۰
گزارش تفتان ما از قصه پرغصه بحران کم آبی؛

فرکانس روستاهای جنوب شرق كشور روی موج تشنگی و بی‌آبی/ مردم تاوان بی‌تدبیری مسئولان را می‌دهند

بختک بحران آب روی همه استان‌های کشور افتاده و دیو خشکسالی همه جا پرسه می‌زند و اینبار قطعی دامنه‌دار آب در جنوب شرق کشور زندگی مردم را با مشكل مواجه كرده و اين معضل مهم براي شهرنشینان و روستا‌نشینان تبدیل به بحران جدي شده و مردم این مناطق از بی‌آبی رنج می‌برند و امان مردم را بریده است.
فرکانس روستاهای جنوب شرق كشور روی موج تشنگی و بی‌آبی/ مردم تاوان بی‌تدبیری مسئولان را می‌دهند
به گزارش  تفتان ما، شايد باورش براي برخي هاي سخت باشد كه با وجود 70 درصدي آب در سطح كره زمين ولي اين روزها بسياري از مناطق با مشكل كمبود آب دست و پنجه نرم مي كنند.
 
كارشناسان و صاحب نظرات بر اين معتقدند كه جنگ آينده بشر جنگ سخت نخواهد بود بلكه جنگ آينده انسان ها بر سر آب است زيرا در عصر كنوني در جهان حدود يك ميليارد نفر به آب آشاميدني بهداشتي و سالم دسترسي ندارند.
 
طبق آخرين آمارها روزانه تعداد زيادي از افراد بي گناه صرفاً به جهت نبود آب آشاميدني سالم در دنيا جان خود را از دست مي دهند و اين زنگ خطري براي بشر است این بحران روز به روز عمیق‌تر می‌شود و به نظر می‌رسد تنها راه حفاظت از منابع آبی، مصرف بهینه و صرفه‌جویی و جلوگیری از هدر رفت آب در این مناطق است.
 
در استان سيستان و بلوچستان و خصوصاً شهرستان خاش نداشتن برنامه و تدبیر برای مهار آب‌های سطحی و چشمه‌ساران زلال و به هدر رفتن این ظرفیت‌های عظیم و بالقوه سبب شده تا در شرایط‌ ویژه آب و هوایی و کاهش نزولات آسمانی با مشکل کم‌آبی و بعضاً بی‌آبی در این منطقه مواجه شویم.
 

 
علی ای حال شاید برای تعداد زيادي این سوال پیش بیاید که چرا ایران با بحران بی آبی مواجه است و در پاسخ باید گفت از کل مساحت کشور ایران تنها 15 درصد از سطح زمین آن از پوشش گیاهی برخوردار است و بیش از 85 درصد آن جزء مناطق خشک و یا نیمه خشک به شمار مي رود و پس با این اوصاف اگر بگوییم این کشور با بحران بی آبی روبه رو است غیرمنطقی نیست.
 
بدون شك آب مایه حیات بشر است و تحمل نبود آن برای استانی مانند سیستان و بلوچستان که بارندگی بسیار کمی  را نسبت به سایر استانها دارد  واقعا طاقت فرسا است و کاهش شدید میزان بارندگی در چندماه اخیر سبب شده تا پدیده وارونگی آب و هوایی به خشک سالی و سبب بحران شدید آب شود و مشکلاتی برای حیات مردم به وجود آورد.
 
در شهرستان خاش به دلیل برداشت‌های بی‌رویه و خشک‌شدن منابع آبی و در نتیجه متضرر شدن کشاروزان در روستاها اغلب روستاییان مجبور به ترک زادگاه خود شده‌اند، اما می‌توان با دور اندیشی، تصمیمی درست، ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها و همچنین کاشت محصولات سازگار با محیط‌های کم آب،کشاورزان را به ماندن در روستاها ترغیب کرد.
 
* حدود 70 درصد آب مصرفی جهان به آبیاری مزارع کشاورزی اختصاص داده می شود
مدير امور منابع آب شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه آب يك محصول استراتژيك و بدون جايگزين است، اظهار كرد: آب مي تواند استقلال اقتصادي و كشاورزي يك كشور را رقم بزند و به عنوان يك مولفه قدرت نيز به شمار مي رود.
 
با بيان اينكه بايد در خصوص مصرف بهينه آب برنامه ريزي دقيقي صورت بگيرد، تصريح كرد: در اين خصوص جلسات بسيار زيادي با مسئولان برگزار شده تا مصرف آب را هدفمند كنيم اما تاكنون نتيجه مثبتي نداشته است.
 

 
وي بيان كرد: کاهش در مصرف آب  برای هر فرد  الزامي است و لذا چنانچه هر فردي تنها یک لیتر آب کمتر مصرف کند، به‌راحتی آب مورد نیاز همه مردم خاش تأمین می‌شود.
 
مدير امور منابع آب شهرستان خاش خاطرنشان كرد: ۸۶۵ حلقه چاه کشاورزی در شهرستان خاش فعالیت می کنند كه ماهیانه ۱۰ سانتی متر از آب سفره های زیرزمینی کاهش پیدا می کند که این مسئله فاجعه بزرگی است.
 
وی گفت: كنتور هوشمند بر روي چاه هاي كشاورزي شهرستان خاش در راستاي مبارزه و مقابله با بحران كم آبي انجام شده كه اين اقدامات نيازمند اعتبارات استاني است.
 
* چاه هاي غيرمجاز كشاورزي مهمترين عامل بي آبي
سالاری بيان كرد: اولويت نخست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان خاش برخورد با عاملان حفر چاه هاي غير مجاز است و آب عامل اصلی کشاورزی است.
 
وي ادامه داد: حدود 70 درصد آب مصرفی جهان به آبیاری مزارع کشاورزی اختصاص داده می شود و به دلیل حفر چاه های غیر مجاز مزارع کشاورزی ما با بحران بی آبی مواجه شده است.
 
سالاري تصريح كرد: فرهنگ سازی استفاده بهینه از آب، ایجاد اکیپ‌های گشت و بازرسی و اجرای روش های مختلف تغذیه مصنوعی از جمله اقدامات موثر در جهت پیشگیری از آفت منابع آبی پیش بینی شده است.
 

 
* بحران شديد بي آبي در بخش مركزي خاش
بخشدار مركزي خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما  اظهار كرد: شهرک توحید آباد بخش مرکزی خاش بالغ كه 12 روستا و قريب به يك هزار خانوار در اين مكان سكونت دارند با مشكل بي آبي مواجه هستند.
 
مجتبي شجاعي با بيان اينكه با بهره برداري و راه اندازي چاه آب شهرك توحيد آباد مشكل آب اين مناطق حل شد، تصريح كرد: روستاهای شهرک توحید آباد، پشت گیابان، ده بالا، چاه کمال، گورچان، شکبند، سبز گز و چندین آبادی دیگر با حدود يك هزار از این طرح  بهره مند شدند.
 

 
وي بيان كرد: مسئله آب و کمبود آن چالش جدی آينده جامعه است و لذا تصمیمات و طرح ها در این‌حوزه باید با دوراندیشی و آینده پژوهی و باور عمومی در سطح جامعه و مسئولين نسبت به این بخش حساس صورت پذیرد.
 
شجاعي افزود: در بخش مركزي خاش سالانه از استحصال ۱۶۷ میلیون متر مکعب آب فقط ۱۰۰ میلیون متر مکعب تجدید پذیر بوده و متأسفانه تأثیرات اقلیمی به سمت نیمه کویری سبب شده که خاش با مشکلات بی‌آبی و کم‌آبی روبرو شود.
 
وي خاطرنشان كرد: صرفه‌جویی در مصرف آب در شرایط بحرانی امروز تنها راه جلوگیری از هدر رفت مابقی منابع آب شرب  است و  فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به مردم در راستای محقق شدن این مهم بسیار ضروری است.
 
* 80 درصد قنات شهرستان خاش خشك شدند
شجاعی اذعان كرد: کشاورزان از آبخیزداری و روش‌های مشابه فاصله گرفته‌اند و از ۹۳ رشته قنات که میراث معنوی خاش هستند ۸۰ درصدشان در بحران به‌سر می‌برند و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی نیاز به عزم عمومی دارد.
 
وي اظهار كرد: باور اجتماعی و تلقی عمومی از هشدارهای پیاپی درباره کمبود آب و ضرورت مصرف بهینه آب در بخشهای کشاورزی و صنعت و شرب در جامعه در سطح شعار و موضوعی با درجه اهمیت پایین و کم‌اولویت باقی مانده و به نظر می‌رسد هنوز خطر و بحران آب در جامعه جدی گرفته نشده است.
 
انتهای پیام/
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب: 442147
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *