۰
گزارش تفتان ما از معلمی تا کارآفرینی؛

معلم بازنشسته خاشي تجلی اقتصاد مقاومتی در اقدام و عمل/ احداث تاكستان 39 هكتاري در دل بيابان و ماسه زار + تصاوير

معلم بازنشسته خاشي با اراده ای پولادین قدم در مسیر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نهاده و در راستای توجه به مولفه های اقتصاد مقاومتي گام های موثری برداشته و با احداث تاكستان 39 هكتاري آغازگر اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی شده و سنگر خودکفایی را حفظ كرده است.
 معلم بازنشسته خاشي تجلی اقتصاد مقاومتی در اقدام و عمل/ احداث تاكستان 39 هكتاري در دل بيابان و ماسه زار + تصاوير
به گزارش تفتان ما، توجه به توليدداخلي و ايراني جهت تقويت وضعيت اقتصادي كشور همواره مورد تاكيد فرمايشات رهبر در سالهاي متمادي است و اين مهم توجه ويژه مسئولان به امر اقتصاد داخلي و بهره مندي از ظرفيت و پتانسيل هاي بومي و محلي را فراخوانده است.
 
برخي از اقتصاددانان و صاحب نظران، اقتصاد مقاومتي را در تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف كننده يك كشور مي دانند كه اين اقتصاد منفعل نيست و در برابر اهداف اقتصادي سلطه، مقاومت و پايداري ميكند و تلاش در تغيير ساختارهاي اقتصادي موجود دارد.
 
اقتصاد مقاومتی به دنبال مقاوم سازي و ترميم ساختارها و نهادهاي فرسوده موجود اقتصادي مطرح مي شود كه يقيناً مشاركت همگاني و اعمال مديريت هاي عقلايي و مدبرانه پيش شرط و الزام تحقق اين مسئله است.
 
کار آفرینی در کنار بهره مندي از ظرفیت های داخلی جهت توسعه و شکوفایی اقتصادی در زمینه های خاص، اقتصاد خانواده و در سطح بالاتری، اقتصاد و تولید ملی را رونق می بخشد؛ حال این کار آفرینی می تواند در سطحی گسترده یا کوچک باشد.
 
در شهرستان خاش نیز طرح‌های متفاوتی در قالب اقتصاد مقاومتی اجرا شده و نتایج قابل توجهی را به دنبال داشته است. این طرح‌ها علاوه بر این که سبب رونق اقتصاد شهرستان می‌شود در سطح وسیع اقتصاد کشور را نیز تقویت می‌کند.
 
در همین راستا معلم بازنشسته خاشي با الگو گرفتن از اقتصاد مقاومتی توانسته بیش از چندين سال در راستای توجه به مولفه های اقتصادی گام های موثری بردارد و در اين شهرستان با ايجاد و راه اندازي تاكستان انگور در دل كوير براي افراد بسياري  به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی کند و اين فرهنگي بازنشسته از جمله افرادي است که در شهرستان خاش با نوآوری و ابتکار خود از کشاورزی، بعنوان یک فرصت طبیعی موجود استفاده کرده است.
 

 
این فرهنگی سابق و کشاورز کنونی در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اينكه بيش از 10 سال به كشاورزي مشغول است، اظهار كرد: فعاليت جدي و مستمر خود را پس از بازنشسته شدن شروع و توانستم از يك تاكستان به توليد انبوه انواع انگور برسم.
 
جواد دشتي بيان كرد: اين مجتمع كشاورزي كه در ابتدا بيابان و 20 هكتار ماسه زار بود هم اكنون به تاكستان انگور 39 هكتاري تبديل و براي بيش از 40 نفر اشتغالزايي ايجاد شده است.
 

 
وي تاكيد كرد: هزينه آب بسيار بالاست و بايد بيشترين سود از درآمد برداشت انگور، صرف هزينه آب شود و اين يكي از بزرگترين مشكلات و مطالبات است.
 
* گواهی بين المللي محصول ارگانیک را كسب كرده ام
وي با بيان اينكه در این باغ محصولات ارگانیک و با كيفيت تولید و روانه بازار مصرف می‌شود، گفت: اين باغ كشاورزي بعنوان تنها باغ انگور استان است که مشمول گواهی بين المللي سرس آلمان محصول ارگانیک در سال 1394شده که برای تولید انگور این باغ از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی شود و محصول آن مستقیم به تهران صادر می شود.
 

 
اين كارآفرين موفق خاشي خاطرنشان كرد: در این تاکستان چهار نوع انگور یاقوتی، عسکری بی دانه و دانه دار و انگور چشم گاوی تولید می شود و انگورهای یاقوتی و بدون هسته از گونه‌های منحصر به‌فرد کاشت شده در اين باغ است.
 
وي با بيان اينكه بازار پسندی، کیفیت بالا و کمترین ضایعات از ویژگی‌های انگور تولیدی در اين باغ است، خاطرنشان كرد: توليد انگور در بخش هاي از اين باغ به صورت داربستي است كه با داربستی شدن این محصول شرایط برای حفظ انگور در مقابل آفات فراهم خواهد شد و هرس کردن، چال کود وتغذیه باغ نیز راحت تر خواهد شد.
 
* هر كاري سختي هاي خودش را دارد
دشتي با بيان اينكه هر كاري سختي هاي خودش را دارد، گفت: زماني كه امکانات و شرایط فراهم شود می‌توان هر کسب و کاری راه‌انداخت ولي نخست بايد تلاش كرد و حوصله به خرج داد و از همه مهم‌‌تر توقع نداشت که ره صد ساله یک شبه طی شود.
 
وي اذعان كرد: ميزان برداشت محصول انگور اين تاكستان 150 تن است كه از نیمه دوم خرداد ماه آغاز و تا شهریور ادامه دارد.
 

 
 
اين كشاورز بيان كرد: کسب تجربه مهمترین معیار در كار كشاورزي است و هر چقدر پیشرفت کنی بازهم می بینی عقب هستی، من الآن هر چه که یاد گرفتم و تجربه کسب کردم بازهم می بینم باید بیشتر یاد بگیرم در کنارش از كشاورزان با تجربه دیگر هم کمک می گیرم.
 
* شهرستان خاش مركز ظرفيت ها و پتانسيل هاي نهفته و پنهان است
وي خاطرنشان كرد: شهرستان خاش مركز ظرفيت ها و پتانسيل هاي نهفته و پنهان است كه بايد دولتمردان در اين زمينه همت كنند و از واردات بي رويه جلوگيري كنند و به اقتصاد مقاومتي و افزايش توليدات داخلي كمك كنند.
 
دشتي با بيان اينكه نانی پاکتر و حلالتر از نان کشاورزی وجود ندارد و این را توفیقی از جانب خداوند برای ساخت خود بر می شمارم، افزود: كار كشاورزي بعد از سنگر علم و مدرسه اهميت بسزايي دارد و ميخواهم در اين سنگر به اقتصاد جامعه كمك كنم چرا كه كشاورزي محور اقتصاد است و اگر كشاورزي نباشد بقیه کارها بی پایه و اساس است.
 
* دولتمردان پاي درد و دل كشاورزان بنشينند
به گفته وي كشاوزي در اقتصاد مقاومتي نقش مهمي دارد و در اين خصوص بايد دولتمردان و مسئولان مربوطه به درد و دل هاي كشاورزان گوش دهند و راهكاري براي مشكلات آنان پيدا و آنها را رفع كنند.
 

 
دشتي خاطرنشان كرد: كشاورزاني در اين شهرستان هستند كه با بيش از 60 سال سن بر روي زمين هاي خود كار ميكنند و بيمه نيستند و هيچ مزايايي براي خود ندارند و اگر كشاورزي هم سود نداشته باشد محتاج ديگران مي شوند.
 
* جوانان به فكر پشت ميزنشيني و چشم دوختن به استخدامي در  ادارات نباشند
وي خطاب به جوانان گفت: معضل و بحران بزرگي كه قشر جوان با آن دست و پنجه نرم مي كنند پشت ميزنشيني و چشم دوختن به استخدامي در ادارات است در حالي كه بايد خود جوان به دنبال حرفه و كار برود و اين شغل هاي كارآفرين بهتر از پشت ميزنشيني است.
 

 
دشتي گفت: یکی از راهكاري عبور از بحران اقتصادي و ركود توجه به مسئله مهم اقتصاد مقاومتي و عمل شايسته آن است و در اين 37 سال بعد از انقلاب به همگان ثابت كرده ايم با تكيه به توليدات داخلي ميتوانيم كشور را رونق بخشيم.
 
* توجه به بيانات رهبري شاه كليد حل مشكلات اقتصادي كشور
وي با اشاره به بيانات و تاكيدات مقام معظم رهبري در خصوص اقتصاد مقاومتي، بيان كرد: توجه به فرامین رهبري آینده ای روشن برای همه ی کارآفرینان رقم مي خورد و  آنچه که مد نظر ایشان و تمام دلسوزان نظام و انقلاب در حوزه اقتصادی است محقق مي شود.
 
اين معلم بازنشسته و كشاورز كنوني خطاب به همكاران و معلمان، اظهار كرد: معلمان و قشر فرهنگي ميتوانند در كنار شغل مقدس معلمي يك شغل ديگري را ايجاد كنند كه علاوه بركسب درآمد بيشتر زمينه اشتغالزايي را فراهم كند و در عمل اقتصاد مقاومتی را در سطح جامعه پیاده کنند.
 
* سطح زیر کشت انگور در شهرستان خاش 650 هکتار است
مدير جهاد كشاورزي شهرستان خاش نيز در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار  تفتان ما با بيان اينكه سطح زیر کشت انگور در این شهرستان 650 هکتار است، اظهار كرد: 470هکتار آن بارور و 180 هکتار غیر بارور است.
 
امان الله طوقي با بيان اينكه سالانه 3 هزار و700 تن انگور روانه بازارهای داخل وخارج استان می شود، تصريح كرد: عملکرد تولید انگور در هکتار حدود ۱۲ تن است و سطح زیر کشت انگور در این شهرستان نسبت به پارسال افزایش داشته است.
 
وي گفت: برداشت ارقام انگور عسکری، فخری، بی هسته قرمز و سفید، شایانی ۶ ماهه و چشم گاوی به تدریج از اواسط تیرماه آغاز می شود و تا اواخر شهریور پایان خواهد یافت .
 

 
* يك هزار نفر به صورت مستقيم مشغول توليد انگور هستند
به گفته مدير جهاد كشاورزي شهرستان خاش کشت این محصول زمینه اشتغال بيش از يك هزار نفر را به صورت مستقیم در شهرستان خاش فراهم کرده است.
 
طوقي اصلاح، احياء، توسعه باغات انگور و توزيع ادوات باغباني و كودهاي تقويتي را بخشي از خدمات مديريت جهاد كشاورزي خاش برشمرد و اظهار كرد: دوره‌هاي آموزشي كاشت و برداشت براي باعداران برگزار و كودهاي ريز مغذي به صورت رايگان بين آنها توزيع شده است.
 

.

.

.

.

.

.

 
 
انتهاي پيام/
دوشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب: 434572
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *