۰
گزارش تفتان ما از اردوي كه درس آزادگي مي دهد؛

اردوهای راهیان‌نور؛ خطی تا ملکوت شهداء/ طنین آهنگ بهار با قدم های راهیان نور

اردوهای راهیان‌نور خطی بی‌پایان در امتداد ملکوت شهداء و فرصت مغتنمي جهت خودسازی و درک رشادت‌های و فداكاري هاي شهیدان هشت سال جنگ تحميلي است.
اردوهای راهیان‌نور؛ خطی تا ملکوت شهداء/ طنین آهنگ بهار با قدم های راهیان نور
به گزارش تفتان ما، اردوهای راهیان‌نور فرصت ارزشمندی‌ است تا فقط قسمت کوچکی از جان‌فشانی و رشادت‌های فرزندان این آب و خاک را که در جریان هشت سال دفاع مقدس در برابر دشمن قسم‌خورده از جان و مال خود گذشتند، را به‌یاد‌ آوریم.
 
اردوهای راهیان‌نور تجلی حضور رشادت و شهادت است که در قالب فرهنگی عظیم برگزار می‌شود و در راستای برنامه‌های فرهنگی می‌توان برای مقابله با هجمه نرم دشمنان و آرمان‌های انقلاب اسلامی استفاده مناسب کرد.
 
زائران و به‌ویژه جوانان با شرکت در کاروان‌های راهیان‌نور به‌ درک والای رشادت و ازخودگذشتگی رزمندگان و شهدا در دوران دفاع مقدس خواهند رسید، بنابراین وظایف و ساختار تشکیلاتی ستادهای راهیان‌نور باید به‌شکلی باشد که زمینه ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و لزوم مشارکت تمام دستگاه‌ها را در پشتیبانی از اعزام کاروان راهیان‌نور فراهم کند.
 
کاروان‌های راهیان‌نور در چند سال اخیر با ایجاد زمینه حضور مردم در مناطق جنگی و بیان خاطرات جبهه و جنگ در مناطق عملیاتی، نقش به‌سزایی در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و پاسداشت رشادت‌های رزمندگان داشته است بنابراین نیازمند عزم عمومی برای پشتیبانی از این ستاد جهت تحقق آرمان‌های امام (ره) و انقلاب به نسلی که دوران جنگ و دفاع را لمس نکرده‌اند ضروری است.

برگزاری اردوی راهیان نور عمری بیش از یک دهه دارد، اولین بار در نیمه دوم دهه ۷۰ بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد، جمعی از دانشجویان خود را در قالب اردوهایی در ایام عید نوروز به جبهه های جنوب و غرب عازم کرد تا بتوانند از نزدیک جبهه های جنگ حق علیه باطل را ببینند، این اردوها که با حضور رزمندگان، فرماندهان و جانبازان دوران دفاع مقدس برگزار می شد در اوایل دهه ۸۰ بین دانشگاههای دیگر نیز گسترش یافت.
 
از اوایل دهه ۸۰، اردوهای دانشجویی به جبهه های جنوب ساماندهی و تشکیلاتی از سوی بسیج دانشگاه ها ایجاد شد تا دانشجویان بیشتری بتوانند در این سفرها شرکت کنند. پس از مدتی تمام این اردوها با عنوان اردوهای «راهیان نور»تجمیع شد، پس از دانشجویان نیز به ترتیب بسیج مساجد، بسیج ادارات و دانش آموزی و خانواده ها عازم این سفر معنوی شدند.
 
بنابراین در سالهای گذشته میلیون ها دانشجو، دانش آموز، کارمندان ادارات در مقاطع مختلف تحصیلی از مناطق جنگی در جنوب و غرب کشور بازدید کرده اند و این اردوها همچنان ادامه دارد.
 
امسال نیز حرکت کاروانهای راهیان نور به سمت مناطق عملیاتی هشت سال جنگ تحمیلی به صورت سازماندهی به خصوص در تعطیلات نوروزی آغاز شده و پرشورتر از سالهای گذشته در حال برگزاری است.
 
در حالی در روزهای باقی مانده از سال و در آستانه نوروز کاروان‌های مختلف راهیان‌نور عازم مشهدالشهدا می‌شوند که با حضور جوانان و نوجوانان مناطق عملیاتی جنوب كشور حال و هوای متفاوت دارد.

این روزها دانشجویان از دانشگاه‌های مختلف شهرستان و استان سيستان و بلوچستان در قالب کاروان‌های متعدد اعم از خواهران و برادران در حالی به سرزمین نور و تکرار خاطرات سرداران و نام‌آوران عرصه جهاد و شهادت حال و هوای معنوی به خود گرفته که بیش از صدها نفر از دانشجویان علاقمند از دانشگاه‌های مختلف در مناطق عملیاتی جنوب و در یادمان عزتمند شهدا از فکه و دهلاویه گرفته تا شلمچه و کناره اروند و کارون در حال سیر و سلوک معنوی به یاد و نام شهدایی هستند که بی‌ادعا در این سرزمین‌ها با تمام وجود و در دفاع از این مرز و بوم و حیثیت ملت از جان و مال خود گذشتند.
 
در این هیاهوی تورهای مسافرتی و گردشگری مختلف در ایام تعطیلات نوروزی که هر کسی را به سوی خود می‌خوانند و از جاذبه‌های زودگذر این دنیا و شیفتگی‌های ظاهری آن از شمال گرفته تا تورهای خارجی ترکیه، فرانسه، ایتالیا و...، عده‌ای در اوج مظلومیت و غربت به سرزمین دلدادگان هشت سال دفاع مقدس یادمان شهیدان باکری، چمران، علم‌الهدی و... سفر می‌کنند تا بار دیگر عشق و علاقه خودشان را به فرهنگ مقدس معنوی ایثار و شهادت نشان دهند.
 
در آستانه ایام فاطمیه و در حالی که همه در حزن و اندوه بی‌ بی دو عالم حضرت زهرا (س) قلب و دل‌شان محزون است، می‌روند تا با گذر از تپه‌های فکه، پادگان دو کوهه، مظلومیت تنگه چزابه، غربت هویزه، شجاعت‌های شلمچه و... را از نزدیک ببینند و با اعتقاد فرهنگی بر معنویت و تداوم راه عزتمندانه شهدا پا بگذارند.
 
* سفر به مناطق جنگي را آرزوي ديرينه من بود
يكي از دانشجويان اعزامي نيز در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن ابراز خوشحالي، هدف خود را از اين سفر ديدن مناطق و مكان هاي عشق بازي شهداء و تجديد پيمان با آرمانهاي امام راحل(ره) و شهداي 8 سال دفاع مقدس بيان كرد.

پژمان پورزنجاني سفر به مناطق جنگي را آرزوي ديرينه خود دانست و اظهار كرد: ايثارگري ها و جانفشاني هاي رزمندگان، شهداء و جانبازان كاري بزرگ، عاشقانه، قابل تحسين و تقدير است.
 
* امیدواریم دوباره فرصت قدم گذاشتن در سرزمین نورانی شهدا را داشته باشیم
محمدامين برزگر ديگر دانشجوي خاش در خصوص تاثیرات معنوی این اردو به خبرنگار تفتان ما گفت: اگر چه  فضای معنوی مناطق جنگی روح هر انسانی را تکان می دهد ولي این تاثیرات به اعتقادات مذهبی افراد نیز وابسته است و افرادی که بیشتر در فضاهای معنوی قرار می گیرند این فرصت را مغتنم شمرده و نهایت استفاده از آن کردند.

وی با بیان اینکه اولین بار است که در این سفر معنوی شرکت می کند؛ امیدواریم دوباره فرصت قدم گذاشتن در سرزمین نورانی شهدا را داشته باشیم چرا که تاثیرات معنوی آن تسکین دهنده روح انسان است.
 
* حضور در مناطق جنگي جنوب همراه با طهارت روحی و قلبی و عشق مخلصانه انجام می شود
دانشجوي ديگر دانشگاه آزاد خاش به خبرنگار ما گفت: حضور در این مناطق که همراه با طهارت روحی و قلبی و عشق مخلصانه انجام می شود انسان عاشق را با معبودش پیوندی آسمانی می بخشد و به او مشق محبت می آموزد.

وی  بیان کرد: در کنار همه سادگی ها و بی آلایشی جوانان مخلصی که جا پای شهدا و انسانه های با مرام هشت سال دفاع مقدس گذاشتند در این دیار درس آزادگی و مروت و شهامت می آموزد و از خود بی خود روح فتوت مردان مرد این دیار را می ستاید.
 
* اعزام  40 دانشجو  بسيجي شهرستان خاش به اردوي راهيان نور
فرمانده ناحيه مقاومت بسيج سپاه شهرستان خاش در حاشيه مراسمی که به مناسبت اعزام داننشجويان به مناطق جنگی جنوب کشور برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما هدف از برگزاری این اردوها را آشنائی هرچه بيشتر دانشجويان با واژه شهادت، ایثار و دفاع مقدس عنوان کرد.
 
سرهنگ پاسدار محمد مهرجان افزود: تعداد 40 نفر از دانشجويان بسيجي برادر شهرستان خاش در قالب كاروان راهيان نور  توسط يك دستگاه دستگاه اتوبوس به مناطق جنگي 8سال دفاع مقدس  اعزام شدند.
 
وي تصريح كرد: دانشجويان در طول این سفر علاوه بر شرکت در اردوی عملی از یادمان های شهدا در هویزه، سوسنگرد، شلمچه و اروند رود بازدید و با آرمان های شهدا و امام شهدا تجدید میثاق خواهند کرد.
 
* اردوهاي راهيان نور خاش نسبت به سال گذشته۱۰۰% افزایش داشته است
سرهنگ مهرجان گفت: در سالجاری تا کنون 4 نوبت از دانش آموزان دختر و پسر توسط 18 دستگاه اتوبوس و همچنين 80 نفر از دانشجويان توسط دو دستگاه اتوبوس به مناطق جنگی اعزام که این اردوها نسبت به سال گذشته۱۰۰% افزایش داشته است.
 
وي با تاکید بر حضور با بصیرت دانشجويان در اردوهای راهیان نور خاطرنشان کرد: باید دانشجويان خاطرات خود را از این برنامه‌ها به سایر هم دانشجويان خود منتقل کرده و از این طریق به گسترش فرهنگ جهاد و شهادت کمک کنند.
 
* در اردوهای راهیان نور دانشجويان را با شهدا انس می دهیم
وي بيان كرد: در اردوهای راهیان نور دانشجويان را با شهدا انس می دهیم تا از راه آنها دور نشویم زیرا شهدا جان گران بهای خود را برای حفظ نظام دادند.

فرمانده ناحيه مقاومت بسيج سپاه شهرستان خاش خاطر نشان كرد: در جهت غنای معنوی این اردو سعی شده از حضور روحانی کاروان، کارشناس فرهنگی و همچنین یادگاران دفاع مقدس بعنوان راوی استفاده شود.
 
* اردوهای راهیان نور دانش آموزان را با واژه های شهادت، ایثار و دفاع مقدس آشنا می سازد
وي با بيان اينكه اعزام دانشجويان به مناطق جنگي فرصت مناسبي است و از اين فرصتها حداكثر استفاده و بهره برداري شود، گفت: برنامه ريزي مناسب در اردوي زيارتي راهيان نور باعث تأثيرگذاري بيشتر بر زائزان مناطق جنگي دفاع مقدس خواهد شد و خاطره اي به ياد ماندني برجاي خواهدگذاشت.
 
سرهنگ مهرجان ضمن اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري كه فرموده اند: امروز زنده نگه داشتن ياد و خاطره شهدا كمتر از شهادت نيست تصريح كرد:‌ اعزام كاروان راهيان نور با حضور قشر دانشجو، فرصت بسيار ارزشمندي است تا آنها را با رشادتهاي رزمندگان در جريان هشت سال جنگ تحميلي آشنا كرد.
 
به گزارش تفتان ما، رزمندگان، شهدا و ایثارگران با عمل به‌تکلیف و با رشادت و جان‌فشانی، حقانیت جمهوری اسلامی را به جهانیان اثبات کردند و امروز وظیفه ما این است که برای ترویج و زنده نگه‌داشتن آن همه ایثار تلاش کنیم و این سند افتخار را جاودانه کنیم.
 
و سخن آخر اینکه با توجه به اینکه دشمن با برنامه‌های فرهنگی و به‌اصطلاح جنگ نرم قشر جوان ما را هدف قرار داده است، اعزام کاروان‌های راهیان‌نور به‌مناطق جنگی و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوان تأثیر زیادی در مقابله با اهداف جنگ نرم دشمنان دارد که این امر نیازمند حمایت عمومی برای ترویج و تبیین فرهنگ شهدا است.
 
انتهاي پيام/
يکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب: 429143
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *