۰
گزارش تفتان ما از ناگفته هاي معتادان بهبوديافته؛

اشتغال؛ حلقه مفقوده در درمان معتادان/ معتادان بهبوديافته شهرستان خاش زير سايه بي مهري بهزيستي + تصاوير

اشتغال، مهم‌ترین عامل بازدارندگی از اعتیاد در مراحل سه‌گانه پیشگیری، درمان و ادامه تداوم سلامت در معتادان است و بعد از چند سال پاكي و بهبود يافتگي متاسفانه افراد مجدداً بعلت بیکاری به سمت مواد مخدر روي مي آورند.
اشتغال؛ حلقه مفقوده در درمان معتادان/ معتادان بهبوديافته شهرستان خاش زير سايه بي مهري بهزيستي + تصاوير
به گزارش تفتان ما، اعتیاد کلمه‎ای است که بیشتر ذهن ما را به سمت مصرف مواد مخدر هدایت می‏‌کند و این روزها در محافل، مجالس و شاید در سطح خیابان‎ها به وفور شنیده می‏‌شود و تنها مربوط به یک منطقه خاص نیست.
 
اعتیاد و سوء‌ مصرف مواد مخدر ماجرای تازه‌ای نیست، مصرف مواد مخدر به سال‌های بسیار دور می‌رسد، زمانی که افلاطون و ارسطو از آن به عنوان داروی بی‌حس کننده یا بیهوشی برای افرادی استفاده می‌کردند که مورد عمل جراحی قرار می‌گرفتند.
 
گر چه شرق خاستگاه موادمخدر به شمار می‌آید، اما چند سالی است که مواد محرک از غرب عالم سر برآورده‌اند و بشر و به ویژه نسل جوان را مورد هدف قرار داده‌اند.
 
از مهم‌ترین معضلات و آسیب‌های اجتماعی در جامعه، معضل اعتیاد بوده که بلای خانمان سوز معروف است گستردگی این معضل اگر چه در سراسر کشور به خوبی نمایان شده ولی این معضل در برخی از استان‌های کشور همچون استان سيستان و بلوچستان که جزو استان‌های مرزی کشور به شمار می‌رود بیشتر به چشم میخورد.
 

 
خوشبختانه امروز شاهد این هستیم که معتادانی که به قول خودمان تابلو هستند و دیدن آنها ما را آزرده‌خاطر می‏‌کند، با تلاش‏‌های نیروی انتظامی شهرستان خاش دستگیر و با تلاش شورای مبارزه با مواد مخدر و بهزيستي اين شهرستان برای ترک و بهبود به مراكز ترك اعتياد سطح شهرستان برده شده‎اند، اما آنچه که ذهن ما را به خود مشغول می‏‌کند، مبتلا شدن دوباره این افراد پس از ترک و طی کردن این مرحله درمانی است، بنابراین مسئولان تاکنون در این خصوص چه کرده و برنامه آنها برای اینکه این هزینه‏‌ها نتیجه‎بخش باشد در سطح استان و ملی چیست؟
 
در ادامه خبرنگار تفتان ما به سراغ چندتن از معتادين يكي از مراكز ترك اعتياد شهرستان خاش رفته تا پاي درد و دل و مشكلات آنان بشيند.
 
* ديگر به دنبال مواد مخدر نخواهم رفت
ناصر بیماری که سالها با اعتیاد همخانه شده بود و به گفته خودش بیش از چهارسال و 14 روز از پاكي اش مي گذرد با ديدن خبرنگار ما لب به سخن گشود و گفت: من در طول اين چندسال تلاش كردم با خودم صادق باشم و ديگر به دنبال مواد نروم.
 

 
وي تصريح كرد: خدا را شكر ميكنم كه در اين كمپ هستم و خيالم راحت است كه ديگرآبروي خانواده ام را به خط نمي اندازم و بچه هايم راحت سر روي بالش مي گذارند.
 
* مسئولان از ما حمايت نمي كنند
وي خطاب به مسئولين، اظهار كرد: ما اينجا دوباره متولد مي شويم ولي مسئولان از ما حمايت نميكنند و دوباره كه بيرون مي رويم آلوده مي شويم.
 
* اگر بعد از اينكه از كمپ بيرون بيام شغلي پيدا كنم ديگر لغزش ندارم
بيمار ديگري كه خود را "نبي بخش" يك معتاد با 2 سال 3 ماه پاكي معرفي مي كند، گفت: در اين كمپ واقعاً به ما رسيدگي ميكنند و تلاش آنها اين هستش كه فرد معتاد پس از طول درمان به اجتماع بازگردد و دوباره روال عادي زندگي خود را شروع كند.
 

 
وي با بيان اينكه قراره دوباره پس از اين كه از كمپ بيام بيرون زندگي و خوبيها را تجربه كنم و نفس بكشم، ادامه داد: اگر بعد از اينكه از كمپ بيرون بيام شغلي پيدا كنم ديگر لغزش ندارم و پاك مي مانم و بزرگترين مشكل من اشتغال است.
 
* با خودم عهد بستم كه مدت بيشتري در اين كمپ بمانم
داود بيمار ديگري كه سالها از دوران پاكي اش مي گذرد، به خبرنگار ما گفت: بيش از اين نيز يكبار ديگر به اين كمپ آمده بودم اما دوباره لغزش كردم ولي اينبار با خودم عهد بستم كه مدت بيشتري در اين كمپ بمانم.
 

 
وي با بيان اينكه رفيق ناباب من را به اين دام انداخته است، تصريح كرد: متاسفانه بيشتر جوانان به دليل عدم اشتغال و بيكاري به اين بلاي خانمان سوز روي مي آورند و در اين كمپ نيز براي ما هيچگونه آموزش هاي اشتغالزايي نيست.
 
* مسئولان به ايجاد اشتغال بهبوديافتگان توجه كنند
يكي ديگر از بهبوديافتگان كه نخواست نامش ذكر شود، گفت: متاسفانه پس از اينكه پاك مي شويم و دوباره به جامعه برميگرديم زمينه براي در دام افتادن اعتياد به دليل بيكار بودن بيشتر است و افراد را وسوسه ميكند و ادامه این بهبودی‎ها برای افرادی از جمله من سخت‎تر می‏‌شود، بنابراین از همه مسئولان امر خواهش داریم در خصوص ایجاد اشتغال ما با توجه بیشتری اقدام کنند.
 

 
وی از آخرین باری که مواد مخدر مصرف کرده بود، بيان كرد: پس از ساعاتی از مصرف مواد، از هوش رفتم و خدا خواست تا دوباره به زندگی برگردم و یک زندگی نو و جدیدی شروع کنم.
 
* خدا را به خاطر اين پاك بودنم هميشه ياد ميكنم
سيامك بهبود يافته ديگري كه الان بيمار نيست و يكي از كاركنان اين مركز است، به خبرنگار ما گفت: روزهاي تلخ اعتياد هرگز از يادم نمي رود و حال كه پاك شدم خدا را به خاطر اين پاك بودنم هميشه ياد ميكنم و سپاسگذارم.
 

 
وي خطاب به معتادين، ادامه داد: به افرادي كه معتاد هستند ميگويم براي ترك به اين مراكز بياييند چرا كه هيچ چيزي بهتر از زندگي دوباره و پاك شدن نيست.
 
* بيكاري و عدم اشتغال من را به اعتياد مبتلا كرده است
عبدالله معتاد ديگري كه داراي تحصيلات عاليه نيز است، گفت: بيكاري و عدم اشتغال از جمله دليلي است كه من را به اعتياد مبتلا كرده است و من كه تحصيلات دانشگاهي داشتم اما به دليل فراهم نبودن شغل مناسب به اين دام خانمان سوز افتادم كه مسئولان بايد به ما توجه ويژه اي داشته باشند.
 

 
وي بيان كرد: متاسفانه دوستان ناباب يكي از ديگر دلايل معتادي من بود كه ديگر نميخواهم هرگز روزهاي سياه اعتياد خود را يادآوري كنم.
 
* هرگز مسئولان به فكر اشتغال ما نيستند
محمد يكي ديگر از بهبود يافتگان اين مركز، گفت: متاسفانه هرگز مسئولان به فكر اشتغال ما نيستند و بيش از 50 درصد افرادي كه به دام اعتياد گرفتار مي شوند مسئله اشتغال است.
 

 
وي خاطرنشان كرد: از بي پولي من گرفتار اين بلاي خانمان سوز شده ام و وقتي براي گرفتن مجوز نانوايي رفتم به من گفتند بايد از سازمان بهزيستي و سازمان مبارزه با مواد مخدر تاييديه بياورم كه متاسفانه اين سازمان ها با من همكاري نكردند و من از دورن تخريب و نابود شدم.
 
* کشفیات مواد مخدر سه ماهه نخست امسال در سیستان و بلوچستان با آمار کشفیات سال قبل برابری می کند
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: سال گذشته 165 تن کشفیات در استان داشتیم که به نسبت سال 93 از رشد خوبی در دو مبحث دستگیری قاچاقچیان و کشفیات برخوردار بود.
 
هادی مرعشی گفت: امسال سی تن مواد مخدر در استان امحاء شد و در سال گذشته 70 تن برای مصارف دارویی به تهران ارسال شده است که با توجه به حجم بالای کشفیات مواد مخدر در سیستان و بلوچستان انبارهای کشفیات ما در این استان هنوز پر از مواد مخدر هستند.
 
وي تصريح كرد: ریشه و اساس تمام جرائم مبحث اعتیاد و معضل مواد مخدر است و متاسفانه 170 کشور دنیا درگیر همین موضوع هستند.
 
مرعشی افزود: تلاش مسئولان دست اندرکار در مبحث اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر قابل تقدیراست ولي برای ریشه کنی اعتیاد و مبارزه بی امان با مواد مخدر ضرورت دارد همه دستگاهها جدی تر پای کار بیایند که در همین راستا حمایت از سازمانهای مردم نهاد مانند انجمن معتادان گمنام با انجام اقدامات آگاهی بخشی و مددکاری باید مورد توجه قرار گیرد.
 
* 68 گروه ویژه آقایان و پنج گروه ویژه بانوان در انجمن معتادان گمنام استان فعالیت دارند
وي خاطرنشان كرد: 68 گروه ویژه آقایان و پنج گروه ویژه بانوان در انجمن معتادان گمنام استان فعالیت دارند که تاکنون به موفقیتهای خوبی در زمینه درمان و مبحث پیشگیری از اعتیاد انجام داده اند و خوشبختانه فعالیتها آنها جنبه رسمی دارد لذا برای منطقه خاش پنج گروه را پیش بینی کرده ایم که بر اساس اولویتها و نیازهای هر منطقه می توانند به مبحث درمان معتادان کمک نمایند.
 
وی اظهار كرد: همه ساله در امر پیشگیری از اعتیاد و مقابله با اثرات سوء مواد مخدر از ظرفیت افزون بر 25 هزار نیروی امدادی هلال احمر؛ هشت هزار داوطلب سلامت و دهیاران و سایر مجموعه ها در استان بهره گرفته می شود.
 
این مسئول ادامه داد: در جهت جلوگیری از اثرات سوء مواد مخدر باید به جای پاکسازی پاتوقها مبحث پاکیزه کردن این محیط ها مورد توجه باشد.
 
مرعشی بیان کرد: با هدف برخورد جدی و قاطع با خرده فروشان مواد مخدر نیز باید مبحث مصادره اموال آنها با کسب مجوز از دستگاه قضایی در اولویت قرار گیرد.
 

 
وی ضرورت تقویت و توسعه مراکز" ام ام تی و ان آی سی و ان ا "را متذکر شد و گفت: شرکت پزشکان در دوره های آموزشی پیشگیری از اعتیاد که در مهرماه انجام می شود باید بعنوان یک دستورالعمل مهم عملیاتی و از ظرفیت این قشر برای تزریق پاکی در جامعه بهره گرفته شود.
 
مرعشی همچنین سامانه 09628 را برای پاسخگویی به مباحث پیشگیری و مقابله با پدیده و معضل اعتیاد در بیست و چهار ساعت از شبانه روز اعلام کرد.
 
* سال گذشته 330 میلیارد ریال تسهیلات به معتادان بهبود یافته استان تخصیص داده شد
مدیر کل سازمان بهزیستی سیستان و بلوچستان نيز در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اینکه در سال گذشته 330 میلیارد ریال تسهیلات برای موضوع پیشگیری از اعتیاد و کمک به معتادان بهبود یافته این استان تخصیص داده شده و 160 میلیارد ریال آن جذب شده است، گفت: امسال برای همین منظور مبلغ پنجاه میلیارد ریال برای خاش پیش بینی کرده ایم که در قالب خویش فرمایی( پرداخت به فرد پاک شده) و نیز کارفرمایی( ایجاد اشتغال برای فرد پاک شده توسط یک شخص و یا یک دستگاه) تسهیلات را با اختیار خود شهرستان می دهیم.
 

 
محمدرضا سراوانی تصريح كرد: در مبحث خویش فرمایی 23 درصد از سهم بیمه تامین اجتماعی افراد را سازمان بهزیستی می پردازد و به کارفرمایان نیز در عوض ایجاد اشتغال برای هر فرد بهبود یافته 150 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد اندک پرداخت می کنیم.
 
* سالانه 25 هزار نفر در مراکز درمان بهزیستی استان خدمات درمانی اعتیاد دریافت می کنند
وی بیان کرد: سالانه 25 هزار نفر در مراکز درمان سازمان بهزیستی سیستان و بلوچستان خدمات درمانی در مبحث اعتیاد دریافت می کنند که بر اساس آمار موجود چهل درصد آنها بیکار و بقیه در گذشته صاحب شغل بوده اند.
 
* گرفتار شدن قشر تحصیلکرد و نیز صاحبان مشاغل در دام اعتیاد زنگ خطری جدی است
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر شهرستان خاش نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: گرفتار شدن زنان و کودکان و قشر تحصیلکرد و نیز صاحبان مشاغل در دام اعتیاد بعنوان زنگ خطری جدی محسوب می گردد که جامعه ما را به نابودی می کشاند.
 
عیدمحمد قلندرزهی افزود: تغییر در الگوهای مصرف از سنتی به صنعتی مواد مخدر، سهولت دسترسی به مواد؛ معضلاتی مانند فقر، بیکاری، حاشیه نشینی و اختلافات خانوادگی از آسیبهای مهم اجتماعی محسوب می گردند که باید به این مباحث توجه شود.
 

 
وي خاطرنشان كرد: موضوع اعتیاد بعنوان یک مسئله و مبحثی بسیار مهم در جهت نابودسازی سرمایه های ارزشمند کشور که نسل جوان هستند از سوی دشمنان به صورت جدی و هدفمند دنبال می شود که ضرورت دارد برای کاهش آسیبهای ناشی از آن به مباحث اشتغالزایی و حمایت از سازمانهای مردم نهاد توجه شود.
 
قلندرزهی ضرورت توجه به مراکز و مناطق پرخطر اعتیاد مانند ایرندگان، پشتکوه و گوهرکوه و جمع آوری مراکز ترک اعتیاد غیرمجاز، جمع آوری خرده فروشان در نقاط مختلف شهر را خواستار شد.
 
وي اظهار كرد: اعتیاد و معضل مواد مخدر خسارات فروان و جبران ناپذیری را به جامعه ایران وارد کرده و متاسفانه همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان بعنوان تولید کنندگان و بازارهای عمده عرضه و فروش مواد مخدر کشور و منطقه ما را بیشتر مورد تهدید قرار داده است.
 
* 2/7 درصد از جمعیت 90 هزار نفری روستائیان این شهرستان در دام اعتیاد گرفتار هستند
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاش نیز با بیان اینکه 2/7 درصد از جمعیت 90 هزار نفری روستائیان این شهرستان در دام اعتیاد گرفتار هستند، گفت: آمار اعتیاد در سنین مختلف رو به رشد بوده که 77 درصد معتادان تریاك، 16 درصد شیره، سه درصد کراک، یک درصد شیشه و مواد دیگر مصرف می کنند.
 
پرویز براهویی بیان کرد: در مراکز درمانی برای درمان معتادان به میزان هشتاد درصد شربت متادون و بیست درصد قرص آن استفاده می شود و در همین مبحث ترک اعتیاد سی درصد به دلیل نداشتن شغل و بیکاری پس از کسب بهبودی به سمت مواد گرایش دارند.
 

 
وی انجام 225 مورد غربالگری معتادان در مبحث بیماری ایدز را از اقدامات مهم بهداشت و درمان خاش عنوان کرد و اظهار کرد: خوشبختانه هیچ موردی از ایدز را در این منطقه مشاهده نکرده ایم.
 
* مسئولان به كمك معتادان بشتابند
به گزارش خبرنگار تفتان ما؛ در هر حال کارشناسان معتقدند با توجه به عواملی مانند کاهش سن اعتیاد، تغییر الگوی سوءمصرف و استفاده از موادمخدر صنعتی در میان جوانان، افزایش تعداد معتادان زن و همچنین استفاده از موادمخدر در میان کودکان خیابانی و غيره باید مسئولان و مدیران دستگاه های ذیربط در ارتباط با کاهش سوءمصرف موادمخدر و جلوگیری از توزیع آن اقدامات و برنامه ریزیهای لازم را انجام دهند تا شاید بتوان این آسیب اجتماعی و جرائم مرتبط با آن را در جامعه کاهش داد.
 
اعتیاد به مواد مخدر، سطح تحصیلات، شغل، موقعیت اجتماعی نمی‌شناسد، افرادی که این روزها با دیو اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند هیچ کدام نمی‌دانستند که روزی به این فلاکت می‌افتند، همه آن‌ها اعتیاد را در دیگران می‌دیدند نه در خود ولی ناگهانی با معضل اعتیاد مواجه شدند.
 
انتهاي پيام/
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب: 434096
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *