۰
گزارش تفتان ما از پایان خلوت ۳ روزه معتکفان خاش با معبود بي همتا؛

کاروان اعتکاف به سرمنزل آخر رسید/ وداع در اعتکاف؛ اتصال دوباره با باری‌تعالی

پس از سه روز توقف در آستان دلپذیر خدا، اعتکاف معتکفین خاشي با قلوبی سرشار عشق به دوست پایان یافت و کاروان اعتکاف به سرمنزل آخر رسید.
به گزارش تفتان ما، ایام‌البیض شامل روزهای 13، 14 و 15 رجب است که در این مدت، شخص معتکف با حضور در مسجد و اعتکاف، به راز و نیاز با خدا پرداخته و قرائت قرآن، توبه، استغفار و انجام فرائض دینی را در دستور کار دارد.
 
سه شب و روزی که معتکفان نه در زمین بلکه در  آسمان و نزد خدای خود هستند و از سفره الهی متنعم می‌شوند و امشب با رها شدن و جدایی از آسمان، آسمان دل‌های معتکفین نیز بعد از سه شبانه‌روز خلوت با معبود، ابری و بارانی است؛ جدایی از حال و هوای اعتکاف و خودسازی و جدا شدن از فضای معنویت در این شب، غمگین است.
 
اعتکاف، فرصت خلوت با محبوب است . یعنی اینکه تو به مدت سه روز با هرچه غیر الهی است خداحافظی کنی و خویشتن را به او نزدیک تر سازی چه آنکه او همیشه به تو بسیار نزدیک است اما تو هستی که روز به روز در هیاهوی ساختگی دنیا از او دورتر می شوی.
 
کاروان اعتکاف به سرمنزل آخر رسید، سرمنزلی در محضر حضرت زینب (س)، بانوی صبر و تقوا با حضور معتکفان کوی یار در مساجد جیرفت لحظات پایانی را طی کرد.

و اما این حضور بی پایان است، خورشید کرم وجودی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که حضرت زینب کبری(س)، بر تارک آن می درخشد، امروز بر دل های مومنان همچنان می تابد.
حضور پرشور نسل جوان مومن و متدین در مراسم معنوی اعتکاف حال و هوای خاصی را ایجاد کرده بود.
دنیا را با همه تعلقاتش رها کردند و در خانه دوست سکنی گزیدند، خانه ای آرام و مطمئن که در آن ذکر صاحبخانه نجوا می شود.
اعتکاف فرصتی طلایی است برای هر بنده ای بزرگ و شریف که به سوی معبود خویش می رود، روزه می گیرد و از لذت و هواهای نفس دور شده و روح و جان خود را با خالق هستی پیوند می دهد.
سخن با معتکفين در این شهر زیاد سخت نیست شهر خاش معروف به شهر حافظان قرآن است که غالب معتکفانش حافظ قرآن و ولايتي هستند و در اين بين جوانان بسياري هستند كه در گوشه گوشه مساجد می توان محاسن تازه رشد کرده، صداهای دورگه جوانی را به وضوح دید، کافی است اراده سخن با اعتکاف اولی را کنی صفی در مقابلت ایستاده اند.
 
* بیش از 9 سال است که معتکف می شوم
وارد مسجد که شدم حالت معنوی تمام مسجد را فرا گرفته بود به هر طرف که نگاه میکردم شخصی در حال راز نیاز با خدای خود بود مادری را با کودک 4ساله خود دیدم که در گوشه ای مشغول راز و نیاز با معبود خود بود، درآن طرف مسجد مادر بزرگی که تسبیحی در دستش بود و ذکر می گفت تصمیم گرفتم از همین مادربزرگ گزارشم را شروع کنم، مادرم تسبیح به دست نشسته بود و زبانش را به ذکر خدا میچرخاند در کنارش رفتم و گفتم که چندمین سال است که در این مراسم معنوی شرکت می کنید، گفت: بیش از 9 سال است که معتکف می شوم و در این برنامه معنوی که ثواب بسیاری نیز دارد شرکت می کنم.
وی که خود را خانم جعفری معرفی کرد، در پاسخ به این سوالم که گفتم مادرم شما با این سن با زانوی درد روزه داری برایت سخت نیست؟ گفت نه اتفاقا روزه که هستم درد زانویم کمتر است یا اینجا که میایم اصلا درد زانو برایم رنج آور نیست و فراموشش می کنم.

وی ادامه داد: از موقع ساخت این مسجد من همسایه همین مسجد بودم فقط خدا بهم توان بده همه کاری برای این مسجد و رضای خدا انجام میدم.
 
* از خدا ظهور امام زمان، سلامتیه مریضا خوشبختی و عاقت بخیریه جوونا رو ميخوام
گفتم مادرم از خدا چه خواسته ای داری؟ اینو که پرسیدم اشک توی چشماش حلقه با صدای لرزان گفت: ظهور امام زمان، سلامتیه مریضا خوشبختی و عاقت بخیریه جوونا …
در حال صحبت کردن با این مادر بودم که متوجه ذکر گفتن به لحجه زیبایی شدم از خانم جعفری تشکر کردم و سمت صدا رو گرفتم دیدم یک مادر دیگه ای در گوشه ای از مسجد نشسته بودند رفتم نزدیک اجازه پرسیدن چند سوال را ازشون گرفتم که با لحجه خیلی زیبا و دل نشینشون گفتند: مادر من که سواد ندارم منم با رویی باز گفتم مگر ذکر خداگفتن سواد میخواد گفت نه ! گفتم میشه برامون بگی که داشتی چه ذکر می گفتی؟

وی که خودشو خانم کریمی معرفی کرد و گفت: لا اله الا الله، استغفر الله و چندین ذکر دیگر که خیلی طولانی بود حتی با انکه به گفته خودش سواد نداشت اما خیلی زیبا ذکر هارابه زبان میاورد … چشمم به تسبیح های سبز خوش رنگ و آن سبد جلویش افتاد، پرسیدم این همه تسبیح برای چه هست؟ گفت این سفره تسبیح است که ده تا سبد و در داخل هر سبد ده تسبیح است و تمام اجزای این سفر به رنگ سبز است من هرسال این سفره را با خودم می آورم.
 
* زوجی بودند که صاحب فرزند نمی شدند سفره تسبيح واسطه نجاتش شد
وی ادامه داد: زوجی بودند که صاحب فرزند نمی شدند یا بی گناهی که به ناحق به زندان افتاده بود این سفره واسطه نجاتش شد.
 
* اعتکاف پرورش جسم و جان است
خانم دیگری که مشغول قرائت قرآن بود، گفت: اعتکاف پرورش جسم و جان است، انسان به دنبال سعادت و کمال است و روح انسان نیازمند نیایش است و چه مکانی زیباتر و بهتر از اعتکاف برای ما برای مناجات با معبود برای من مهیا می شد.
 
* اعتکاف، بیرون رفتن از خانه خویش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است
وی با بیان اینکه اعتکاف، محو خود خواهی در امواج بلند خداگرایی و خدمت‏ به امت اسلامی است گفت: اعتکاف، بیرون رفتن از خانه خویش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است. عبادتی مستحبی و تقرب جویانه و داوطلبانه است که روزه روز سوم آن رنگ وجوب می گیرد.
زارع بانوی دیگری که در هنگام مصاحبه اشک از چشمانش جاری بود درباره حال و هوای آخرین روز اعتکاف گفت: اعتکاف فرصتی برای بازگشت‏ به خویش و خدای خویش قرار است تا کسانی که از هیاهو و جنجال های زندگی مادی خسته می شوند بتوانند چند صباحی با خدای خود خلوت کنند و جان و روح خود را با خالق هستی ارتباط دهند.

*دلم براي اعتكاف تنگ خواهد شد
وی با اعلام اینکه دلش برای اعتکاف تنگ خواهد شد تصریح کرد: این سه روز حالم خیلی خوب بود و احساس سبکی داشتم دلم برای حال و هوایی بی نظیری که این روزها داشتم تنگ خواهد شد.
 
* اهمیت اعتکاف به طور مشخص در قرآن و احادیث مورد تاکید قرار گرفته است
خانمی سال خورده ای که در مجاورت خانم زارع نشسته بود با اشاره به ارزش معنوی اعتکاف، گفت: انقطاع از مادیات و امور دنیوی و ملازمت مسجد و دوام ذکر و عبادت خدا، به تنهایی و بدون اعتکاف نیز دارای ارزشی والا و اهمیتی فراوان است که در این زمینه آیات، روایات و احادیث زیادی را با چنین مضمونی می‏توان یافت، اما اهمیت اعتکاف به طور مشخص در قرآن و احادیث مورد تاکید قرار گرفته است.

خانم بیک ادامه داد: معتکف انسانی بزرگ و شریف است به اندازه شرافت و فضل عملش پاداش می گیرد و اعتکاف عبادتی مستقل است به مثابه حج و عمره و روزه و نماز و هر عبادت مستقل دیگر ارزش دارد.
مشغول صحبت بودیم که مسئول اعتکاف آمد و گفت حجت الاسلام عبداللهي یکی از روحانیون ايرانشهر برای خواندن حدیث کساء آمده اند.
خواهرها هم برای فیض بردن کامل از این محفل منظم نشستند.
حاجی آقا عبداللهي بین خواندن حدیث، سخنرانی های زیبا و پر معنا می کردند که آدم واقعا حس حال عجیبی می گرفت و در بین سخنرانی و روضه خوندنشون یکی از حرفاش که واقعا منو تحت تاثیر خودش قرار داد این بود که گفت: اگر در سه روز اعتکاف حدیث کسا رو بخونید روز اخر فرشته ها می آیند پایین برای بردن حاجاتتون پیش خدا، واقعا خوش به همچین سعادت بزرگی…
در حین گوش دادن به حرفای حاج آقا بودم که متوجه دختری کم سن و سال شدم که درحال قرآن خوندن بود رفتم جلوتر و بهش گفتم برای چی الان داری قرآن میخونی؟ گفت: این سه روز که توی مسجد هستیم سه بار قران ختم میشه.
وی که خودشو ساجده توانگر 12ساله معرفی کرد، ادامه داد: من جزء دیروزم رو هنوز تمام نکردم میخوام تمام بشه امروز هم یک جزء دیگه بردارم.
 
* اعتکاف فرصتي جهت بازگشت از پیچ و خم‏های زندگی مادی است
مادر این دختر خردسال معتکف گفت: اعتکاف فرصت ‏بسیار مناسبی است تا انسانی که در پیچ و خم‏های زندگی مادی غرق شده، خود را بازیابد و به قصد بهره بردن از ارزش‏های معنوی از علایق مادی دست ‏بکشد و خود را در اختیار پروردگار بگذارد و تقاضا کند که او را در راه راست ثابت نگهدارد تا بتواند به دریای بیکران انس و مهر خداوند که یکسره مغفرت و رحمت است متصل شود.

وی با تاکید بر اینکه در اعتکاف حجاب ها کنار زده شده و پیوند با مبدأ هستی می شود اضافه کرد: روش زندگی معتکفان پس از اعتکاف تغییر پیدا می کند چرا که خود به وضوح تجربه کرده اند که جهت گیری آنها در زندگی تغییر کرده و راه های جدیدی پیش پای آنان باز شده است.
از همون اولای شروع حدیث نظرم به خانمی که در گوشه ای از مسجد داشت آرام و بی صدا گریه میکرد جلب شد، نمیدونم چرا پاهام توان رفتن پیشش رو نمیداد ولی بعد از کلی کلنجار بالاخره رفتم پیشش، حس عجیبی داشتم رفتم کنارش که نشستم برای اینکه از توی فکر حال هوای خودش در بیاد دستشو گرفتم متوجه من شد گفتم مادر از همون زمان شروع حدیث شما خیلی حال و هوات عوض شده، یه مکث کوتاه کرد و گفت: این سومین ساله که شرکت کردم ولی امسال حاجتمند تر از هرسالم … همین طور که حرف می زد اشک از چشم هایش سرازیر میشد …
 
* خدانظرم را قبول كرده و حال پسرم خوب شده است
وی در مورد حاجتش گفت: پسری دارم که ناراحتیه اعصاب داره، یه چند مدت بود که حالش خیلی خراب شده بود نه قرص میخورد نه غذایی، یه شب که دلم حسابی گرفته بود و سرنماز اشکام ریخت و ایام هم نزدیک اعتکاف بود نذر کردم که خدایا اگه حال پسرم خوب بشه امسال بیام اعتکاف، حالا هم منو اینجا میبینی خدا یه نظر به پسرم کرد حالش خیلی بهتر شده … من که دیگه واقعا نمیدونستم چی بگم فقط اینکه خدا واقعا بزرگه …

*اعتکاف فرصت انقطاع از مادیات و امور دنیوی
مسئول عقيدتي سياسي پادگان تيپ 288 مستقل زرهي شهرستان خاش به خبرنگار ما گفت: در این ایام که زمان قبولیه توبه ی حضرت آدم و حوا (ع) است توبه بعد از 30 سال مورد قبولیه پروردگار قرار گرفت و این ایام مخصوص سه روز اعتکاف است.
حجت الاسلام عيسي كياني بیان کرد: سه روز در ماه رجب یا دهه ی آخر ماه رمضان در مساجد گوشه نشینی به عمل می آورند و اعمال مخصوص این روز ها که عبارت است از نماز، روزه، نماز شب و در روز آخر اعمال ام داوود و… مورد مغفرت خدا قرار میگیرند که این اعمال زمینه ارتباط خودشان با معبودشان است.
 
*در میان بانوان و برادران معتکف در مساجد خاش هیچ اثری از خستگی و بی خالی ناشی از روزه داری مشاهده نمی شد
به گزارش خبرنگار تفتان ما، در میان بانوان و برادران معتکف در مساجد خاش هیچ اثری از خستگی و بی خالی ناشی از روزه داری مشاهده نمی شد و هر آنچه در این جمع انعکاس می یافت محبت و عشق به خالق بود.
جدایی برای برخی از افراد در روز یایانی اعتکاف به قدری دشوار بود که در میان دعاهای خود زمزمه می کردند : خدایا آن قدر زنده ام بدار تا ایام بیض و ماه رجب دیگری را به چشم بیینم و اعتکافی دیگر را با همه فضیلتش به تماشا بنشینیم.
خدایا ایام در گذر است پس در من همتی بگمار تا با کوله باری پر از نیایش به خانه برگردم و از همسفران کوی دوست باشم.
سخن آخر این که تمام این برنامه ها در راستای تحقق و رسیدن به مقام حد اعلای قرب و بندگی معتکفین در نظر گرفته شده است تا تلنگری باشد که بعد از سه روز اعتکاف و تجربه زندگی عاشقانه و عارفانه با معبود عالمیان و ائمه ی اطهار علیهم السلام راهی روشن را پیش روی خود قرار دهیم.
 
 
انتهاي پيام/
شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۳۷
کد مطلب: 431223
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *