۰

بانوی سوزن دوزی که 130 گواهینامه داخلی و خارجی کسب کرده است

بانوی بلوچ ایرندگانی با هنر زیبای سوزن‌دوزی موفق به کسب 130 گواهینامه داخلی و خارجی شده و کسب مهر اصالت یونسکو نیز مهر تاییدی بر مهارت بی‌نظیر اوست.
بانوی سوزن دوزی که 130 گواهینامه داخلی و خارجی کسب کرده است
به گزارش سرویس سيستان و بلوچستان تفتان ما،، زرخاتون عظیمی چند سال بیشتر نداشت که مادرش سوزن را به دستش داد؛ او که آوازه سوزن دوزی‌اش از مرزهای ایران هم گذشته بود، هرچه را که از سوزن دوزی می‌دانست به فرزندان و اقوامش آموخت.
او 130 گواهینامه داخلی و خارجی دارد و نمایشگاه‌های زیاد داخلی و خارجی برپا کرده است و از این طریق امرار معاش می‌کند.
این بانوی بلوچ ایرندگانی همچنین موفق به کسب مهر اصالت یونسکو شده است که خود تاییدی است بر مهارت وی.
او همچنین در مسابقات صنایع دستی کشور پاکستان موفق به کسب رتبه نخست و دریافت جایزه 2000 دلاری از شخص بی‌نظیر بوتو بانوی سیاست مدار پاکستانی شده است.



 

در مناطق شهری و روستایی بلوچستان کمتر زن یا دختری را می‌توان یافت که با این هنر اصیل و ارزنده آشنایی نداشته باشد و اصولا سوزن‌دوزی آنچنان با زندگی زن بلوچ آمیختگی یافته که وقتی درصدد یافتن منشا و مبدا آن برآئیم در این کار توفیقی چندان نخواهیم یافت زیرا هر دختر بلوچ از سنین کودکی، ضمن آموختن و انجام امور مربوط به خانه‌داری موظف به فراگرفتن سوزن‌دوزی است و به سبب دخالتی که سلیقه‌های گوناگون در تهیه نوارهای سوزن‌دوزی دارند می‌توان طرح‌ها و نقش‌های متنوع و اصیل سوزن‌دوزی را در منطقه‌ بلوچستان مشاهده کرد.
انتهای پیام/فارس
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 437057
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *