۰
گزارش تفتان ما از وضعيت نامطلوب كتاب و كتابخواني در شهر دانشگاهي خاش؛

غبار بی مهری بر پیکره یار مهربان/ تعطیلی ۲ کتابخانه در خاش دستاورد بی توجهی مسئولین

وضعيت نامطلوب کتابخوانی در شهرستان خاش عاملی جدی در وقوع جهالتها و ناهنجاری های اجتماعي به شمار مي رود و بسيار از كتابخانه هاي اين شهرستان مرزي غيرفعال و مورد بي مهري دولت قرار دارند.
غبار بی مهری بر پیکره یار مهربان/ تعطیلی ۲ کتابخانه در خاش دستاورد بی توجهی مسئولین
به گزارش  تفتان ما ، گسترش و ترويج كتاب خواني و انس با دريچه فرهنگ بشري كه همان مطالعه و كتابخواني است از يك نگاه نيازمند زمينه سازي مناسب و از سوي ديگر وابسته به تمهيدات و چارچوب هاي از پيش تعيين شده است.
 
رهبر انقلاب اسلامي مي فرمايند:"در واقع كتاب بايد وارد زندگي مردم شود" و  لذا از اثرات همين مسئله است كه در طي سال هاي اخير هر مجموعه و تشكلي دستي بر آتش فرهنگ دارد تلاش كرده است تا در جهت توسعه و ترويج فرهنگ كتابخواني قدمي برداشته باشد.
 
هر چند شايد تلاش هايي كه در راستاي فرهنگ مطالعه و كتابخواني در كشور انجام مي شود آن طور كه بايد و شايد حساب شده نباشد و عملاً در طرح‌هایی مثل «کتاب اتوبوس» و «کتاب مترو» با شکست رو به رو شود.
 
علي اي حال اگر چه اين ناكامي چندان عجيب نيست زيرا به فرموده مقام معظم رهبري عرصه فرهنگ، خاكريز فتح نشده انقلاب اسلامي است و چه بسا اين آزمون و خطا برای فتح این خاکریز دور از ذهن نباشد.
 

 
اما وضعيت نامطلوب کتابخوانی در شهرستان خاش عاملی جدی در وقوع جهالتها و ناهنجاری های اجتماعي به شمار مي رود و سرانه خريد كتاب و مطالعه در اين شهرستان مرزي بسيار پايين و دور از انتظار است.
 
در سبد خريد روزانه خانوارها و شهروندان خاشي كتاب سهم بسيار اندكي دارد و عامل عمده آن نيز به روز نبودن كتاب ها و عدم برپايي نمايشگاه هاي كتاب در سطح اين شهرستان است.
 
 
در واقع مسئله مهم و اساسي خريد كتاب، ترويج و گسترش فرهنگ مطالعه در گرو مشاركت تمامي اقشار كشور بايد تحقق پيدا كند ولي در تامين كتاب ها بايد به نيازهاي فکری، روحی و روانی و تغذیه کتاب بر حسب سلیقه ها توجه شود تا جامعه با کتاب آشتی دوباره پیدا کنند.
 
علي اي حال ساليان بسيار زيادي است كه شهروندان خاشي از عدم برپایی نمایشگاه کتاب رنج می برند و فروشندگان کتاب نیز قربانی بی توجهی و یا بی مهری مسئولان و دست اندرکاران در این حوزه شده اند.
 
 

 
يكي ديگر از مسائل نامطلوب در شهرستان خاش نداشتن كتاب در كتابخانه سيار بيمارستان امام خميني(ره) اين شهرستان است كه قفسه كتاب سيار در آن جا مثل ماكت و بدون كتاب مانده است.
 
با توجه به اینکه دولت سالانه دو ميليارد ريال  جهت خرید کتاب و ترویج نهضت مطالعه مفید هزینه می کند، اما وضعیت مطالعه در شهرستان خاش مطلوب و رضایت بخش نیست.
 
قادر بخش جمالزهي يكي از شهروندان خاشي معتقد است در شهرستان 190 هزار نفري خاش كه در حال حاضر از آن به عنوان يك شهر دانشگاهي و علمي با دارا بودن چهار  دانشگاه فعال و يك دانشگاه در حال ساخت ياد مي شود در زمينه مطالعه كتاب و کتابخوانی وضعیت مطلوبی نداشته و باید برای رفع این معضل و کمبود هر چه سریعتر تدبیر شود.
 
نبود کتابخانه مناسب در مناطق شهری، روستایی و عشایری و کوتاهی دست اندرکاران مربوطه سبب شده که شهروندان در این موضوع سکوت و گوشه گیری را اختیار کنند.
 
 

 
ساکنان شهرستان خاش در حال حاضر از مطالعه روزنامه ها و نشریات مهم کشوری و استانی و حداقل تولیدات رسانه ای خاش محروم هستند و بايد برای رفع این معضل تلاش شود.
 
کتابخانه بخش ایرندگان خاش غیرفعال شده و رو به تعطیلی نهاده و مردم فرهنگ دوست و دانش محور منطقه را با سرگردانی مواجه ساخته است.
 
محسن دادکانی رئیس شورای اسلامی بخش ایرندگان خاش با بيان اينكه بخش ایرندگان در مبحث مطالعه کتاب و اهمیت دادن به علم و دانش دارای جایگاهی ارزشمند است، معتقد است با همت مردم منطقه توانسته ایم فرزندانی نیک و شایسته را به جامعه تحویل بدهیم.
 
 

 
با توجه به اینکه بخش ایرندگان از مناطق محروم خاش است انتظار می رود برای حل مشکلات مردم منطقه اقدام عاجل صورت پذیرد.
 
به گفته رئیس شورای اسلامی بخش ایرندگان نبود تجهیزات و امکانات مناسب برای مطالعه کتاب موضوعی دردآور بوده که مردم ما را رنج می دهد و برای بخش بزرگ ایرندگان وجود حداقل یک کتابخانه فعال و مجهز لازم است.
 
کتابخانه شهید الله بخش ایرندگانی با عمر تقریبی یک دهه فعالیت با کمترین امکانات و تجهیزات راه اندازی و هم اینک خبر می رسد که به تعطیلی کشیده شده است.
 
اعضای شورای بخش و معتمدان و جوانان و نخبگان ایرندگان پیگیر موضوع بوده و خواهان رسیدگی به مشکل تعطیلی و غیر فعال شدن کتابخانه در این بخش فرهنگی هستند.
 
دادکانی گفته است كه تلاش برای فعال کردن تنها واحد کتابخانه ای بخش ایرندگان کمترین انتظار مردم ما از مسئولان است که امیدواریم به آن توجه شود.
 
 

 
با این حال اهالی این جبهه هنوز در پی آزمودن طرح‌های فرهنگی خود هستند و در مقابل بخش ايرندگان در دهستان سنگان از توابع بخش مركزي شهرستان خاش حركتي آغاز شده است و نخستین کتابخانه روستایی را در این استان راه اندازی کرد.
 
برای ایجاد این حرکت تنها یک فکر سالم و شوق فرهنگی و کتابخوانی بی آلایش و عزمی مصرانه لازم بود که "نواب کرد" در خود دید.
 
 
نواب بدون آنکه از کسی توقع داشته باشد به فکر مرتفع ساختن نیاز و علاقه خود افتاد تا ثابت کنند که قطعه مفقوده فرهنگ سازی تنها بودجه و امکانات نیست بلکه یک ذهن خلاق و دلی مشتاق است.
 
نواب کرد در سال هزار و 380 قطعه زمینی شخصی داشت و در آن کتابخانه ای روستایی کوچکی در روستای سنگان از توابع شهرستان خاش ساخت و از هر طریقی که می توانست یکسری کتب آموزنده را در آن جمع آوری کرد و در حال حاضر اين فرد رييس كتابخانه هاي عمومي اين شهرستان شده است.
 
 
 

 
نواب کرد رئیس کتابخانه عمومی شهرستان خاش  معتقد است من هر روز کتابها را جمع می کردم و بر روی زین موتور خود می گذاشتم و به روستاهای اطراف می رفتم و هر کسی که شوق کتابخوانی داشت را به عضویت کتابخانه در می آوردم.
 
وي گفته است:  از افرادي كه به كتابخانه سنگان مراجعه مي كردند، سوال می کردم چه کتابهایی و با چه موضوعاتی را بیشتر دوست داريد و دو روز بعد که می آمدم آن کتاب های درخواستی را با خودم برای آنان می آوردم و به امانت تحویل آنان می دادم ، این کار را هر دو روز در روستاهای اطراف انجام می دادم و کتاب تحویل می گرفتم و مجدداً کتاب درخواستی را سری بعد با خودم می آوردم .
 
عرصه فرهنگ هميشه بر تمام حوزه‌ها تأثیر گذار بوده و بر این اساس باید توجه ویژه‌ای به این حوزه از سوی دست‌اندرکاران صورت گیرد و کتاب آگاه ترین و بهترین دوستی است که افراد می توانند داشته باشند و این دوست هرگز به انسان ضربه نخواهد زد و بر علم انسان نیز می افزاید .
 
وي با بيان اينكه روزها گذشت و من کتابها را به روستاها می بردم تا اینکه در سال ۱۳۸۲ تصمیم گرفتم کتابخانه ای با وسعت بزرگتر و نیز امکانات و شرایط بهتر احداث کنم، معتقد است كه برای این کار نیاز به زمین بزرگتر و نیز سرمایه داشتم هر کاری که می کردم مسئولان مساعدت نمی کردند، کلی نامه زدم و پیگیر شدم اما پاسخ و نتیجه ای نداشت.
 
 

 
کتابخانه‌ها به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی فرهنگی، مکان مناسبی برای پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان است و کتاب بهترین گزینه برای پر کردن اوقات فراغت است زیرا با آگاهی‌بخشی به جامعه سبب ارتقای فرهنگ عمومی می‌شود.
 
به گفته اين كتابدار یک روز در فرمانداری خاش جلسه ای برگزار شد  و من شنیدم که در آن جلسه مدیرکل بنیادمسکن حضور دارد، تصمیم گرفتم كه به اين جلسه بروم.
 
وي معتقد است كه در آن زمان اجازه ورود به اين جلسه را ندادند و من نیز با سماجت و پافشاری وارد جلسه شدم ناگهان همه ی شرکت کنندگان در جلسه متوجه حضور ناگهانی من شدند و جلسه قطع شد، پرسیدم مدیرکل بنیادمسکن چه کسی هستش؟‌ یک نفر به من پاسخ داد که درخدمت شما هستم، من با عجله رفتم کنار وی ایستادم و ماجرا را برای وی گفتم و گفتم که من یک قطعه زمین بزرگ می خواهم برای ساختن کتابخانه روستایی، که ایشان با خوشحالی به معاون خودش گفت یک قطعه زمین برای ساخت کتابخانه روستایی به وی اهدا کنید .
 
 

 
كرد معتقد است كه روز بعد تعدادی از مسئولین به همراه مدیرکل بنیاد مسکن آمدند و یک قطعه زمین را مشخص کردند و برای احداث کتابخانه اهدا کردند و  من از فردای همان روز دنبال کارهای ساخت آن بودم و نامه ای برای مقام معظم رهبری مبنی برکمک به ساختن این کتابخانه ارسال کردم طی مدت ۲ ماه بعد پاسخ نامه از طرف رهبر آمد که باید برای ساخت این کتابخانه به سپاه مراجعه می کردم و از بسیج مهندسین کمک می گرفتم که من نیز به بسیج مهندسین رفتم و یک مهندس جهت ساخت این کتابخانه به من معرفی شد .
 
تمام افراد در جامعه موظف هستند تا با مطالعه هر چه بیشتر کتاب عرصه را برای پیشبرد اهداف فرهنگی مهیا کنند و موجب آشنایی بیشتر جامعه با متون و ارزش‌های علمی و معنوی برای مقابله با تهدیدات و شبهه‌انگیزی‌های دشمنان شوند.
 
وي با بيان اينكه از یک هفته بعد ساخت این کتابخانه آغاز شد، گفته است كه طی مدت ۶ ماه کار ساخت این کتابخانه به پایان رسید، حال فقط تجهیز این کتابخانه اعم از کتاب، قفسه و میز باقی مانده بود، من در آن زمان در اداره ارشاد اسلامی خاش نیز فعالیت می کردم و از این طریق توانستم این کتابخانه را تجهیز کنم .
 
 

 
كرد معتقد است كه بايد فضای کتابخانه باید فضای آرامش بخش و جلب کننده باشد و به همين دليل تصمیم گرفتم که در این کتابخانه از محصولات و میوه های کشاورزی روستای سنگان نیز استفاده کنم و با وجود اینکه کشاورزی شغل پدرم بود و من نیز به کشاورزی علاقه داشتم نهال های میوه های مختلف را در این کتابخانه کاشتم و از آن پس اسم این کتابخانه را ” کتابخانه ای میوه ای و با این شعار که کتاب بخوانید و میوه بخورید ” گذاشتم، که زمانی که افراد برای خواندن کتاب به این کتابخانه می آیند فضای دلنشین و سرسبز باشد و این کار را برای فرهنگ سازی و نیز جلب افراد به طرف کتابخانه و کتابخوانی انجام دادم.
 
 به گفته وي این کتابخانه اصل فعالیت خود را از ابتدای سال ۱۳۸۳ آغاز کرد و روزانه ده ها نفر از روستاییان که بیشتر آنان کودکان و نیز گاهی اوقات حتی کشاورزان بودند برای دریافت کتاب مراجعه می کردند .
 
وي گفته است كه من تا سال ۱۳۹۱ مسئول این کتابخانه روستایی بودم که در همین سال کتابدار نمونه شدم و به سمت مسئول کتابخانه شهر منصوب شدم .
 
علي اي حال باید بکوشیم با برنامه‌های ابتکاری و فرهنگ‌سازی نوجوانان و جوانان استان را به سمت کتاب و کتابخوانی سوق داده و با اجرای فعالیت‌های فرهنگی کتابخوانی را در بین اقشار مختلف مردم اشاعه دهیم.
 
کتابخوانی برای پر کردن اوقات فراغت جوانان بسیار مناسب و ضروری است و کتابخانه‌ها به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی فرهنگی، مکان مناسبی برای پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان است.
 
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 442499
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *