۰
تلنگر به مسئولان/

نابودی آثار تاریخی شهرستان خاش در مقابل چشمان مردم و در خواب غفلت مسئولان

آثار تاریخی و مکانهای منحصربفرد فرهنگی برجای مانده از گذشتگان در مقابل چشم مردم و در خواب غفلت مسئولان و بی تدبیری ها در حال تخریب و به فراموشی سپردن هستند.
نابودی آثار تاریخی  شهرستان خاش در مقابل چشمان مردم و در خواب غفلت مسئولان
به گزارش خبرنگار تفتان ما، مکانهای فرهنگی و تاریخی در شهرستان خاش بر اثر بی مهری ها و کم توجهی های دولتمردان در حال تخریب و نابودی هستند.

همه ساكنان خاش يكبار گذرشان از كنار قلعه مي افتد؛ اين گزارش يادآوري ارزشهاي فرهنگي نياكان و اجداد مان كه حداقل آن مطالعه موردي مساله چگونه زيستن و پرداختن به آن است نماد هاي قدمت و اصالت! هر آنچه كه براي ثبتش و صيانتش براي ابقا و مرمت و نگهداري ان سهل انگاري مي شود!

شهرستان خاش مكانهاي ثبتي تاريخي زيادي دارد كه از كمترين حداقلها براي نگهداري آنها اقدام شده و راه ارتباطي نيز تعريف نشده است جهت بازديد، بسياري از مناطق تاريخي كشف و منعكس شده اما دريغ از اقدامي جهت ثبت آثار ملي و فرهنگي، آنان كه به يغما برده اند.
 
ميراث اين شهر و بوم را با فاصله حداقلي با دو كشور همجوار افغانستان و پاكستان ارزش آثار تاريخي را شايد بيشتر از مسولين و دست اندر كاران اين مهم را درك كرده و براي حفظ و ابقا آن اقدامي كرده اند!
 
حالا در كشوري ديگر و چندر غاز پول افغاني يا روپيه پاكستان هم كه گيرشان آمده آن هم بر مي گردد به عدم احساس مسئوليت و حفاري هاي غير مجاز شبانه مناطق تاريخي، بهتر از تخريب و عدم توجه، نابودي اين ميراثهاي گرانبهاست كه غفلت عزيزان مسئول را مي رساند.

مورد اشاره قلعه حيدرآباد نصب تابلو روي ديوار قلعه كه اقدامي نابخشودنيست. فضاي ناسالم محوطه قلعه و تخريب استبل و جايگاه احشام اطراف قلعه، عدم نور پردازي مناسب و استفاده از خاك و كاه نامرغوب كه هر ساله نياز به تعمير دارد. انباشته كردن خاك و كاه جهت مرمت، چسبيده به قلعه همه ساله كه بسيار مضر است.

بيش از يكسال است روشنايي تابلو قلعه پشت تابلو قلعه افتاده و لازم به ذكر است، مردم خاش اين هويت نشانه اصالت و جز مكانهاي بوم گردي ماست!

مانند قلعه بمپور و ايرندگان وقتي نابود شد كاري از پيش نخواهيم برد جز اينكه تا چند سال ديگر ساخت و ساز ارجح خواهد بود در محل و مكان قلعه! اينكه فكري اگر براي ثبت و حفظ اثار تاريخي و گردشگري نكنيم خيانتي به خود و آيندگان خواهد بود!

باشد كه امسال سيستان و بلوچستان در كاغذ حوزه گردشگران و توريسم بوده كه استفاده از اين فرصت را هيچ احساس نكرديم !!! نگاره هاي كوههاي ايرندگان داراي نقوش مشابه دره نگاران سراوان و حوزه سرباز مي باشد نياز به بازديد و مطالعه ويژه دارند!

غارهاي صداكي و گواتامك نيز به همين منوال نه ثبت شده نه مطالعه و فاقد راه دسترسي به اين پديده هاي طبيعيست! آبشارهاي كوهاي بيرك چشم انتظار معرفي و تعريف راه ارتباطي هستند طبيعتي بكر و زيبا! در حوصله اين تلنگر نيست بازگو سهل انگاري حفظ و نگهداري آثار طبيعي آبشار حضرت موسي، سرو كهنسال، پيرگل، دره گل، هفتاد ملا و ... خود رفته و بر اين اهمال كاري درود فرستيد.
 
--------------------------------
گزارش از عبدالرئوف بیابانی
--------------------------------
انتهای پیام/
شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۶
کد مطلب: 441026
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *