۰
۱
گزارش تفتان ما از سینه پر درد راویان درد از بی‌مهری مسئولان،

خبرنگارانی که در سایه بیم و امید قلم می‌زنند/ مسائل و مشكلات اقتصادي كمر خبرنگاران را شكسته است

خبرنگاران در زمان هاي مختلف همواره مورد بي مهري مسئولان قرار مي گيرند و ساليان متمادي است كه اين قشر سخت كوش و پرتلاش جامعه به چشم مسئولان نمي آيند اما بدون توجه به این صحبت‌های بدون نتیجه به فعالیت و رسالت همیشگی خود در بیان دردهای جامعه ادامه می‌دهند.
خبرنگارانی که در سایه بیم و امید قلم می‌زنند/ مسائل و مشكلات اقتصادي كمر خبرنگاران را شكسته است
به گزارش تفتان ما، تهیه گزارش و خبر و پوشش آئین های دینی و ملی در کنار معرفی فرهنگ و توانمندی های و بیانی زیبا از مشکلات و نارسایی ها در مناطق مختلف استان از آثار ماندگار امين ميربلوچ زهي خبرنگار خاش است و گزارش های اين خبرنگار در دفاع از حقوق مردم و معرفی توانمندی های سیستان و بلوچستان ستودنی و ارزشمند است.
 
معلمان فداکار بلوچ حمیدرضا گنگوزهی و عبدالرئوف و عبدالناصر شهنوازی با گزارش های به موقع؛ فوری و اثرگذار ایشان و با همکاری علیرضا هاشمی فر خبرنگار تفتان ما به پایگاههای خبری و رسانه ای به دنیا معرفی شدند.
 
انتقاد کردن با روش درست و پرهیز از هرگونه تندروی و داشتن روحیه محافظه کارانه و در نظر گرفتن اصول نظام و پا را فراتر نگذاشتن از خطوط قرمز و احترام به طرفهای مقابل از ویژگی‌های بارز اين خبرنگار است.
 
خبرنگاری که با پانزده سال سابقه کار و بدون داشتن بیمه و حقوق مناسب(حقوق 150 - 350 و فوقش پانصد هزار تومانی در ماه) توانسته خودش را وقف مردم و جامعه و شهر و وطنش کند.
 
اين خبرنگار تاکنون با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایرنا؛ خبرگزاری ایسنا؛ صدا و سیما و باشگاه خبرنگاران؛ فارس و تسنیم؛ نسیم؛ روزنامه های ایران؛ شرق؛ اعتماد؛ رسالت؛ جام جم؛ جمهوری اسلامی؛ اطلاعات و نشریات کشوری و محلی سیستان و بلوچستان و کرمان مانند بیداری؛ زاهدان؛ عیاران و غیره همکاری داشته و همچنان در عرصه خبر و رسانه خاش و سیستان و بلوچستان بعنوان عنصری فعال خدمت می کند.
 

 
به دلیل شرایط سخت مالی و تحمل فشارهای زندگی بارها و بارها خواسته از صحنه کنار برود اما اصرار مردم و بزرگان و مسئولان او را در این سنگر حفظ کرده است.
 
خودش می گوید شورای اسلامی شهر و شهردار خاش و تا حدی کارخانه سیمان در سالهای قبل از او حمایت کرده اند که قابل تجلیل بوده؛ اما شایستگی های این خبرنگار می نمایاند که می توان از او بیشتر حمایت کرد و بیشتر او را مورد تکریم و تجلیل قرار داد.
 
* خبرنگاری شغل حرفه، هنر و عشق است
صابره بهادرزهی خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی کانون زنان بلوچ شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: خبرنگاری شغل حرفه، هنر و عشق است و خبرمشاهده ‌و شنیدن  رخدادی است که  خبرنگار با حضوربی وقفه  در صحنه آن را به صورت تحریر یا گفتار در عین حقیقت انعکاس  وآن را به مخاطبین انتقال می‌دهد.
 
وي با بيان اينكه درواقع  اطلاع رسانی را نوعی هویت بخشی به مخاطب و جهت دهی به ذهنیت فردی و اجتماعی باید دانست، تصريح كرد: اثرگذاران عرصه ‏اطلاع رسانی  با تلاش فراوان ومسئولیت پذیری با استفاده از سلاح قلم در سرزمین آگاهی قدم بر می دارند.
 
بهادرزهی با بيان اينكه اصحاب رسانه انسان هایی شریف وآگاهی هستند، گفت: با حسن نیت در راستای پیشرفت، توسعه و اطلاع رسانی  در وادی قلم بايد گام برداشت.
 

 
وي در پاسخ به اين سوال كه خبرنگار خوب بايد چه ويژگي داشته باشد، بيان كرد: لازمه ی خبرنگار خوب بودن، داشتن استعداد شخصی ذوق وعلاقه ، همچنین داشتن علم و دانش، تجربه و جسارت است تا در کنار آن با در نظر گرفتن سه اصل مهم سرعت، دقت و صحت، مهم در تولید خبر بتواند موفق عمل کند و خبرش  درست، روشن و جامع باشد  تا بتواند با صراحت و روشنی، و به دور از ابهامات  آن را به دست مخاطبینش  برساند.
 
بهادرزهي با بيان اينكه خبر مهم ترین عنصر جامعه محسوب می شود، گفت: توسعه فرهنگی منجربه خود باوری جامعه و این مسئله خود در شکل گیری و هویت فرهنگی جامعه نقش مهمی را ایفا می کند و عرصه اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی هستند که جامعه را با حقایق و واقعیت های موجود آشنا می کنند، انعکاس و بازتاب حقایق و واقعیتها در جامعه مرهون تلاشهای بی وقفه اصحاب رسانه است.
 
* عاشق شغل خبرنگاري هستم
حوریه رخشانی خبرنگار صدا و سيما شهرستان زابل در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: از سال 88 در رشته ی علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تهران پذیرفته شدم، دو ترم پس از تحصیلم در خبرگزاری ایسنا تهران بکارگیری شدم، بعد از گذراندن مقطع کارشناسی و فارغ التحصیلی در این رشته  در روزنامه سیستان و بلوچستان مشغول بکار شدم ؛ضمن اینکه دوره های باشگاه خبرنگاران را هم گذراندم و در حال حاضر هم خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در زابل مشغول فعالیت هستم.
 
وي بيان كرد: پدرم  در طول روز همیشه  بخش های مختلف خبری را دنبال می کردند و  برای من  درباره خبرها سوالاتی پیش می آمد و پاسخ هایی که از ایشان دریافت می کردم حاوی اطلاعات جامع و کامل بود؛همین امر باعث شد اول به عنوان یک مخاطب خبری سعی کنم تا این فضا را بشناسم و در نهایت با انتخاب رشته علوم ارتباطات توانستم وارد این حرفه شوم.
 

 
رخشاني با اشاره به شيرين ترين خاطره دوران خبرنگاري، افزود: شیرین ترین خاطره من تولد 4 قلوهایی بود که سال گذشته در زابل به دنیا آمدند، سه دختر و یک پسر البته شیرینی تولد این نوزادان وقتی دوچندان شد که با کمک خیرین برایشان یک سرپناه ساختند و توانستند زندگی 6 نفره شان  را زیر یک سقف با آرامش شروع کنند.
 
وي بيان كرد: تلخ ترین گزارش من هم طوفانهایی است که متاسفانه بدلیل خشکسالی بر منطقه غلبه کرده؛و هر بار که این طوفانها شدت میگیرد  تعداد بسیاری از مردم را، راهی بیمارستان ها و اورژانس ها می کند، محصولات کشاورزی آسیب می بیند و ده ها مورد بحران دیگر  اتفاق می افتد؛ همچنین امیدوارم به مردم صبور دیار سیستان توجه بیشتری شود.
 
رخشاني با بيان اينكه خبرنگاران در انعکاس تحولات امروزه جهان  تاثير بسزايي دارند، ادامه داد: یک خبرنگار وقتی برای پوشش یک واقعه میرود همیشه اصل را بر این میگذاردکه خبرش جنبه ی اطلاع رسانی داردو مطمئنا بازتابش چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی وسیع خواهد بود و هیچ وقت نمی توان پیش بینی کرد که یک خبر چقدر میتواند بازتاب داشته باشد، چون سلیقه های مخاطبان فرق میکند.
 
وي با بيان اينكه خبرنگار باید در ابتدا جایگاه و اهمیت حرفه ی خبرنگاری را بداند، ادامه داد: سرعت و دقت می تواند در انسجام خبری به او کمک کند. بنابراین یک خبرنگار حرفه ای از هر فرصتی برای اطلاع رسانی دقیق باید استفاده کند،چرا که مخاطبان خبر یک قشر خاص نیستند بلکه همه ی مردم نیاز دارند که با اتفاقات پیرامونشان اشنا شوند و لازمه ی زندگی در جامعه آشنایی با جامعه است.
 
اين خبرنگار صدا و سيما بيان كرد: وقتی حرف از ماهیت حرفه ی خبرنگاری به میان می آید خبرنگارها باید به خودشان رجوع کنند که تا چه اندازه توانستند معرف خوبی باشند که مسئولان بتوانند به آنها  اعتماد کنند.
 
وي با بيان اينكه خبر آغاز یک مسیراست و دراین مسیر ناهمواریهای زیادی وجود دارد و خبرنگاران نباید این ناهمواریها را به چالش تبدیل کنند، گفت: وضعیت شهرستان  زابل در چند سال اخیردر بحث خبر خیلی رشد کرده است، وجود یک واحد خبر مستقل، و در کنارش سایت ها و خبرگزاری های مختلف این فرصت را بوجود آورده که بتوانیم رسانه ای شدن را به معنای واقعی در  شهر ببینیم.
 
رخشاني خطاب به جواناني كه مي خواهند به اين عرصه قدم بزارند، تصريح كرد: عزیزانی که تمایل دارند در این حرفه وارد شوند اول یک مقدمه از کار خبر و رسانه باید داشته باشند، بدانند که سراغ چه حرفه و شغلی آمدند. و اگر می خواهند وارد این حرفه شوند باید دوره های خبرنگاری باشگاه خبرنگاران که معمولا هر سال برگزار می شود شرکت کنند و پیش زمینه ی لازم را کسب کنند.
 
وي اذعان كرد: خبرنگاران زبان گویای یک جامعه هستند،فراموش نکنیم رسالت خبرنگاری که بر عهده ماست را باید حفظش کنیم و اجازه ندهیم شهر یا منطقه مان فراموش شود.
 
رخشاني اظهار كرد: خبرنگاران استان سیستان و بلوچستان هر کدامشان بخاطر شرایط اقلیمی،موقعیت استان و غيره وظیفه ی سنگینی بر عهده شان  است و همراهی مسئولین میتواند  کار را برایشان هموارتر کند ،امیدوارم قلم همه ی خبرنگاران حق و برحق باشد.
 
انتهاي پيام/
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب: 440697
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


مشاهده نظرات کاربران
شهنوازي
Iran, Islamic Republic of
اقاي شهنوازي از افتخارات شهرستان و يكي از مديران شايسته استان هست عملكردوي در ايرانشهر واقعا خوب و مثبت بوده انشاالله موفق باشد