۰
گزارش تفتان ما از شلغم؛ ضد ميكروب براي بدن؛

شلغم؛ معجزه ي فصل سرما و طبيعي ترين آنتی بیوتیک علیه سرماخوردگی/ برداشت بيش از 13 هزار تن شلغم و هويج در شهرستان خاش

شلغم محصولي با ارزش اما كمتر شناخته شده است و اين ميوه مقوي در درمان سرماخوردگي و سرفه هاي خشك معجزه گر است و از طبيعي ترين آنتي بيوتيك هاي گياهي به شمار مي رود و به دليل داشتن املاح كلسيم و منيزيم موجود در آن از ابتلا به بيماري هاي خطرناكي مانند سرطان نيز جلوگيري مي كند.
شلغم؛ معجزه ي فصل سرما و طبيعي ترين آنتی بیوتیک علیه سرماخوردگی/ برداشت بيش از 13 هزار تن شلغم و هويج در شهرستان خاش
به گزارش تفتان ما، زمستان كه مي رسد سرما خوردگي و دردسرهاي ناشي از آن هم از راه مي رسد و بساطش را پهن مي كند و خيلي ها را مبتلا به سرماخوردگي مي كند و عطسه، سرفه و آبريزش بيني گاهي اوقات آنچنان كلافه و سردرگم مي كند كه حاضر هستيم هر نسخه اي را كه اطرافيان برايمان بپيچند مصرف كنيم تا زودتر از اين بيماري ساده ولي كلافه كننده بهبود پيدا كنيم.
 
اما شلغم راه حل درمان سرماخوردگي است و به سبب داشتن يك آنتي بيوتيك طبيعي براي درمان اين بيماري نقش مهمي دارد و در اين فصل روي اجاق هر خانه اي ان را مشاهده مي كنيم و در حقيقت اين محصول با ارزش را مي توان متخصص سرماخوردگي ناميد و اين ميوه سرشار از ويتامين هاي مفيد و طبيعي جهت بهبود بيماري هاي باكتريايي است و اين ميوه در هواي سرد بسيار خوب رشد مي كند و در كتب طب سنتي نيز به مصرف آن بسيار توصيه شده است.
 
علي اي حال اين روزها بازار فروش آن در فصل سرد زمستان بسيار داغ است و اين ميوه مقوي و مغذي به دليل داشتن املاح كلسيم و منزيم سبب جلوگيري از ابتلا به بيماريهاي خطرناكي همچون سرطان نيز مي شود و حتي برگ های شلغم نیز خوراکی هستند و بعنوان برگ شلغم(شلغم سبزی یا سبزی شلغم) خورده می شوند.
 

 
* شلغم؛ در درمان سرماخوردگي بسيار موثر است
ذكريا محمدزهي دوربان يكي از شهروندان خاشي در حاشيه خريد شلغم از يكي از مغازه هاي اين شهرستان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار كرد: شلغم هميشه در فصل زمستان در ليست خريد ما قرار داد و در درمان سرماخوردگي بسيار موثر است.
 

 
وي با بيان اينكه يكي از اعضاي خانواده سرماخورده است، تصريح كرد: شلغم را جهت افزودن به سوپ و يا بخور جهت درمان سرماخوردگي استفاده مي كنيم كه بخور و استشمام بوي اين ميوه با ارزش باعث درمان بيماري سرماخوردگي مي شود و هميشه از قديم بزرگان ما به مصرف شلغم توصيه مي كردند.
 
* شلغم در شهرستان خاش از زمان هاي بسيار دور كشت مي شود
شهنوازي شلغم كشاورز نمونه خاشي كه قريب به 25 سال است مشغول كشت شلغم است، به خبرنگار ما گفت: شلغم در شهرستان خاش از زمان هاي بسيار دور كشت مي شود و هرساله نيز به جهت استقبال مردم سطح آن را افزايش مي دهيم.
 

 
وي با بيان اينكه الحمدالله از فروش شلغم و هويج راضي هستم، تصريح كرد: شلغم و هويج شهرستان خاش در استان معروف و زبانزد است و به جهت خوشمزگي و شيريني هميشه طرفدار دارد و نه خيلي بزرگ است و نه خيلي كوچك است.
 
* شلغم و هويج داراي در درمان شب كوري بسيار موثر هستند
کارشناس تغذیه اداره غذا و دارو شهرستان خاش نيز در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما  با بيان اينكه شلغم گياهي از خانواده شب بو است، اظهار كرد: برگ اين محصول داراي ارزش غذايي بسياري است و در هواي معتدل مي رويد.
 
سهراب بداخشان تصريح كرد: اين گياه سرشار از آنتي بيوتيك هاي طبيعي و ويتامين هاي E، A و C و انسولين طبيعي است و سبب محكم شدن اسكلت مي شود و فسفر آن نيز مغز و اعصاب را تقويت مي كند.
 
وي با بيان اينكه اكثر مردم از خواص ارزشمند شلغم بي اطلاع هستند، گفت: شلغم درمان كننده شب كوري و كم خوني، اشتهاآور، تسكين دهنده سرفه، تنظيم كننده ترشحات غدد تروئيد و ضد سرطان است و همچنين در درمان تشنج و گواتر و نفخ معده بسيار موثر است.
 
بداخشان ادامه داد: ضدويروس، درمان مشكلات چشمي، ضدتب، ضدگلودرد، خاصيت ميكروب كشي، شستشوي مجاري ادارا، دفع سنگ كليه، خلط آوري و افزايش مقاومت بدن نيز از ساير مزايايي شلغم است و در فصل زمستان افراد را براي همه سال در مقابل بسياري از بيماري ها بيمه مي كند.
 

 
وي با بيان اينكه شلغم خوب و ارگانيك بايد پوست خارجي روشن و شفافي داشته باشد، خاطرنشان كرد: شلغم خواص بسياري دارد كه مي توان آن را براي هر درد بي درماني تجويز كرد.
 
بداخشان افزود: افرادي كه مشكل دفع سنگ كليه دارند مي توانند محتويات داخل انتهاي شلغم را با عسل مخلوط كنند و بعد از گذشت زمان شيره سفيدي حاصل ازآن را براي دفع سنگ كليه و شستتشوي مجاري استفاده كنند.
 
وي با بيان اينكه افرادي كه گلودرد دارند آب پخته شلغم را قرقره كنند، گفت: همچنين خوردن آب شلغم درمان كننده جوش صورت و پوست است و زنان حامله بايد در دوران بارداري شلغم بخورند تا كودكشان زودتر رشد كند و حرف بزند و راه برود و در برابر بسياري از بيماري ها مقاوم شود.
 
اين كارشناس تغذيه با بيان اينكه بهتر است شلغم را با مصلح اويشن يا زيره مصرف كنيم، تصريح كرد: مصرف شلغم پخته بهترین صبحانه است به طوری که بدن را تمیز و مواد سمی را از بدن خارج می‌کند.
 
وي بيان كرد: مردم مي توانند شلغم را به صورت بخار پز مصرف كنند زيرا كمترين آسيب به مواد مغذي آن وارد مي شود و يا مي توانند به صورت سوپ و آش نيز مصرف كنند.
 
بداخشان با بيان اينكه در هنگام سرماخوردگي بخور شلغم در رفع گرفتگي هاي مجاري تنفسي بسيار تاثيرگذار است، خاطرنشان كرد: بايد از طريق حرارت و نيز استشمام بو و عطر شلغم، با بيماري سرماخوردگي مبارزه كرد.
 

 
وي همچنين در خصوص خواص هويج، اذعان كرد: محصول باارزش هويج منبع غني تباكارتن، پكتين و فيبر است كه جهت آفتاب سوختگي بسيار تاثيرگذار است.
 
بداخشان اظهار كرد: هويج در درمان اسهال و پيشگيري از يبوست نقش بسزايي دارد و به واسطه مواد ارزشمندي كه دارد از شب كوري و پيري زودرس جلوگيري مي كند.
 
* برداشت شلغم و هويج فرنگی از سطح 400 هكتار از اراضي شهرستان خاش
مدير جهادكشاورزي شهرستان خاش در حاشيه برداشت شلغم از اراضي اين شهرستان در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما  اظهار كرد: كار برداشت محصولات پرارزش شلغم و هويج فرنگی از سطح 400 هكتار از اراضي شهرستان خاش آغاز شده و تا پايان اسفندماه(فصل زمستان) ادامه دارد.
 
امان الله طوقي با بيان اينكه كاشت شلغم از شهريور ماه آغاز مي شود، تصريح كرد: 360 هكتار مربوط به شلغم و 40 هكتار هويج است و  پيش بيني مي شود امسال بيش از 10 هزار تن شلغم و 3 هزار تن هويج از مزارع اين شهرستان برداشت و به بازار مصرف خاش و سایر شهرهای استان عرضه شود.
 
وي بيان كرد: شلغم و هويجي از محصولاتي هستند كه پس از يخبندان زمين و آبياري با اولين آب سرد برداشت مي شوند و از كيفيت و شيريني بسيار خوبي برخوردار هستند.
 
طوقي خاطرنشان كرد: شهرستان خاش به جهت برخورداري از آب و هوايي مناسب رتبه نخست كمي و كيفي توليد اين محصول را در سطح استان به خود اختصاص داده است.
 

 
وي با بيان اينكه تقريباً متوسط عملکرد توليد شلغم نیز ۲۰ تن در هر هکتار است، گفت: شهرستان خاش يكي از قطب هاي توليد اين محصول در استان است و از قدیم الایام کشت شلغم در اين شهرستان رواج داشته و برداشت اين محصول به صورت تدريجي و روزانه است.
 
طوقي ادامه داد: شهرستان خاش از شهرهاي عمده كشت شلغم در استان سيستان و بلوچستان است و در ساير نقاط استان نيز به صورت پراكنده اين محصول كشت مي شود.
 
وي با بيان اينكه ميزان توليد محصولات شلغم و هويج نسبت به سال گذشته 12 درصد افزايش داشته است، افزود: در مراحل كاشت، داشت و برداشت شلغم و هويج براي بيش از 600 نفر به صورت مستقيم و غيرمستقيم اشتغال ايجاد مي شود.
 
مدير جهادكشاورزي شهرستان خاش بيان كرد: بازار مناسب، افزايش تقاضا، قيمت فروش و كيفيت محصول از مهمترين علل افزايش سطح شلغم در خاش است.
 
طوقي گفت: شلغم و هويج و ساير سبزيجات غده اي و برگي از محصولات ارگانيك است و در مزارع از كودهاي بيولوژيك و عالي استفاده مي شود و از هيچگونه سمي در اين مزارع استفاده نمي شود.
 

 
وي تصريح كرد: برداشت چغندرلبويي نيز همزمان با برداشت شلغم و هويج آغاز شده و كشاورزان اين شهرستان به دليل اقليم سرد و كوهستاني و خواص مناسب دارويي مزارع خود را به كاشت محصول شلغم اختصاص داده اند.
 
طوقي خاطرنشان كرد: سطح زيركشت شلغم هرسال در حال گسترش است و در اكثر روستاهاي بخش نوك آباد و مركزي خاش از جمله اسماعيل آباد، اكبرآباد، عباس آباد، پشتكوه و مناطق حاشيه تفتان اين محصول مقوي و مغذي كشت مي شود.
 
وي با بيان اينكه در راستاي حمايت از كشاورزان و گسترش كشت اين محصول مقداري بذر اصلاح شده و كودهاي ريز مغذي توسط جهادكشاورزي خاش بين كشاورزان توزيع شده است، اذعان كرد: اين محصول مقوي در چندسال اخير بين مردم طرفدار بسياري پيدا كرده است و كشاورزان نيز از راه فروش اين محصول پرارزش سود بسيار خوبي عايد آن ها مي شود.
 
طوقي با بيان اينكه شهرستان خاش رنگين كمان كشاورزي استان است، اظهار كرد: اين شهرستان داراي بيش از 40 هكتار محصولات زراعي است كه انواع محصولات آن شامل؛ ذرت، سبزي و صيفي، پنبه، گندم، جو و حتي زعفران به دليل شرایط آب و هوایی مساعد فراهم است.
 
انتهاي پيام/
يکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 435737
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *