۰
گزارش تفتان ما از چرايي سخت بودن درس شيرين رياضي؛

ریاضی‎گریزی دانش‎آموزان سيستان و بلوچستان/ كيفيت تدریس برخی دبیران ریاضی در استان سيستان و بلوچستان چنگی به دل نمی‎زند

ریاضی‌گریزی تنها یک بعد ندارد، بلکه بسیاری از عوامل در این شرایط دخیل است و نمی‎توان تنها یک بخش آموزش را در این فرآیند مقصر قلمداد کرد.
ریاضی‎گریزی دانش‎آموزان سيستان و بلوچستان/ كيفيت تدریس برخی دبیران ریاضی در استان سيستان و بلوچستان چنگی به دل نمی‎زند
به گزارش تفتان ما، ریاضی‌گریزی موجب شده تا بسیاری از دانش‎آموزان سيستان و بلوچستان رغبت چندانی به این درس مهم و تاثیرگذار در آینده تحصیلی خود نداشته باشند و البته تحولات در سیستم آموزشی هم طی این سال‎ها تاثیر چندان مثبتی در اصلاح وضع موجود نداشته است.

بدون شک بسیاری از برنامه‎ریزان آموزشی نیز طی این سال‎ها با چنین مشکلی در حوزه آموزش ریاضی آشنا هستند، اما با درک این موضوع و این حس ناخوش‎آیند، هنوز نتوانسته‎اند در تغییر این نگرش توفیق چندانی کسب کنند.

شناسایی، تشریح و تحلیل انواع چالش های رو در روی زندگی و توسعه، به ویژه درحوزۀ زیرساخت ها، مبانی نظری و سیاست گذاری، شرط ضروری تدارک و تمهید هر گونه پیشرفت و موفقیت است.

 

«علوم ریاضی» در همۀ بخش های متنوع خود از «ریاضیات» و «آمار» و از مدرسه تا دانشگاه یکی از پایه های مهم و ضروری «اندیشه ورزی، تفکر و حسابگری» در دنیای پیچیدۀ امروز است. از این جهت، پرداختن به چالش های رو در روی رشد و شکوفایی این بخش مهم و جایگزین ناپذیر از فرهنگ تمدنی و عصری یکی از میدان های اصلی توسعه گرایی است.

از عمده ترین چالش­هایی که در اين درس با آن دست و پنجه نرم مي كنند مي توان به «افت شدید علاقه و توجه به دروس علوم ریاضی در مدارس و دبیرستان­های کشور»، «مسئله تدوین کتاب­های درسی»، «کاهش جدی معدل دانشجویان ورودی به رشته های علوم ریاضی در دانشگاه­ها»، «مسئله برنامه ریزی درسی و آموزشی این دوره­ها» و مسائل «دانشگاه فرهنگیان» اشاره كرد.

* رياضي يكي از دروس سخت است
یک دانش‌آموز دبیرستانی در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: رياضي يكي از دروس سخت است و بيشتر هم كلاس هاي من به درس رياضي بعنوان يك درس استرس زا و دشوار نگاه مي كنند.

عبدالله نارويي با بيان اينكه قبولي در درس رياضي بعنوان قبولي در تمامي دروس تلقي مي شود، افزود: اين درس هرسال دشوارتر و حجم كتاب نيز ضخيم تر مي شود و معلمان هم هيچ رغبت و شوقي جهت يادگيري ما ايجاد نمي كنند.

* مهمترين مشكل درس رياضي نحوه تدريس معلمان است
پريسا بهادرزهي دانش آموز ديگري، گفت: مهمترين مشكل درس رياضي نحوه تدريس معلمان است چرا كه هيچ علاقه اي براي تدريس اين درس ندارند و به نظر مي رسد از روي اجبار اين درس را تدريس مي كنند.

وي گفت: من خودم در ابتدا از اين درس وحشت داشتم اما نوع تدريس يكي از دبيران نگاهم را به اين درس تغيير داد و الان اين درس يكي از بهترين درس ها و كلاس هاي من است و با اشتياق در كلاس درس رياضي حاضر مي شوم.

* دانش آموزان از همان پايه اول دبستان از درس رياضي ترس دارند
مدير آموزش و پرورش شهرستان خاش نيز در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اينكه  دانش‌آموزان از نخستین روزی که به کلاس اول می‌روند و با درس ریاضی آشنا می‌شوند، اظهار كرد: به دانش آموزان در پايه اول مي گويند که این درس سرنوشت‌ساز است و آن را باید جدی بگیرید، در نتیجه دانش‌آموزان نسبت به درس ریاضی ترس دارند.

قاسم كوچكزايي افزود: اکثر دانش‌آموزان وقتی به پایه‌های بالاتر تحصیلی می‌روند، دنبال این هستند که از ماشین حساب استفاده کنند و خودشان دیگر حساب نمی‌کنند.

* راه اندازي خانه رياضي گامي در جهت ارتقای سطح علمی دانش دانش‌آموزان خاشي
وي با اشاره به راه اندازي خانه رياضي در شهرستان خاش، گفت: شرکت دانش‌آموزان در اين خانه باعث ایجاد انگیزه و ارتقای سطح علمی آنها خواهد شد.

كوچكزايي استقبال دانش‌آموزان یک شهر از شرکت و عضويت در اين خانه را نشان از توسعه علمی در آن شهر عنوان کرد و گفت: این‌گونه رقابت‌های علمی زمینه رشد خلاقیت و پرورش استعداد نوجوانان را فراهم می‌سازد.

* برگزاري سيمنارها و همايش هاي مختلف رياضي در خاش
وي همچنين از برگزاري سيمنارها و همايش هاي مختلف رياضي، كلاس هاي آموزشي با حضور اساتيد برجسته دانشگاه هاي تهران، بازي هاي فكري رياضي و چاپ برشور و ترفندهاي يادگيري آسان رياضي را از مهمترين اقدامات اداره ‌آموزش و پرورش شهرستان خاش در جهت تقويت سطح علمي دانش آموزان در اين درس برشمرد.

وی با تاکید بر تقویت فن تفکر در دانش‎آموزان متذکر شد: مطالب ریاضی باید دانش‎آموزان را به فکر کردن وادار کند، اما مطالب فعلی این درس به شکلی است که حس فکر کردن را در آنها ایجاد نمی‎کند و تنها مطالب به آنها دیکته می‎شود، چنان‎چه معلم به طور یک‎جانبه سخنرانی و دانش‌آموز هم نت‎برداری می‎کند.


كوچكزايي با بیان اینکه نیمکره راست مغز مربوط به کارهای خلاق و هنری است و نیمکره چپ مغز با فعالیت‌های ریاضی، فلسفه و منطق مرتبط است، اظهار كرد: وقتی با دانش‌آموز به صورت تئوری کار می‌شود و ابزار در اختیارش قرار نمی‌گیرد، فقط یک نیمکره کار می‌کند.

* درس رياضي در زندگي روزمره انسان نقش بسزايي دارد
معاون پژوهشي دانشگاه امير كبير تهران در حاشيه برگزاري همايش هم انديشي و بررسي چالشهاي درس رياضي كه با حضور دبيران رياضي در شهرستان خاش برگزار شد، با تاكيد بر اهميت رياضي در زندگي انسان، اظهار كرد: هدف از برگزاري اين همايش ايجاد رغبت و انگيزه در دانش آموزان براي ادامه تحصيل در رشته رياضي فيزيك است.

واعظ پور با بيان اينكه درس رياضي به گونه اي بايد تدريس شود كه براي دانش آموزان درس شيرين و دوست داشتني باشد، تصريح كرد: با روش تدريس مناسب رغبت و علاقه دانش آموزان به درس رياضي بيشتر شده و سبب مي شود افراد زيادي در اين رشته تحصيل كنند.

* تعداد فارغ التحصیلان رشته ریاضی روز به روز کاهش می یابد
وی با بیان اینکه متاسفانه تعداد فارغ التحصیلان رشته ریاضی و دانشجویانی که مایل به تحصیل در رشته ریاضی هستند روز به روز کاهش می یابد، گفت: این امر، معلمان و اساتید این رشته را آزار می دهد.

واعظ پور با اشاره به اینکه دانش‌ آموزان دیپلم تمایلی برای حضور در رشته‌ های ریاضی ندارند، افزود: امیدواریم اساتید برجسته ریاضی راهکاری برای بهبود روش ‌های آموزشی و جذب دانشجویان برای این رشته چاره ای بیندیشند.

معاون پژوهشي دانشگاه امير كبير تهران با تاکید بر اینکه به اشتراک گذاشتن ایده ها و طرح ها یکی مزیت است که می تواند برکات و آثار مفیدی داشته باشد، اظهار كرد: این همایش ها گام مهمی در جهت توسعه و پیشرفت کشور به حساب می آیند.
 
انتهاي پيام/
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۳۰
کد مطلب: 426140
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *