۰
گزارش تفتان ما به مناسبت چهلمين روز درگذشت معلم فداكار خاشي؛

روایتی تلخ از زندگی مرزنشینان روتک و نیز سرنوشت معلمان فداکار خاشی/ توجه مسئولان نیازهای آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و معیشتی مردم را تامین می کند

ساکنان منطقه مرزی خاش سیستان و بلوچستان در کنار سخاوت و مهربانی خود روایتگر زندگی سخت و مشقت باری هستند و برای رفع مشکلات خود توجه ویژه مسئولان را برای تامین نیازهای آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و معیشتی انتظار می کشند.
به گزارش تفتان ما، به مناسبت چهلمين روز درگذشت حميدرضا گنگوزهي همان معلم فداكار خاشي بهانه ای شد که از اين معلم دلسوز و ايثارگر یادی بکنیم و براي دومين بار سفری به منطقه مرزی روتک خاش محل تدريس معلم فداكار داشته باشیم.
 
پس از انجام هماهنگی ها با فرمانداری های خاش و میرجاوه و فرماندهی مرزبانی میرجاوه عزم سفر به منطقه مرزی روتک را جزم کردیم؛ مکانی که معلمان فداکار خاشی برای انجام وظیفه و کمک به مبحث تعلیم و تربیت مسافتی بالای 350 کیلومتر را می پیمودند.
 
مکانی واقعا صعب العبور و سخت گذر هست و شرایط فعالیت در مباحث مختلف سختی های خاص خودش را دارد.
 
انجام وظیفه در این منطقه مرزی و دور بودن از خانواده؛ نداشتن امکانات و تجهیزات مناسب آموزشی و تفریحی و فرهنگی و اجتماعی و سختی های زندگی در کنار مرزنشینان واقعا عشق می خواهد.
 
الحمدلله معلمان فداکار و مرزداران غیور خاشی توانسته اند با ایثارگری و گذشت؛ به خوبی مصداق واقعی خدمت را معنا کنند.
 
سختی های عبور و مسافت طولانی در جاده مرزی خراب و پر از ناهمواری و عبور از ایستهای پر تعداد بازرسی مرزبانی و گذر از جاده های خاکی و پر از ماسه بادی که اگر لاستیک ها پرباد باشند و راننده مهارت حرکت دادن خودرو را نداشته باشد؛ را در این نقطه صفر مرزی سخت و دشوار می نمایاند.
 

 
در این سفر پر ماجرا که در منطقه مرزی روتک داشتیم به سختی های کار و زندگی و تحصیل مردم منطقه پی بردیم.
 
در این منطقه مرزی مردم از نداشتن امکانات مناسب آموزشی و فرهنگی و تفریحی مناسب رنج می برند؛ دانش آموزان روتک خاش از داشتن مدرسه؛ سرویس بهداشتی؛ محلی مناسب برای ورزش و تفریح محروم هستند.
 

 
چهره های معصوم کودکان و زنان حکایت کننده، زندگی سخت و طاقت فرسایی است که ما بعنوان مسئول و شهروند ایرانی نمی توانیم آن را برداشت و تحمل کنیم.
 
علیرغم سفر وزیر آموزش و پرورش و قولهای مسئولان تاکنون برای منطقه مرزی روتک خاش در مباحث آموزشی اقدامات موثری انجام نشده و خبرنگار تفتان ما در سفر به منطقه مرزی روتک خاش از مشکلات و تهدیدهای بیشتر در این موضوع پرده برداشته است.
 

 
هم اینک نیز مدرسه های قدیمی و فرسوده در کنار دیوارهای فرسوده منازل قدیمی پا برجا هستند و تهدیدهای دیگری در راه بوده و نداشتن تجهیزات و امکانات دیگر آموزشی و سرویسهای بهداشتی بسیار نا مناسب کمترین خواسته مردم محروم منطقه بوده که آن را معلمان فداکار شهید حمیدرضا گنگوزهی و عبدالرئوف شهنوازی بعنوان شهید زنده و نیز مرحوم نادر شهنوازی از معتمدان سابق منطقه که با اهدای زمین جهت ساخت مدرسه نیازمندی های آموزشی مرز روتک خاش را فریاد زدند.
 

 
معلمان شاغل در این منطقه هم رسمی نیستند و با حقوق 450 هزار و پانصدهزار تومان و کمتر و بیشتر گذران زندگی می کنند و این امر در حالی صورت می پذیرد که اگر حقوقی معادل دو میلیون تومان و بالاتر به آنها داده شود این مبلغ بسیار ناچیز بوده و قطعا هیچ دردی از آنها را دوا نخواهد کرد.
 
لحظاتی را با معلمان و دانش آموزان مدرسه محل خدمت معلم فداکار خاشی حمیدرضا گنگوزهی نشستیم و گپی صمیمانه با آنها داشتیم.
 
* بسيار شوكه شدم...
همکار معلم فداکار که پس از آسیب دیدن وی نخستین فرد بوده که به یاری اش شتافته و او را برای درمان با خودروی شخصی اش حمل کرده و پس از گذر از پاسگاههای مرزی تحویل اورژانس داده به خبرنگار تفتان ما  گفت: در آن لحظه سخت من به اتفاق همکاران بیرون بودم که متاسفانه با آسیب دیدن همکارانم مواجه شدم.
 
عبدالناصر شهنوازی افزود: دو همکار عزیز من حمیدرضا گنگوزهی و عبدالرئوف شهنوازی زیر آوارها گرفتار بودند که با کمک مردم توانستیم آنها را از زیر آوارها بیرون بیاوریم.
 

 
وي بیان کرد: مرحوم گنگوزهی تا زمانی که بدنش گرم بود توانستیم او را تا مسافت زیادی حمل کنیم اما به دلیل شدت جراحات وارده و خونریزی داخلی در میان راه جان خود را از دست داد.
 
این معلم ادامه داد: هم اینک همکار عزیزمان خالی است و ما به اتفاق دانش آموزان بی تاب حضور وی هستیم.
 
* آرزوی من این است که بتوانم ادامه دهنده راه ایشان باشم
فرهاد شهنوازی از شاگردان معلم فداکار حمیدرضا گنگوزهی هم از لحظات سخت آن روز گفت و افزود:آرزوی من این است که بتوانم ادامه دهنده راه ایشان باشم.
 
* گفتن از معلم خوبمان و فداکاری های ایشان سخت است
فاروق آذرنوش هم با نگارش انشائی ارادت خود را نسبت به معلم فداکار خاشی ابراز داشت.
 

 
وی اظهار كرد: گفتن از معلم خوبمان و فداکاری های ایشان سخت است لذا امیدواریم روح بلند وی در جوار بهترین حرمتهای خداوند متعال شاد باشد.
 
* معلمان فداکار و ایثار مدرسه ما همیشه در قلبمان بوده
علی دامنی پور نیز دانش آموز ديكر، گفت: معلمان فداکار و ایثار مدرسه ما همیشه در قلبمان بوده و در تاریخ جاودانه هستند.
 

 
* ادامه دادن راه معلمان فداکار افتخاری بزرگ برایمان خواهد
بهنام سنجرزهی هم گفت: ادامه دادن راه معلمان فداکار افتخاری بزرگ برایمان خواهد لذا تلاش می کنیم با خوب درس خواندن مقام و منزلت آنها را گرامی بداریم.
 
وی اضافه کرد: از مسئولان انتظار داریم به ما و مدرسه مان برسند و بیایند ببینند که ما در چه شرایطی درس می خوانیم.
 

 
وی بر ضرورت تهیه و تامین امکانات علمی و آموزشی در منطقه مرزی رو تک خاش تاکید کرد و افزود: ما در این مدرسه هیچ گونه امکانات و تجهیزات مناسبی برای درس خواندن، تفریح و ورزش و حداقل بهداشت نداریم.
 
* بيش از 210 دانش آموز در منطقه مرزي روتك مشغول به تحصيل هستند
مسئول آموزشی حوزه روتک بخش مرکزی خاش هم گفت: در این منطقه افزون بر دویست و ده دانش آموز در پنج واحد آموزشی به تحصیل علم می پردازند که نه معلم شامل شش فرد خرید خدمت و سه نفر سرباز معلم کار آموزش آنها را بر عهده دارند.
 
* 41 فرد بازمانده از تحصیل در مرز روتک خاش هستند
ضابط شهنوازی منفرد با بيان اينكه 41 فرد بازمانده از تحصیل در مرز روتک خاش هستند، افزود:هم اینک عبدالوحید شهنوازی بعنوان فرد خرید خدمت به جای معلم فداکار شهید حمیدرضا گنگوزهی مشغول فعالیت شده و با همکاران خود عبدالناصر و عبدالرئوف شهنوازی در عرصه علم آموزی با آموزش و پرورش همکاری دارند.
 

 
وی از نقش عبدالرئوف شهنوازی بعنوان دیگر معلم فداکار خاشی برای کمک به نجات دانش آموزان و نیز اقدام موثر جناب عبدالناصر شهنوازی برای کمک به نجات معلمان فداکار قدردانی کرد.
 
* تامین هزینه های مسکن این خانواده به همت خیران
مسئول مشارکتهای اداره آموزش و پرورش شهرستان خاش نیز جذب همسر معلم فداکار توسط وزارتخانه آموزش و پرورش و نیز تامین هزینه های مسکن این خانواده به همت خیران خبر داد.
 

 
داوود براهویی اظهار كرد: در آینده کار تجهیز و آماده سازی فضاهای آموزشی و ساخت مدارس جدید به همت خیران و اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان در منطقه مرزی روتک در دستور کار خواهد بود.
 
* حمیدرضا گنگوزهی معلمی بود كه ایثار و گذشت، شجاعت و مهرورزی را به خوبی معنا كرد
به گزارش خبرنگار تفتان ما؛ حمیدرضا گنگوزهی معلمی بود كه ایثار و گذشت، شجاعت و مهرورزی را به خوبی معنا كرد و به شاگردانش آموخت كه می توان در شرایط سخت هنر نوع دوستی و امدادرسانی را به شیوه ای زیبا در زندگی جاری كرد.
 
این معلم فداكار خاشی با 25 سال سن دارای دو فرزند دختر سه و چهار ساله بنام های عسل و فاطمه است كه عسل از بیماری قلبی و سندرم رنج می برد.
 
وی پس از پایان تحصیلات و دوران خدمت مقدس سربازی از مهر سال 94 به استخدام آموزش و پرورش در آمده و در مدرسه شهید رحیمی روستای نوك جو از توابع منطقه مرزی روتك بخش مركزی خاش مشغول به كار، فعالیت و خدمت و عهده دار آموزش 53 دانش آموز ابتدایی و 13 دانش آموز مقطع متوسطه اول شد.
 
پدر معلم فداكار بیان كرد: صبوری، متانت، اخلاق و گذشت ویژگی مهم و ممتاز فرزندم بود و افتخار می كنیم كه با این ایثار و فداكاری نه تنها نام بلوچ و اهل سنت بلكه نام عزتمند اسلام و جامعه ایرانی را سربلند كرد.
 
پسند گنگوزهی اظهار كرد: حمید رضا فرزندی صالح و مطیع بود و با احترام گذاشتن به پدر و مادر و خدمت به خلق به چنان مرتبه ای رسید كه موجب رضایت خدا و بندگان خدا شد و امیدواریم در آخرت برای ما شفاعت كند.
 
وی ادامه داد: فرزند ما عشق ورزیدن به آب و خاك و وطن را وظیفه مهم خود می دانست و سعی و تلاشش جمع كردن مال و كسب منافع دنیوی نبود به همین خاطر حضور در منطقه مرزی و كار كردن در شرایط سخت را برگزید.
 

 
معلم فداکار مدرسه شهید رحیمی روستای نوکجو شهرستان خاش 15 فروردین امسال با ایثار جان خود، سه دانش آموز مدرسه را از ماندن در زیر آوار و مرگ حتمی نجات داد.
 
این معلم ایثارگر هنگام وزش گردباد متوجه شد که دیوار مجاور مدرسه که سه دانش آموز در جوار آن قرار گرفته اند به دلیل بارش روزهای گذشته در حال فروریختن است، که سریعا اقدام به نجات دانش آموزان کرده و بعد از نجات آنان، خود گرفتار آوار شده و جان خود را فدا کرد.
 
——————————-
گزارش از محمدامين ميربلوچ زهي
——————————-
انتهای یپام/
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب: 433023
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *