۰
گزارش تفتان ما از بازی‌های بومی ابزاري قدرتمند جهت انتقال آداب و رسوم

بازی هاي بومی و محلی؛ فراموش شده در غبار هیاهوی دنیای مجازی و بازي هاي مدرن/ بازي هاي محلي، گنجينه اي ارزشمند از فرهنگ ناب مردم سيستان و بلوچستان

در عصر كنوني بيشتر بازي ها و ورزش ها به سوي دنياي مجازي و بازي هاي مردن رفته و 500 بازي سنتي و بومي و محلي كه داراي شناسنامه اي اصيل و با هويت كه ريشه در باور و تاريخ نياكانمان داشته متاسفانه در غبار هياهوي بازي هاي مجازي و صنعتي جديد به بوته فراموشي سپرده شده است.
بازی هاي بومی و محلی؛ فراموش شده در غبار هیاهوی دنیای مجازی و بازي هاي مدرن/ بازي هاي محلي، گنجينه اي ارزشمند از فرهنگ ناب مردم سيستان و بلوچستان
به گزارش تفتان ما، در جامعه ماشيني امروز تنها راه برطرف كردن مشكلات ناشي از كم تحركي توجه به بازي هاي بومي و محلي و احياي سرمايه هاي عظيم محلي بعنوان بخشي عظيم از گنجينه هاي فرهنگي است و بايد ضمن اهتمام ويژه به اين بازي ها، آن ها را در بين جامعه ترويج دهيم.
 
استان سيستان و بلوچستان دارای فرهنگی غنی و تاریخچه ای دیرین است که می تواند زمینه ساز جذب گردشگر و سرآمد استان های دیگر باشد.
 
به گفته کارشناسان، به نظر می رسد توجه بیش از پیش به بازی های محلی و ورزش های بومی اقوام این استان می تواند در قالب گردشگری ورزشی یا روستایی، توسعه اقتصادی و اجتماعی این خطه را تسریع کند.
 
در کشور ایران، نزدیک 500 نوع بازی سنتی و محلی وجود داشته و دارد، که به نظر می‌رسد در حال حاضر برخی از این نوع بازی‌ها با گذشت زمان، زندگی ماشینی و تغییر شیوه‌های سبک زندگی، کودکان، نوجوانان، جوانان و به ویژه نسل امروز اکثر این بازی‌ها را فراموش کرده‌اند و یا به طور کلی با بسیاری از آنها بیگانه هستند.
 
در قرن حاضر و به ویژه در ۲۰ سال اخیر کم کم بازی‌های بومی محلی جایگاه خود را در میان مخاطبان اصلی خود یعنی نونهالان و نوجوانان و حتی جوانان به واسطه پیشرفت روزافزون انواع تکنولوژی‌ها از دست داد.
 

 
متاسفانه امروزه مشكلات بيماري هاي غيرواگير و كم تحركي در كشور دامن شهرنشينان و روستانشينان را گرفته است و براساس گفته پزشكان ورزش و انجام بازي هاي قديمي بومي و محلي تنها راه درمان اين بيماري هاست.
 
علي اي حال ورزش هاي بومي جزء اصلي و جدانشدني فرهنگ و مليت ما ايراني هاست كه بايد سينه به سينه به نسل هاي آينده منتقل شود اما متاسفانه با ظهور بازي هاي رايانه اي و شبكه هاي مجازي و غيره اين فرصت عظيم را از دست داده ايم و نمي توانيم آنگونه كه بايد از ظرفيت هاي اين سرزمينمان بهره مند شويم.
 
في الواقع بايد با احياي ورزش هاي قديمي و سنتي با قوت و قدرت در اين مسير گام برداريم و از هويت و مليت خود دفاع و سبب انتقال اين سنت ها به نسل هاي آتي شويم و احياي اين بازي ها و حتي غذاهاي محلي در قالب جشنواره هاي ملي، استاني و شهرستاني مي تواند نقش بسيار مهمي در احيا و زنده نگه داشتن فرهنگي هاي قديمي داشته باشد و مردم را دور هم جمع كند.
 

 
با اين تفاسير اينبار نيز مسئولان ورزش و جوانان شهرستان خاش با توجه به اهميت و احياء اين بازي ها گرد هم امده اند و بستري جهت برگزاري جشنواره بازي هاي بومي و محلي در روستاي اسماعيل آباد اين شهرستان را فراهم كرده اند كه در مراسم آغازین این جشنواره تیم‌های شرکت كننده با پوشیدن لباس‎های بومی و محلی وارد محل مسابقات شدند.
 
* بازي هاي بومي و محلي با هدف آشنايي نسل جديد جامعه با آداب و رسوم سنتي است
جانشين ناحيه مقاومت بسيج سپاه شهرستان خاش در حاشيه برگزاري اين جشنواره، در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار كرد: اين جشنواره با هدف آشنايي هرچه بيشتر نسل جديد جامعه با بازي ها و آداب و رسوم سنتي و كهن اين آب و خاك و نيز تبادل بين آن ها و ايجاد نشاط و شادابي در بين مردمان روستا برگزار شده است.
 
سرهنگ دوم پاسدار علي ابراهيم زاده با بيان اينكه وجود تنوع در آب و هوا و گوناگوني ريشه هاي فرهنگي، سبب تنوع در بازي هاي اين مناطق شده است، تصريح كرد: در اين جشنواره براي نخستين بار با در نظر گرفتن ريشه هاي بازي هاي بومي و محلي در فرهنگ و باورهاي اجتماعي گذشتگان برنامه ريزي شده است تا بتوانيم غبار فراموشی از روی اينگونه بازي ها را بزدايم.
 

 
وي خاطرنشان كرد: بازي هاي بومي و محلي باعث رشد جسمي، عاطفي، معنوي و ذهني جوانان مي شود و ضمن پركردن اوقات فراغت، ارزش هاي فرهنگي و اجتماعي همچون همبستگي و همدلي را نيز در جامعه ترويج مي دهد.
 
وی با اشاره به اینکه این جشنواره با اجرای بازیهای شاد و مفرح مچ بازي، دارت، حمل كيسه 40 كيلويي به مسافت 20 متر، هفت سنگ، دوميداني و کشتی کچ‌گردان انجام می‌شود، گفت: در جهت رشد و توسعه اين شهرستان سعي داريم كه با برگزاري نظير اينگونه مسابقات بتوانيم قهرمانان واقعي در سطح ملي، كشوري و استاني پرورش دهيم.
 
سرهنگ دوم پاسدار ابراهيم زاده با بيان اينكه بازي هاي بومي و محلي درواقع سرمايه هاي هر كشور و مملكتي هستند، افزود: اين بازي ها هركدام فلسفه نيايشي و حماسي دارند و گذشتگان با انجام اين ورزش ها سلامتي و زندگي بهتر خود را تضمين مي كردند.
 

 
وي بيان كرد: اين ورزش ها نقش بسيار مهمي در تلفيق فرهنگ هاي اين خطه دارد و ابزاري قدرتمند جهت انتقال آداب و رسوم مردمان سرحدزمين است.
 
سرهنگ دوم پاسدار ابراهيم زاده با بيان اينكه درنظر داريم اين جشنواره ها را در ساير روستاها نيز برگزار كنيم، گفت: با توجه به فرمايشات و توصيه هاي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي در مورد احيا و زنده نگه داشتن فرهنگ بومي و محلي در كشور ايران اسلامي، برگزاري اين مسابقات بسيار مهم است.
 

 
وي اظهار كرد: متاسفانه نسل جوان كنوني جامعه با بسياري از بازي هاي بومي و محلي آشنايي ندارند و در اين عرصه رسانه ها مي توانند نقش بسيار مهمي را ايفاء كنند و گامي مهم در ترويج اين سنت ها و بازي هاي بومي و محلي بردارند.
 
انتهاي پيام/
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۵۳
کد مطلب: 440459
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *