۰
گزارش تفتان ما از سايه شوم فقر و بيكاري بر زندگي مردم؛

موج جديد بحران بيكاري در جنوب شرق كشور/ كليد حسن روحاني، در قفل بيكاري شكست!

چندماه مانده به پایان دولت یازدهم، اما هنوز قفل بیکاری باز نشده است و خانوارها برنامه‌های اشتغالی دولت را احساس نكرده اند و متأسفانه دولت روحاني تاكنون نه‌ تنها برنامه مدونی برای مقابله با بحران بيكاري نداشته بلکه با برخی سیاست‌های غلط اقتصادی بازار کار داخلی را روز به روز با بحران بیشتری مواجه می‌کنند و همواره چرخ زندگي جوانان جوياي كار اين مناطق نمي چرخد.
موج جديد بحران بيكاري در جنوب شرق كشور/ كليد حسن روحاني، در قفل بيكاري شكست!
به گزارش تفتان ما، بيكاري يكي از بزرگترين معضلات كشور است و در شرايط نامساعد اقتصادي نيز تبعات آن بيشتر در فضاي اجتماعي و فرهنگي بروز پيدا كرده و بي ترديد يك فرد بيكار فاقد توان تامين معاش و معشيت است و نميتواند تشكيل خانواده دهد و احساس سرخوردگي دارد.
 
اگر سري به آمار و ارقام مركز آمار ايران بزنيم به خوبي متوجه نرخ 11 درصدي بيكاري در كشور مي شويم و يعني بخش زيادي از توان جمعيت كشور در حال از دست رفتن هستند و دولت بايد در ماه هاي پاياني فعاليت خود سياست ها و دستاوردهاي سه سال و نيم قبل خود را در حوزه اشتغال براي مردم تشريح كند اما  دولت نيز عملاً كار قابل محسوسي در مسئله اشتغال انجام نداده و چندين بار شخص رييس جمهور در جلسات و محافل خاص به ناكارآمدي دولت يازدهم اعتراف كرده است.
 
علي اي حال سالهاست كه مردم ايران اسلامي با معضل بيكاري دست و پنجه نرم مي كنند و از اين بابت بسياري از پدران و مادران درباره آينده فرزندان خود دغدغه هاي جدي و مهمي دارند و سن ازدواج نيز در كشور بالا رفته و جوانان بي پول و بيكار تن به ازدواج و تشكيل خانواده نمي دهند.
 
طبق نظر بسياري از كارشناسان و صاحبان نظر بسياري از جوانان جويايي كار سالهاست پشت درهاي بازار كار مانده اند و موفق به دريافت يك پذيرش شغلي مناسب نشده اند و در استان سيستان و بلوچستان نيز طبق آمارهاي رسمي، بيكاري حدود 40 درصد است و در حالي كه منابع غيررسمي اين آمار را خيلي بيشتر اعلام مي كنند و هر روز نيز اين آمار رو به افزايش است.
 

 
في الواقع فقر كه نمودي از توسعه نيافتگي در جوامع بشري تلقي مي شود مشكلات بسياري را در ابعاد مختلف براي مردمان اين مرز و بوم ايجاد كرده است و شكاف طبقاتي زيادي را نيز سبب شده و مردم فقير استان كمتر استطاعت خريد اجناس مورد نياز را دارند.
 
شهرستان خاش نيز يكي از سالمترين شهرهاي استان سيستان و بلوچستان محسوب مي شود اما متاسفانه معضل بيكاري و اشتغال بسياري از جوانان را به سوي دام اعتياد مي كشاند و امروز اين واثعيتي است كه بايد مسئولان قبول كنند و براي آن راه و چاره اي بيانديشند و بدون تردید تأثیر این عوارض تنها برای آن جوانان بیکار و خانواده‏ های آنان نیست و به طور کلی شامل همه اعضای جامعه نیز می شود.
 
سالهاست كه وعده بازگشايي مرز روتك را به جهت بوجود آمدن روابط خاص با كشورهاي همسايه از نظر اقتصادی بسته اند؛ علي اي حال حداقل امید این جوانان نیز سلب شده است.
 
في الواقع بيش از سه سال و نيم از وعده هاي رنگارنگ و انتخاباتي دولت روحاني خصوصاً در خصوص اشتغالزايي و حل معضل بيكاري مي گذرد اما خبري از تحقق اين وعده و وعيده ها و شعارها نيست و روز به روز صداي جوانان بيكاري كه با هزار اميد و آرزو به پاي صندوق هاي راي رفتند و كانديد موردنظرشان را انتخاب كردند بيشتر مي شود و حالا آنها در روزهاي پاياني عمر دولت چشمشان به كليد حسن روحاني خشك شد و گشايشي نيافتند و تنها در اين ميان روحاني با شعار باز كردن قفل بيكاري و كليد طلايي اش راهي پاستور شد.
 
متاسفانه دولت يازدهم نه تنها برنامه دقيقي در خصوص حل معضل بيكاري ندارد بلكه با بعضي از سياست هاي غلط اقتصادي بازار كا داخلي را روز به روز با بحران هاي شديدتري مواجه مي كند و نيروهاي انباشت بيكار از سالهاي اخير نيز بر بحران بيكاري افزوده و اين معضلات تاجاي که به گفته مشاور اقتصادی رئیس جمهور با وجود ایجاد سالانه ۷۰۴ هزار شغل در دولت یازدهم، سالانه ۳۰۸ هزار نفر به جمع بیکاران کشور اضافه شده است.
 

 
علي اي حال تنها چيزي كه در معضل بيكاري بيشتر از همه خود را نشان مي دهد ناكامي دولتي ها در حل معضل بيكاري و تحقق وعده هاي رنگارنگ حسن روحاني با كليد طلايي اش است كه همواره در تمامي سخنراني هايش معضل بيكاري را به عنوان یک سوژه تبلیغاتی برای دولت مورد استفاده قرار مي دهد اما در عمل كاري انجام نداده است.
 
خبرنگار تفتان ما به جمع جوانان بيكار خاشي رفت اما به جمع اين جوانان كه مي روي و درخصوص معضل بيكاري كه جويا مي شوي زخم كهنه شان سرباز مي زند و با افسوس جواب مي دهند.
 
* مسئولان گوش هاي خود را براي شنيدن صحبت هاي جوانان بيكار بسته اند
عبدالقادر ناروئي يكي از دانشجويان رشته مديريت دولتي به خبرنگار ما گفت: متاسفانه مسئولان سالهاست كه گوش هاي خود را براي شنيدن صحبت هاي ما بسته اند و پاسخي براي حل معضل بيكاري ندارند.
 
وي بيان كرد: بارها شاهد بوديم كه مسئولان با رانت و لابي بازي بسياري از فاميل هاي خود را سركار آوردند و بدون ضابطه افراد زيادي را استخدام كردند.
 

 
ناروئي ادامه داد: متاسفانه در كشور، استان و شهرستان خاش برنامه مدوني براي جوانان و آينده انها وجود ندارد و جوانان نيز همچنان سردرگم و جويايي كار هستند و اين مسئولان هستند كه سر راحت بر بالين مي گذارند.
 
* بسياري از كارخانه ها و واحدهاي صنعتي در دولت يازدهم تعطيل شد
سكينه شه بخش يكي ديگر از جوانان جويايي كه به خبرنگار ما گفت: متاسفانه در جامعه تصويري غلط مبني بر عدم جذب زنان در سيستم هاي اداري وجود دارد و من بارها جهت استخدامي به ادارات مراجعه كردم اما پاسخي نگرفتم.
 
وي ادامه داد: بيكاري، مسكن، ازدواج از مهمترين مشكلات جوانان است و امروز جوانان انگيزه و علاقه خود را جهت ادامه زندگي از دست داده اند و روز به روز آمار شغل هاي كاذب و اعتياد در جامعه رو به افزايش است و مسئولان به آن توجه نمي كنند.
 
شه بخش خاطرنشان كرد: بسياري از كارخانه ها و واحدهاي صنعتي در دولت يازدهم تعطيل شد و مشكل بيكاري نيز افزايش پيدا كرد و اين مسئولان هستند كه جوانان را به اعتياد و بي بندباري سوق مي دهند چرا كه براي اين قشر از جامعه برنامه ريزي درستي صورت نگرفته است.
 
* بسياري از افراد در استانداري و فرمانداري ها با لابي بازي استخدام شدند
سعيد ريگي يكي ديگر از جوانان جويايي كار به خبرنگار ما گفت: متاسفانه در استانداري و فرمانداري ها بسياري از افراد با پارتي و لابي بازي استخدام شدند كه بايد استاندار اين مسئله را پيگيري كند و پاسخ درستي به آن بدهد و با متخلفان برخورد كند.
 
وي ادامه داد: بعضاً در برخي از سيستم هاي اداري شاهد هستيم بعضي از افراد با مدرك سيكل و ديپلم استخدام شدند در حالي كه افراد با مدارك عاليه دكتري و فوق ليسانس بيكار هستند و دولت به دنبال شعار و جلسات سياسي است.
 

 
ريگي با بيان اينكه نماينده مردم بايد در خصوص حل معضل بيكاري تلاش كند، پیگیری ایجاد فرصت‌های شغلی در استان باید موردتوجه نماینده مردم در مجلس باید قرار بگیرد و تلاش کند زمینه برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی در استان فراهم شود تا اشغال ایجاد شود.
 
* نرخ بيكاري شهرستان خاش نسبت به ساير شهرهاي استان بيشتر است
عضو كميسيون اجتماعي و نماينده مردم شهرستان خاش در مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: بيكاري در استان سيستان و بلوچستان و خصوصاً شهرستان خاش به خوبي قابل لمس و احساس است و نرخ بيكاري شهرستان خاش نسبت به ساير شهرهاي استان بيشتر است و بايد چاره اي براي اين بحران انديشيده شود.
 
علي كرد با بيان اينكه حل معضل بيكاري و اشتغال از مهمترين مطالبات مردمي شهرستان خاش است، تصريح كرد: بسياري از افرادي كه به دفتر ارتباطي ما در خاش و ميرجاوه مراجعه مي كنند در حوزه اشتغال و بيكاري است كه بايد با تقويت و توسعه ظرفيت هاي سرمايه گذاري در اين شهرستان ها بتوانيم هرچه سريعتر معضل بيكاري را حل كنيم.
 
كرد با بيان اينكه آمار دقيقي از بيكاري نداريم، گفت: همه سعي و تلاش خود را براي حل مشكلات مردم خصوصاً مشكل و معضل بيكاري فارغ التحصيلان اين استان و شهرستان خاش انجام خواهيم داد.
 
وي بيان كرد: جوانان نبايد منتظر شغل هاي دولتي باشند و بايد از ظرفيت ها و پتانسيل هاي اين مناطق در راستاي اشتغالزايي استفاده كنند.
 
* وضعيت اشتغال بسيار وخيم است
نماينده مردم شهرستان خاش در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه حوزه گردشگري نقش مهمي در ايجاد اشتغال دارد، ادامه داد: متاسفانه وضعيت اشتغال بسيار وخيم است و بايد جوانان همت كنند و با توجه به وضعيت اقتصادي كشور، با كارآفريني به دنبال ايجاد شغل باشند.
 
وي با بيان اينكه اقتصاد مقاومتي بهترين راه براي اشتغالزايي است، گفت: مسئولان بايد به اقتصادمقاومتي توجه كنند و در اجراي آن پيشگام و پيش قدم باشند تا بتوانيم معضل و بحران شديد بيكاري را حل كنيم.
 

 
كرد با اشاره به تسهيلاتي كه برخي از بانك ها به جوانان مي دهند، بيان كرد: تنها ارائه تسهيلات به جوانان جويايي كار كافي نيست بلكه بايد ابتدا آموزش هاي لازم براي ايجاد عرصه اشتغال را ارائه كنيم و سپس براي فروش محصولاتش نيز آن جوان را حمايت كنيم و نگذاريم جوانان ما بعد از گرفتن تسهيلات دچار سرگرداني شوند.
 
* دولت در زمينه اشتغالزايي ضعيف عمل كرده است
وي با بيان اينكه وظيفه مسئولان دولتي است كه براي اشتغال جوانان برنامه ريزي مدون و دقيقي داشته باشند، گفت: بدون شك فني و حرفه اي و آموزش هاي اين اداره نقش مهمي در مبارزه با معضل بيكاري دارد و بيكاري يك فرد نه تنها خانواده را با چالش جدي مواجه مي كند بلكه يك كشور را تحت تاثير قرار مي دهد.
 
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: در شهرستان خاش زيرساخت هاي مناسبي براي توسعه و رونق اقتصادي و همچنين اشتغالزايي جوانان وجود دارد كه دولت تنها در مسئله اشتغالزايي، شعار مي دهد اما در عمل اقدامي انجام نداده است.
 
وي با بيان اينكه بيشتر افراد جويايي كار استان به شهرها و استان هاي همجوار مانند يزد، مشهد و گرگان مهاجرت كردند، اظهار كرد: مردم استان سيستان و بلوچستان به دليل خشكسالي، محروميت و اشتغالزايي ترجيح مي دهند به مناطق برخوردارتر در استان هاي ديگر مهاجرت كنند كه اين آسيب جدي براي اين استان است.
 
انتهاي پيام/
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب: 436672
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *