۰

نگرش دنیا به ایران به عنوان قدرت علمی منطقه‌ای است

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نگرش دنیا به ایران به عنوان کشور دارای علم و توانمندی است و آنها به عنوان قدرت علمی منطقه‌ای به کشور ما احترام می‌گذارند.
نگرش دنیا به ایران به عنوان قدرت علمی منطقه‌ای است
به گزارش سرویس سيستان و بلوچستان تفتان ما، صبح امروز گردهمایی معاونین پژوهشی دانشگاه‌های منطقه 8 کشور شامل (کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان) با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در محل تالار امام رضا(ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این گردهمایی اظهار کرد: امروز به نسبت قبل از انقلاب تعداد دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور، تعداد دانشجویان، مراکز آزمایشگاهی و تعداد اساتید با تجربه افزایش یافته به طوریکه از نظر علمی در منطقه ایران در جایگاه قابل قبولی به سر می‌برد.
وحید احمدی افزود: نگرش دنیا به ایران به عنوان کشوری دارای علم و توانمندی است و به عنوان قدرت علمی منطقه‌ای به کشور ما احترام می‌گذارند.
وی ادامه داد: کشورهای بزرگ از ارتباط علمی با ایران استقبال کرده که این ارزش بالایی دارد و به دنبال تلاش همه اساتید کشور است.
لزوم تمرکز بر روی سرمایه‌های مشهود
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در کشورهای توسعه یافته به طور میانگین بالای 80 درصد تمرکز بر روی سرمایه‌های مشهود است اما در کشورهای توسعه نیافته تمرکز اقتصادی بر روی سرمایه‌های فیزیکی است.
این مسئول گفت: دانشجویان، اساتید و محصولاتشان به عنوان سرمایه‌های نامشهود تلقی می‌شوند که ما نیز باید بیش از این بر روی پویایی سرمایه‌های نامشهود تلاش کنیم.
وی افزود: نظام اقتصادی دنیا بر روی اقتصاد دانش‌بنیان تکیه کرده و ما نیز در چند سال اخیر به همین سمت حرکت کرده‌ایم.
احمدی بیان کرد: دانشگاه‌ها باید در نظام مدیریتی، اقتصادی و زندگی مردم نقش داشته باشد، دانشگاه باید مبنای آن تحقیق، فناوری و کارآفرینی باشد.
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: کارآفرینی در دانشگاه‌ها به معنای ایجاد اشتغال نیست بلکه به معنای ایجاد توانمندی برای کارآفرینی در افراد است.
این مسئول ادامه داد: دانشگاه‌های بزرگ دنیا بر روی افراد توانمندی که توانایی خلاقیت و کارآفرینی و نوآوری دارند برنامه‌ریزی می‌کنند.
وی افزود: باید فضای خلاقیت و نوآفرینی را در دانشجویان در هر مقطعی که هستند حتی کاردانی، ایجاد کنیم.
تعمیم خلاقیت و نوآوری به تمامی مقاطع تحصیلی
احمدی خاطرنشان کرد: باید هرم آموزشی خود را درست حفظ کنیم، نباید به سمتی حرکت کنیم که 50 درصد خلاقیت و نوآوری را از دانشجویان تحصیلات تکمیلی انتظار داشته باشیم بلکه باید حتی در مقطع کاردانی دانشجویان را متناسب با نیاز روز جامعه و منطقه به سمت خلاقیت و نوآوری هدایت کنیم.
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: تاسیس شرکت‌های دانش بنیان نباید محدود به مقطع دکتری شود بلکه باید در مقاطع کارشناسی و کاردانی نیز زمینه را فراهم کنیم، باید برای دانشجویان مقاطع مختلف برنامه داشته باشیم تا در عرصه پژوهش و فناوری ارتقا پیدا کنیم.
این مسئول گفت: دانشگاه‌ها باید نیازهای منطقه را شناسایی و در آمایش سرزمین نقش بسزایی داشته باشند.
پارک‌ها و مراکز آموزشی جزیره‌ای عمل نکنند
وی با بیان اینکه پارک‌ها و مراکز آموزشی باید مکمل هم باشند و جزیره‌ای عمل نکنند، گفت: ارتباط بیرونی و بین‌المللی متناسب با ظرفیت‌ها یکی از اولویت‌های وزارت علوم است.
احمدی ادامه داد: معاونت فناوری نظام ارتباطی با دانشجویان را فراهم کند اما نباید فعالیت‌ها فقط محدود به معاونت پژوهشی باشد، تمام اساتید باید به این موضوع حساس بوده و دانشجویان را به سمت تحقیق و پژوهش هدایت کنند.
وی ابراز امیدواری کرد: امروز مدیران استانداری با مسئله پژوهش همراهی می‌کنند و بحث‌های علمی در استانداری‌ها و در سطح مدیران دولتی شنیده می‌شود که جای قدردانی دارد.
انتهای پیام/ فارس
پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب: 426353
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *