۰

جزئیات ممنوعیت واردات موز از مبادی سیستان و بلوچستان/شیوع بیماری پانامای موز در ‌برزیل، اردون و پاکستان

بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت واردات میوه موز از طریق تمامی گمرکات و مبادی ورودی سیستان و بلوچستان به استثناء گمرک میرجاوه ممنوع اعلام شده است.
جزئیات ممنوعیت واردات موز از مبادی سیستان و بلوچستان/شیوع بیماری پانامای موز در ‌برزیل، اردون و پاکستان
به گزارش سرویس سيستان و بلوچستان تفتان ما، بر‌اساس اعلام سازمان توسعه تجارت مبنی بر اینکه واردات میوه موز از طریق تمامی گمرکات و مبادی ورودی استان سیستان و بلوچستان به دلیل مخاطرات بالای احتمال ورود بیماری خطرناک و قرنطینه‌ای پانامای موز به استثناء گمرک میرجاوه ممنوع شده است.
عباس نورا مدیر روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان ضمن تایید این خبر اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، طبق اعلام سازمان جهادکشاورزی و سازمان توسعه تجارت، برای پیشگیری از شیوع بیماری پانامای موز، هرگونه واردات از مرز پیشین و سایر گمرکات و بازارچه‌های سیستان و بلوچستان بجز گمرک میرجاوه ممنوع است.
گمرک میرجاوه مجوز واردات موز را دارد
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در زمینه علت ممنوعیت واردات موز از مبادی مرزی سیستان و بلوچستان به جز گمرک میرجاوه اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری پانامای موز در کشورهایی از جمله برزیل، اردون، پاکستان و سایر کشورهای موزخیز، واردات موز از مبادی مرزی جنوبی سیستان و بلوچستان ممنوع اعلام شده است.
اردشیر شهرکی افزود: این بیماری یک بیماری قرنطینه‌ای است که تاکنون هیچ موردی از آن در استان سیستان و بلوچستان مشاهده نشده و با هدف پیشگیری از شیوع آن ممنوعیت واردت اعلام شده است.
وی گفت: با توجه به اینکه این بیماری قرنطینه‌ای است و شیوع آن به راحتی منتقل می‌شود، واردات موز از طریق مبادی که به باغات موز نزدیک است ممنوع اعلام و تنها گمرک میرجاوه به دلیل فاصله‌ای که با باغات موز دارد می‌تواند نسبت به واردت موز اقدام کند.
در مجموع کل سطح زیرکشت محصولات باغی در سیستان و بلوچستان 80 هزار هکتار با تولید 527 هزار تن بوده که از این میزان 8700 هکتار میوه گرمسیری با 158 هزار تن تولیدات است.
شهرکی گفت: در حال حاضر سطح زیرکشت باغات موز در سیستان و بلوچستان 4500 هکتار با 135 هزار تن تولید است و شهرستان چابهار در زمینه تولیدات محصول موز در این استان رکورد‌دار است.
وی افزود: در مجموع کل سطح زیرکشت محصولات باغی در سیستان و بلوچستان 80 هزار هکتار با تولید 527 هزار تن بوده که از این میزان 8700 هکتار میوه گرمسیری با 158 هزار تن تولیدات است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: میوه موز در طول سال محصول‌دهی دارد اما در بعضی فصول از جمله اسفند، فروردین، اردیبهشت و خرداد تولیدات آن بیشتر است.
این مسئول با بیان اینکه محصول موز به استان‌های اصفهان، فارس، تبریز، تهران و خراسان ارسال می‌شود، گفت: با توجه به اینکه میزان عرضه و تقاضا برابر نیست و نیاز بیشتر از میزان عرضه است، واردات موز از کشورهای اردن، فیلیپین و پاکستان به کشور ما انجام می‎شود.
گفتنی است، در نامه سازمان توسعه تجارت به گمرک آمده است با توجه به اعلام وزارت جهاد کشاورزی، مبنی بر انتشار بیماری خطرناک و قرنطینه‌ای پانامای موز در برخی کشورها و مخاطرات بالای احتمال ورود این بیماری به کشور و تهدید موزکاری‌های استان سیستان و بلوچستان و به استناد آیین نامه اجرایی قانون حفظ نباتات، واردات میوه موز از طریق تمامی گمرکات و مبادی ورودی استان سیستان و بلوچستان به استثناء گمرک میرجاوه ممنوع است.
انتهای پیام/ فارس
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 424761
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *