۰
گزارش تفتان ما از سنت های اصیل عید قربان؛

آداب و رسوم مردم شهرستان خاش در عید قربان/ از ذبح گوسفند و شتر تا طلب حلالیت(پهل) از یکدیگر + تصاویر

عید سعید قربان یکی از اعیاد اصلی و مهم اسلامی است و همه مسلمانان خود را موظف به انجام مراسم و آئین‌های ویژه این روز مبارک می‌دانند و اين عيد بزرگ در شهرستان خاش نيز با آداب و رسوم خاصي برگزار مي شود.
آداب و رسوم مردم شهرستان خاش در عید قربان/ از ذبح گوسفند و شتر تا طلب حلالیت(پهل) از یکدیگر + تصاویر
به گزارش تفتان ما، عید قربان یکی از روزهای فرخنده در گاه‌ شماری اسلامی است و تاریخ عید قربان در حقیقت به قبل از تاریخ اسلام باز می‌گردد، این روز در حقیقت همان روزی است که حضرت ابراهیم (ع) به اذن الهی از ذبح فرزندش اسماعیل در راه پروردگار معاف شد و به جای آن قوچی را در راه خداوند قربانی کرد از آن روز تا به اکنون در روز معینی از سال که مصادف با ۱۰ ذی حجه ماه قمری است، جشنی موسوم به «عید قربان» برپا می‌شود.
 
این عید فرخنده به‌عنوان عید بزرگ یاد می‌کنند و در منطقه بلوچستان آن را “مزنین ایید” می‌خوانند.
 
یکی از بزرگان و ریش سفیدان شهرستان خاش در خصوص آداب و رسوم مردم شهرستان خاش در عید قربان با حضور در دفتر  پایگاه خبری تحلیلی تفتان ما، در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار كرد: در این عید مردم شهرستان خاش یا همان سرحد قبل از رفتن به نماز لباس های نو و تازه خود را می پوشند و آماده رفتن به طرف عیدگاه می شوند.
 
خدابخش شهنوازی تصريح كرد: نمازگزاران در عیدگاه جمع می شوند و سینه کشی یا همان روبوسی با هم می کنند و آماده برگزاری نماز می شوند.
 

 
این ریش سفید طایفه بيان کرد: مردم پس از بازگشت از نماز عید، قربانی خود را ذبح می کنند و گوشت آن را به سه قسمت تقسیم می کنند یک قسمت از فقیران  و مستمندان، یک قسمت از مهمانان و همسایگان و یک قسمت را برای خود نگه می دارند.
 
وی با بيان اینکه ذبح قربانی برای کسانی که توان مالی ندارند واجب نیست، خاطرنشان کرد: اگر این قربانی گوسفند باشد فقط برای یک نفر و اگر شتر باشد برای ۷ نفر  بعنوان قربانی قبول می شود.
 

 
وی اذعان کرد: بعد از ذبح قربانی رسم مردم سرحد این است که مقداری ازاین گوشت ها را نیز به خانه های آشنایان و اقوام می برند و در آنجا پخت و پز می کنند و از همدیگر حلالیت می طلبند و به زبان بلوچی همدیگر را ” پهل ” می کنند.
 

 
شهنوازی اظهار كرد: اگرکسی دراین سال عزیزی را ازدست داده همه فامیل به خانه ی او می روند و بعضاً برخی از مردم سرحد برای از دست رفتگان هم قربانی می کشند و مراسم دید و بازدید عید سعید قربان به مدت ۳ روز ادامه دارد.
 
انتهای پیام /
جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب: 434732
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *