۰
بخشدار مرکزی و نويسنده خاشي:

کتاب و اهل کتاب در هفته خودشان مظلومند

بخشدار مرکزی و نويسنده خاشي گفت: کتاب و اهل کتاب در هفته خودشان هم مظلوم واقع شده اند و از فرهنگ سازی مطالعه کاسته و فقر مطالعه فضای جامعه را دربرگرفته.
 کتاب و اهل کتاب در هفته خودشان مظلومند
مجتبی شجاعی در گفت وگو با خبرنگار تفتان ما ، اظهارکرد: علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری و برنامه ریزیهای بالادستی دولت و ارتقای فرهنگ مطالعه که از اولویت های برنامه ششم توسعه نیز بوده اما سرانه مطالعه در جامعه نامطلوب است.  
وی بیان کرد: باید به دنبال راه حل رابطه افزایش تولیدات مکتوب و کاهش مطالعه بالاخص در جامعه جوان بود که به نظر می‌رسد نتوانستیم جامعه را تشنه و وابسته مطالعه نگه داریم.
 
بخشدار خاش  با بیان اینکه نویسنده شدن ایستایی و پا برجایی می‌خواهد تصریح کرد: صحبت در زمینه نویسندگی بسیار طولانی است فقط به همین قدر بسنده می کنم که چشمه های کشف نشده بسیار هستند که در حوزه فرهنگ و اندیشه فرهنگی موج می‌زنند و این قلم نویسندگان استان است که توانسته آن را زنده نگه دارد.
 
وی تصریح کرد: کار مثبت فرهنگی ملزم به نتیجه مثبت است و ما باید بدانیم که علاوه بر کار فرهنگی باید به نتیجه آن کار دقت کنیم که آیا این کار که البته هزینه براست به نتیجه مناسبی که مد نظر ماست ختم می شود یا نه؟
 
وی  اظهار کرد: این روز‌ها اینقدر که به پر کردن وقت مردم با تفریحات بیهوده پرداخته می‌شود به تفکر و دانش آن‌ها هیچ توجهی نمی‌شود و متاسفانه برنامه‌ها و اتفاقات عمدتا سطحی شده و هر چیز به سمت دوری از تفکر پیش می‌رود.
 
وی متذکر شد: رهبر معظم انقلاب به عنوان فردی دانشمند و کتابخوان همواره دغدغه کتاب خواندن دارند و همیشه به کتاب خوانی تاکید ویژه کرده اند.
 
به گفته وی از نظر من تک تک ما خیلی برای رسیدن به این هدف تلاش نمی‌کنیم و اگر تلاشی می‌کنیم بسیار مقطعی است و بعد از یک تب معرفی و تقدیر از کتاب همه چیز فروکش می‌کند.
 
شجاعی بیان کرد: نویسندگان و هنرمندان همواره در خط مقدم توسعه فرهنگی به خصوص در شاخص های مربوط به کتاب و کتابخوانی و مطالعه در جامعه قرار دارند، اما به دلیل عدم رشد مطلوب در زمینه مطالعه و عدم حمایت مناسب مسئولان، کمتر محصولاتی از آنها به موفقیت های مادی دست می یابد و تجلیل مناسب از آنان که در واقع تجلیل از فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی است، انجام نمی شود.
 
این نویسنده و پژوهشگر  بیان کرد: کتاب، کتابخوانی و وضعیت تالیف و توجه به نویسندگان کتاب در استان اقلیم سونامی زده ای دارد.
 
شجاعی اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از مهم‌ترین و بزرگترین استان‌های کشور با جمعیتی جوان و با دارا بودن مراکز متعدد دانشگاهی و نخبگان متعدد در حوزه تحقیقاتی و علمی و از سویی تنوع مسائل و مشکلات و نیازهای این استان می‌تواند بستر انجام پژوهش‌ها و طرح‌های مطالعاتی متعدد قرار گیرد که نتایج حاصل از آن در جامعه جاری و به رفع نیاز و عطش جامعه استان به پژوهش محوری پاسخ دهد که البته با توجه به تلاش‌های نسبتا خوبی که در این زمینه لااقل در حوزه نظری آن انجام گرفته و حمایت‌های کم و بیشی که از حوزه پژوهش انجام گرفته لذا می‌طلبد اولا به پژوهش به عنوان یک نیاز در همه عرصه‌های استان، ثانیا حمایت و تکریم پژوهشگر و کاهش دغدغه‌های جانبی محقق به صورت ویژه در دستور کار مسئولان قرار گیرد و ثالثا در عمل هم شاهد استفاده از نتایج و استنتاج‌های حاصل از تحقیقات باشیم و به نوعی در زمینه عملی کردن این تحقیقات که می‌تواند در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری، عمرانی، زیرساختی، امنیت و مرز و.. باشیم.
 
بخشدار مرکزی خاش افزود: با اعتقاد به اینکه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری یکی از رسالت‌های پژوهش و تالیف است بنابراین کتابهای مبتنی بر تحقیق می‌تواند بازوی اصلی نرم‌افزاری مدیریت و نیروی محرک توسعه در تمامی حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باشد که البته به لحاظ دیدگاه کلامی مشکلی در این زمینه وجود ندارد و باید به همین میزان در اجرا نیز به ضرورت تحقیق و تدبیر معتقد بود.
 
وی تصریح کرد: شکوه و تاثیر مولفه ارزشمندی مانند کتاب را نمی‌توان در یک یا دو برنامه در یک ‌یا دو هفته کتاب یا هفته پژ‌وهش خلاصه نمود و امروز افت جامعه در این بخش کاهش سرانه مطالعه و عدم ‌حمایت مناسب از نویسندگان و مولفین است.
 
مجتبی شجاعی بخشدار مرکزی خاش و نویسنده کتابهای گذری بر مفاهیم پایه سیاست، فرهنگ و مهندسی فرهنگی، بررسی روابط بین ایران و پاکستان، تجارت الکترونیک، برنامه نویسی به زبان رایانه و دارنده رتبه اول جشنواره نخبگان استان در بهاء تالیف کتاب در سال ۹۰ و دارای رتبه دوم ‌جشنواره نخبگان کشوری در بخش تالیف در سال ۹۰ است.
 
انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب: 442474
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *