه‌های خدمت‌رسانی و مردم‌یاری به‌صورت شبانه‌روز در حال انجام است.
 
همچنین به گفته منصور بیجار، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان از ۲۵۲ روستای ۱۲ شهرستان استان که شبکه آب و تصفیه‌خانه آنها بر اثر سیلاب دچار مشکل و آسیب شده بود تاکنون ۲۴۳ روستا آبدار شده است.
 
بیجار با اشاره به اینکه از این تعداد روستای آسیب‌دیده در حوزه تأمین آب و آبرسانی تنها ۹ روستا همچنان دچار مشکل است، افزود: با حضور خوب تمامی عوامل و امکانات موجود در منطقه در صورت پایدار بودن شرایط جوی منطقه این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

انتهای خبر/
 
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۳۰
کد مطلب: 453850
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *