۰
در بسته خبرهاي كوتاه از هفته سلامت شهرستان خاش؛

از انجام تست غربالگري ديابت و فشار خون تا اجرای طرح ملی سوئیچ واکسن خوراکی + تصاوير

تست غربالگری دیابت و فشار خون 51 نفر از کارکنان شرکت نفت، همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی، اجرای طرح ملی سوئیچ واکسن خوراکی و طرح غربالگری سلامت چندخبر کوتاه از هفته سلامت در شهرستان خاش است.
به گزارش تفتان ما، منصور خاشی رییس مرکز بهداشت شهرستان خاش از انجام تست غربالگری دیابت و فشار خون 51نفر از کارکنان شرکت نفت خبر داد و اظهار كرد: در اجرای این طرح 2 مورد ابتلا به قند خون بالا و 3 مورد ابتلا به فشارخون بالا مشاهده شد.
 
وي افزود: افراد از بيماري خود بی اطلاع بودند و پس از فراگیری آموزش های لازم در زمینه بیماریهای واگیر، پیشگیری، علایم و درمان ملزم به مراجعه به پزشک و آزمایشگاه مرکزی شدند و فرم ارجاع نیز از طرف پرسنل بهداشتی دریافت كردند.

در ادامه انجام غربالگری کارکنان شرکت نفت نیز تعداد 300عدد تراکت و پمفلت با موضوع دیابت در بین آنان توزیع گردید.
 
*جاده سلامت خاش؛ میزبان شهروندان خاشي به مناسبت هفته سلامت
همایش بزرگ پیاده روی خانوادگي به مناسبت هفته سلامت با شعار غلبه بر دیابت با نماینده منتخب دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شهرستان خاش و بخش های تابعه، براهویی مدیر شبکه بهداشت و درمان و موسسه آموزش عالی سلامت، خاشی رییس مرکز بهداشت، کرد رییس بیمارستان امام خمینی(ره)، جمعی از مسئولین و مدیران ادارات، کارکنان و پرسنل بهداشتی و درمانی و عموم مردم شهرستان در محل جاده سلامت برگزار شد.
 
علي کرد نماینده منتخب مردم ضمن حضور در این همایش، در خصوص اهمیت تحرک، تغذیه سالم و پیروی از دستورات پزشک در پیشگیری از ابتلا به بیماریهای غیر واگیر از جمله دیابت و فشارخون و به دلیل نام گذاری هفته سلامت با شعار غلبه بر دیابت بر پیش بینی آموزش های لازم به مردم در زمینه پیشگیری تأکید كرد.
 
براهویی مدیر شبكه بهداشت و درمان شهرستان خاش نیز با اشاره به هفته با شعار غلبه بر دیابت و هماهنگی شبکه بهداشت و درمان در جهت اجرای برنامه های متنوع در این هفته و در طول سال متناسب با دیابت در راستای اطلاع رسانی و ارتقای سواد سلامت مردم، گفت: با مشارکت تمامی مجموعه های تحت پوشش شهرستان هر آنچه در توان داریم در جهت استفاده مردم از بهترین امکانات بهداشتی و درمانی به کار خواهیم گرفت اما در این مسیر همکاری های بین بخشی و مردمی در جهت تحقق سلامت بسیار حائز اهمیت است.
 
خاشی رییس مرکز بهداشت شهرستان خاش نیز در این همایش با اشاره به روند رو به رشد بیماریهای غیر واگیر در جهان، گفت: مردم بايد بدانند با رعایت نکات بسیار ساده و بدون صرف هزینه می توانند سلامتی خود و افراد خانواده را تضمین كنند که از جمله این موارد می توان تحرک و فعالیت ورزشی، تغذیه سالم، عدم مصرف بی رویه شکر، قند و نمک، عدم استعمال دخانیات و... نام برد.

در ادامه مراسم پیاده روی همگانی از شرکت کنندگان با صبحانه سالم پذیرایی و تراکت و پمفلت هایی در خصوص دیابت نیز توزیع شد.
 
در پایان نیز به قید قرعه هدایایی هدایای ارزشمند و نفیس (دوچرخه، دستگاه گلوکومتر، چای ساز، پتو، زودپز و...)به بیش از 40نفر از شرکت کنندگان و نیز به تمامی کودکان زیر12سال اسباب بازی و نیز هدایایی از طرف اداره ورزش و جوانان شهرستان  اهدا شد.
 
گفتنی است، در طول این مسیر نیز ایستگاه های سلامت با حضور آمبولانس های فوریت های پزشکی مستقر شده بود.
 
*آغاز اجرای طرح ملی سوئیچ واکسن خوراکی سه ظرفیتی فلج اطفال به واکسن دو ظرفیتی در شهرستان خاش
برنامه روز ملی سوئیچ واکسن خوراکی سه ظرفیتی فلج اطفال به واکسن دوظرفیتی در شهرستان خاش همزمان با سراسر کشور با حضور چاکرزهی فرماندار شهرستان، براهویی مدیر شبکه بهداشت و درمان، خاشی رییس مرکز بهداشت و جمعی از کارشناسان بیماریها در مرکز بهداشتی درمانی شماره 2شهری آغاز شد.
 
براهویی مدیر شبکه بهداشت و درمان خاش دراین مراسم با بیان اینکه روز ملی سوئیچ واکسن خوراکی سه ظرفیتی فلج اطفال به واکسن دوظرفیتی است، گفت: طبق دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت کلیه کشورها موظف هستند روزی را به عنوان روز ملی سوئیچ انتخاب کنند، در روز ملی سوئیچ واکسن خوراکی دوظرفیتی فلج اطفال جایگزین واکسن خوراکی سه ظرفیت خواهد شد.
 
وي ادامه داد: بدنبال اجرای موفق برنامه ریشه کنی آبله سازمان جهانی بهداشت در سال 1998برنامه ریشه کنی جهانی فلج اطفال تا سال 2000را تصویب نمود.هرچند هدف اولیه ریشه کنی تا سال2000محقق نشده است ولی موفقیت های فراوانی بدست آمده است.

وی با بیان اینکه طی دو هفته پس از روز ملی سوئیچ واکسن سه ظرفیتی باید از کلیه مناطق تابعه شهرستان جمع آوری شود، گفت: کلیه واکسن های سه ظرفیتی باقیمانده باید از یخچال های مراکز ارائه خدمت واکسیناسیون اعم از خانه های بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی، بیمارستان ها و زایشگاه ها و مطب ها خارج شده و بهمعاونت بهداشتی زاهدان منتقل شود تا پس از هماهنگی لازم، امحا شوند.
 
خاشی رییس مرکز بهداشت نیز به اهداف اجرایی این برنامه اشاره کرد و گفت: واكسيناسيون كليه كودكان كشور با واكسن خوراكي دو ظرفيتي فلج اطفال و دريافت گواهي عاري بودن كشور از واكسن خوراكي سه ظرفيتي فلج اطفال از مهمترین اهداف اجرای این برنامه است.
 
*طرح غربالگری سلامت در شهرستان خاش برگزار شد
با توجه به فرارسیدن هفته سلامت با شعار " غلبه بر دیابت" شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاش اقدام به برپایی غرفه سلامت با هدف ارائه خدمات بهداشتی درمانی و غربالگری سلامت شهروندان گرامی در زمينه اندازه گيري فشارخون، تست قند خون و وزن به صورت رایگان كرد. 
 
انجام فشارخون و تست قند خون برای تعداد 200 نفر از شهروندان انجام گرفت، از این تعداد 16 نفر بابت فشارخون و 45 نفر بابت تست قند خون برای پیگیری و مراقبت به مراکز سلامت جامعه تابعه ارجاع داده شدند.

همچنین توزیع 600 عدد بروشور  با موضوعات دیابت، پیشگیری از دیابت و کنترل دیابت از دیگر برنامه های این روز بود.
 
انتهاي پيام/
سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب: 431281
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *